Gå til innhold

Nikon D700 vs Canon 5D

Anbefalte innlegg

Kjøper vedkommende en brukt 5D og et 24-105, kommer du godt under 20.000,-, kanskje ned mot 15.000. En D700 og en 24-70 kommer på ca 32.000,- men er da nytt. Så, jo jeg synes absolutt at det er en viss tvil her :)

Du sammenligner epler og bananer. For å kjøre en av de vanlige bilanalogiene: "Vil du ha en brukt BMW til 500.000 eller en ny Audi til 700.000?"

Ser ikke poenget ditt med epler og bananer her. Han skriver jo selv at den ene pakken er brukt og den andre ny. Men samtidig er det jo slik at man til hans bruk får minst like bra bildekvalitet til en vesentlig lavere pris. Og at det da er en vurderingssak om hva som er mest hensiktsmessig er ikke mye å diskutere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke poenget ditt med epler og bananer her. Han skriver jo selv at den ene pakken er brukt og den andre ny. Men samtidig er det jo slik at man til hans bruk får minst like bra bildekvalitet til en vesentlig lavere pris. Og at det da er en vurderingssak om hva som er mest hensiktsmessig er ikke mye å diskutere.
Selvfølgelig, men å vurdere brukt opp mot nytt er ganske dødfødt i slike sammenhenger uansett... Man får faktisk også D700 pent brukt, så da må man i det minste sammenlikne brukt mot brukt, og fortrinnsvis også to systemer med 24-70 f/2.8 (siden begge tilbyr dette).
Lenke til kommentar
Kjøper vedkommende en brukt 5D og et 24-105, kommer du godt under 20.000,-, kanskje ned mot 15.000. En D700 og en 24-70 kommer på ca 32.000,- men er da nytt. Så, jo jeg synes absolutt at det er en viss tvil her :)

Du sammenligner epler og bananer. For å kjøre en av de vanlige bilanalogiene: "Vil du ha en brukt BMW til 500.000 eller en ny Audi til 700.000?"

Hvis du kun trenger eplet, trenger du ikke kjøpe hele fruktfatet selv om jeg gjorde nettopp det ;)

Lenke til kommentar

Falt akkurat for fristelsen til å bestille D700 for kr 16.900,- NY, Norsk, hos Fotohuset.no i helgen. De selger også ny norsk D3 til kr 25.500, hvis noen skulle være interessert. For å holde oss til frukt-terminologien så håper jeg at jeg ikke har bestilt en sitron.

Solgte D200 for noen uker siden og valget stod mellom D300 og D700. Prisene for D700 vil selvsagt fortsette å falle, men priskurven til D700 bør snart begynne å falle litt flatere ellers dundrer den rett gjennom kr 0 til jul.

Isåfall kjøper jeg en til...:-))

Lenke til kommentar

Prisen kan til og med gå litt opp i en periode, for det spørs om ikke dette er et utslag av Nikons strategi for å ta markedsandeler på profittens bekostning.

Ellers stoler jeg kun på to personer når det gjelder forskjellene på 5D og D700. Det er de to eneste her på forumet som faktisk har eid/eier begge to, og alle vet vel hvem de to er.

Lenke til kommentar
Falt akkurat for fristelsen til å bestille D700 for kr 16.900,- NY, Norsk, hos Fotohuset.no

Wow, det har jo vært en prisutvikling uten sidestykke på D700.

Flott for meg som allerede har tatt første skritt mot fullformat ved å kjøpe en Nikon 24-70/2.8 i sommer (fantastisk objektiv som funker som en drøm på min D200 inntil videre), men jeg lurer litt på hva som skjer bak kulissene her. Det har nok en sammenheng med den snarlige lanseringen av Canon 5Dv2 vil jeg anta. Selv om den utvilsomt har noe høyere oppløsning så vil den få litt å slite med (spesielt hos folk som ikke allerede har Canon) hvis den koster opp mot 10.000 mer enn D700.

At et kamera (altså D700) faller over 5.000,- i pris på to måneder er jo veldig spesielt og jeg må innrømme at jeg nok hadde blitt litt snurt hvis jeg hadde kjøpt det til over 22.000 ved lansering - prisnedsettelsene er jo så omfattende at det helt klart er produsenten som står for en betydelig del av den og ikke bare butikkene som kutter fortjenesten.

Forøvrig bør vel Nikon komme med hi-res-utgaven av D3 snart; det 'dyreste' kameraet deres koster jo nå godt under 30.000 og det er jo ganske pussig. Jeg håper bare at de ikke kommer med en hi-res D700 med samme sensor noen få måneder (jada, jeg vet at min fremtidige D700 ikke blir dårligere av den grunn, men det er rart med det :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...