jonasSe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hei! Har oppsettet for AMD HTPC klart, men er usikker på OS i forhold til 32bit og 64bit vista. Eventuelt andre veier å gå en Vista? Har valgt 780G på bakgrunn av alt tullet rundt G45, ser jo ikke ut som det er driverene det er noe galt med men selve kortet. Noen erfaringer rundt dette?? Vurderer å eventuelt vente på 790 kortet fra AMD, men er det virkelig noen ytelses forskjel når HTPC'en kun skal brukes til film(BR, HD, DVD), musikk og noe internett?? Tker for svar.... Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Det spiller liten rolle hvilket OS du velger for HTPC. Mediaportal virker både på Vista og XP. Jeg holder en knapp på 32bits operativsystem pga. mindre fuss med drivere og codecs. 790FX/GX har dobbel 3Dmark ytelse i forhold til 780g. Dette er ikke så intresant når man bygger HTPC, men man kan kanskje spille noen enkle spill? UDV (Video dekoderen) er den samme. Kortet kommer også med RAID kontroller, men det er vel også uintresant. Men, lydmessig kommer den med multikanal lyd over HDMI. Dette støtter ikke 780g. Prisen på 790 er dobbelt så dyrt som 780g. Så Nvidia 8200/8300 chipsetene er bedre alternativ hvis du trenger multikanal lyd over HDMI. Lenke til kommentar
jonasSe Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Takker for svar... Hva med G45 kortet, er det såååå mye problemer som alle skal ha det til, eller er det kun driverene det står på?? I følge forum fra USA skal det jo være mulig å bruke G45 kortet med en utrolig svak Intel prosessor og fortsatt kunne spille av 1080p. Alternativet er å kjøpe 780g nå for så å bygge på med et lydkort som takler nyeste lydformatene og kjøre HDMI kabal både til forsterker og TV, eller??? Skulle gjerne sett at kabinetet inneholdt så lite som overhode mulig for å holde temperaturen nede.... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ja, som Oberguru sier, gå for et Geforce 8200-hovedkort (de koster rundt 500 kr, så pris er ikke noe argument). Så får du støtte for alle nyeste HD-formater på lyd og bilde over en enkelt HDMI-kabel. 780 krever at du må kjøpe et separat (Radeon HD 4xxx) skjermkort for å få samme funsjonalitet og støtte for HD-formater. Med en gang man putter inn et lydkort i tillegg, så må du kjøre 2 kabler antagelig. PS: Jeg får ikke opp handlevognen din. Lenke til kommentar
jonasSe Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Talker for svar Misantropen... Her er linken til handlevognen igjen. Handlevogn Men den går nå ut da jeg går for et slikt hovedkort som ble anbefalt. Noen forskjell på produsentene?? Tenker jeg går for Asus sitt.... Da har jeg bare et sp til: Vil Hovedkortet yte topp på HD med en dårlig/billig prosessor? Eller anbefales det å legge litt penger i prosessor?? Skal kun brukes til film, musikk og noe internett... Endret 20. september 2008 av jonasSe Lenke til kommentar
jonasSe Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Talker for svar Misantropen... Her er linken til handlevognen igjen. Handlevogn Men den går nå ut da jeg går for et slikt hovedkort som ble anbefalt. Noen forskjell på produsentene?? Tenker jeg går for Asus sitt Asus M3N78-VM.... Da har jeg bare et sp til: Vil Hovedkortet yte topp på HD med en dårlig/billig prosessor? Eller anbefales det å legge litt penger i prosessor?? Skal kun brukes til film, musikk og noe internett... Endret 20. september 2008 av jonasSe Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Forskjellen på Gigabyte og Asus sitt kort, er at Gigabyte har et nyere lydkort med støtte for DTS connect. Maskinen vil yte topp under windows med et mediaprogram som støtter skjermkortet. F.eks mpc, mediaportal, zoomplayer osv. Skal du bruke programmer som ikke støtter skjerkortet, vil den slite med enkelte filmer. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Ja, som Oberguru sier, gå for et Geforce 8200-hovedkort (de koster rundt 500 kr, så pris er ikke noe argument). Så får du støtte for alle nyeste HD-formater på lyd og bilde over en enkelt HDMI-kabel. 780 krever at du må kjøpe et separat (Radeon HD 4xxx) skjermkort for å få samme funsjonalitet og støtte for HD-formater. Med en gang man putter inn et lydkort i tillegg, så må du kjøre 2 kabler antagelig. PS: Jeg får ikke opp handlevognen din. Det finnes ingen integrerte løsninger for de nyeste HD-formatene hva anngår lyd. ASUS har dog ett ekspansjonskort som åpner for støtte for dette. Ja, 8200/G35/G45 har støtte for 7.1 lyd, men ikke for ukomrimert lyd. Endret 23. september 2008 av zicoz Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Mener lyden pakkes ut og sendes over HDMI som 8-kanaler ukomprimert 192kHz/24bit LPCM både på G45 og GeForce 8200. Akkurat som PS3 gjør det. dvs, det vil aldri stå f.eks. Dolby TrueHD i displayet på din reciever / forforsterker om du bruker en slik løsning, men lyden vil være den samme. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Om lyden vil være den samme kommer ann på ørene som hører, men du vil ikke True-HD/DTS-HD MA lyd. At du har LPCM støtte betyr ikke at du har støtte for disse. Det du får ut er nedsamplet til 48KHz om jeg ikke husker feil. Eneste måten å få de nyeste formatene er å benytte ekstra lydkort med beskyttede kretser. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Beskyttede kretser? Som i skjermet mot støy? Mener du å overføre signalet analogt? Har du forresten noen kilde på dette at man bare får 48kHz (og antagelig bare 16bit) LPCM fra G45 og Geforce 8200? Er jo uansett bedre enn CD-lyd. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Aha... Det dreier seg om at Power DVD nedsampler all lyd - ikke at hardwaren ikke støtter det. http://www.dvhardware.net/article22395.html Dette på grunn av at BR-lyd er beskyttet, og i følge standarden skal down samples til 48/16 før den "slippes løs" i Windows. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Anandtech tar for seg lyd over HDMI i en artikkel som sikkert forklarer litt http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Men G45 skal ha PAP støtte, problemet er vel at driverene ikke er klare enda? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Samme med Realtek-HDMI (for ATI) og vel (driverstøtte i samarbeid med Cyberlink)? Endret 23. september 2008 av Misantropen Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ikke ifølge Anandtech som har vist seg å være helt i front hva anngår kunnskap på området. Despite supporting 8-channel LPCM, the G45 still lacks a truly protected audio path and thus will never be able to send an encoded Dolby Digital TrueHD or DTS-HD MA signal over HDMI. I suspect that its successor in 2009 will finally add this functionality. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=3 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Anandtech artikkelen var meget bra og opplysende om emnet Da kan man jo egentlig bare gå for vanlig 5.1 inntil man far tak i et lydkort med HDMI-bypass og pap-mulighet som de beskriver der på slutten. Hey, da er jo plutselig mitt 3870 "høyaktuelt" inntil videre som HD-kilde. Siden jeg som 99.9% av alle andre hjemmekinoeiere "kun" har 5.1 oppsett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå