Gå til innhold

Nikon D700 vs Canon 5D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 5D i 2 år og byttet til Nikon D700 for en drøy måned siden. Min erfaring er følgende :

Fordel 5D :

Minst like god bildekvalitet opp til 800 iso. Føler også at filene er litt skarpere og trenger mindre bearbeiding.

Softwaren , DPP, er mye bedre enn det som følger med Nikon. DPP vil være tilstrekkelig for de aller fleste.

Fordel D700 :

Værtettet

Mye kjappere følgefokus og raskere 5 bps kontra 3bps

Mye bedre skjerm, autoiso, flere knapper med direkte aksess til forskjellige funksjoner

Byggekvalitet

Suveren på høy iso

Bedre blitzstyring

En del andre småting.

Optikk :

En 5D med 70-200 L 4.0IS og 24-105L 4.0IS vil gi deg en uslåelig kombinasjon når det gjelder pris/kvalitet spesielt hvis du kjøper brukt (du får det sikkert for kr. 20.000,-)

Hadde helt klart valgt dette til bruksområdet du oppgir.

D700 med 70-200 2.8 VR og 24-70 2.8 er ikke bedre enn kombinasjonen ovenfor mtp bildekvalitet (bortsett fra vignettering og fordelen av blender 2.8) men er MYE dyrere.

Lykke til med valget - du blir nok fornøyd uansett :)

Lenke til kommentar

sant skal sies.. svarer til det første mann her.. var egentlig sikker på D 700. men så fikk jeg et godt tips fra en god kamerat at EOS 5D var et knall tøft kamera til mitt forbruk!!!! derfor grunnet tråden... usikkerheten selv!!!! beslutnings vegring fra helvete!!! skal selv til USA i midten av okt. derfor denne anstrengelsen ang kamera... men people er det noe spes jeg burde invistere i mens jeg er i statene???

Lenke til kommentar
I midten av oktober er trolig etterfølgeren til 5D lansert. Hvis den er tilgjengelig også så kan det være verd å vurdere. Men vurderingen bør ikke skje før kameraet er presentert, det finnes minitester og prisen er klar.

Den vil nok være lansert lenge før den tid, men om tester er ute til midten av okt er en annnen ting. På den annen side er det nok ingen bombe at dette blir et kamera de fleste interesserte kunne kjøpt etter spesifikasjonene. Å tro det kommer til å levere varen så det holder, gir ikke mye i odds.

Når det er sagt vil en 5D utføre oppgavene trådstarter ser for seg, så det holder - i laaange baner.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
I USA koster en ny 5D mindre enn en brukt i Norge. Så prismessig gruuuuser den D700 med god margin. I hvertfall hvis en pris på 1500 usd er riktig, for jeg mener å ha lest den prisen på en amerikansk webshop.

5D ligger på $2350 hos B&H og Adorama, så $1500 kan jeg vanskelig forestille meg stemmer.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen tvil om at D700 er det beste valget av disse to? Prisen er såvidt jeg kan se temmelig lik når man sammenligner nytt hus i Norge.

Fordelen til 5D er at det kanskje har noe bedre bildekvalitet på lav ISO (selv om jeg aldri har hørt om noen som er misfornøyd med bildekvaliteten til D3). Fordelene til D700 er så mange at det ikke er hensiktsmessig å liste dem opp en gang.

Når det er sagt er jeg helt enig i at når man først skal kjøpe kamera i denne klassen bør man vente på 5D-oppfølgeren for å se hvordan den legger seg spesifikasjons- og prismessig.

Men som direkte svar på trådstarters spørsmål kan det vel ikke være noen tvil?

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen tvil om at D700 er det beste valget av disse to? Prisen er såvidt jeg kan se temmelig lik når man sammenligner nytt hus i Norge.

Fordelen til 5D er at det kanskje har noe bedre bildekvalitet på lav ISO (selv om jeg aldri har hørt om noen som er misfornøyd med bildekvaliteten til D3). Fordelene til D700 er så mange at det ikke er hensiktsmessig å liste dem opp en gang.

Når det er sagt er jeg helt enig i at når man først skal kjøpe kamera i denne klassen bør man vente på 5D-oppfølgeren for å se hvordan den legger seg spesifikasjons- og prismessig.

Men som direkte svar på trådstarters spørsmål kan det vel ikke være noen tvil?

Tvil og tvil, fru Blom... Til studiobruk som trådstarter oppgir som viktigste bruksområde, trenger du ikke værtetning og 5 bps pr. sekund. Kjøper vedkommende en brukt 5D og et 24-105, kommer du godt under 20.000,-, kanskje ned mot 15.000. En D700 og en 24-70 kommer på ca 32.000,- men er da nytt. Så, jo jeg synes absolutt at det er en viss tvil her :)

Lenke til kommentar
Kjøper vedkommende en brukt 5D og et 24-105, kommer du godt under 20.000,-, kanskje ned mot 15.000. En D700 og en 24-70 kommer på ca 32.000,- men er da nytt. Så, jo jeg synes absolutt at det er en viss tvil her :)

Du sammenligner epler og bananer. For å kjøre en av de vanlige bilanalogiene: "Vil du ha en brukt BMW til 500.000 eller en ny Audi til 700.000?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...