Gå til innhold

Trøbbel ved installering av Windows Vista

SuKa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Windows XP og skal installere Windows Vista, men når jeg putter i CD-en kommer denne meldingen: Installasjonsprogrammet kan ikke kjøres på denne versjonen av opreativsystemet. Prøv å starte opp fra installasjonsmediet for å installere Windows.

Jeg har 32-bits XP og Vistaen er 64-bit. Begge er orginale visst det skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PCn fremdeles går til lasting av gammel windows XP installasjon må du gå inn på BIOS settings og endre slik at DVD(CD)-rom står foran HDD(harddisk) i boot rekkefølgen.

Ofte er det slik:

1'st boot device =HDD

2'nd boot device = CDrom

Da må du få endret det til:

1'st boot device = CDrom

2'nd boot device =HDD

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dersom CD-rom er foran HDD i boot rekkefølgen vil du få en melding på skjermen ala'

"To boot from CD/DVD rom press any key"

Da må du trykke på en tast på tastaturet mens denne vises (enter eller space tasten e.l)for å boote fra Vista DVD mediet.

Gjør du ingenting vil boot fortsette til neste boot enhet som er harddisk.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har Windows XP og skal installere Windows Vista, men når jeg putter i CD-en kommer denne meldingen: Installasjonsprogrammet kan ikke kjøres på denne versjonen av opreativsystemet. Prøv å starte opp fra installasjonsmediet for å installere Windows.

Jeg har 32-bits XP og Vistaen er 64-bit. Begge er orginale visst det skulle ha noen betydning.

Hvis det er RTM versjonen (altså ikke SP1) så kan det skyldes at det ikke kan innstalleres med mer enn 2Gb minne.

Prøv å ta ut så mye minne til du har 2Gb eller mer og prøv på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...