Gå til innhold

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 fordel/ulempe med polariserings filter ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er et kvalitetsfilter med multicoated glass så det er et godt valg.

"Ulempen" med alle slike filtre er at det stjeler litt lys. Du kan regne med å måtte øke lukkertida med 20-50%. Jeg setter ordet ulempe i anførselstegn siden hele hensikten med filteret er at det skal stjele en del lys (det lyset som er polarisert feil vei).

____

Ellers så vil jeg anbefale å vurdere å vente på Canon 18-200 IS. (NB. 72mm filter) Jeg har det objektivet du prater om (Sigma 18-200) men blir stadig skuffet over litt for uskarpe bilder på de største blenderåpningene. Reduserer jeg blenderåpninga så blir det skarpere men kameraet får fort problemer med å fokusere nøyaktig da. At det mangler stabilisering plager meg også. Det er greit nok om man ikke er særlig kravstor og bare tar bilder der man enten har svært godt dagslys eller har med seg et stativ.

Lenke til kommentar
Det der er et kvalitetsfilter med multicoated glass så det er et godt valg.

"Ulempen" med alle slike filtre er at det stjeler litt lys. Du kan regne med å måtte øke lukkertida med 20-50%. Jeg setter ordet ulempe i anførselstegn siden hele hensikten med filteret er at det skal stjele en del lys (det lyset som er polarisert feil vei).

Det stjeler mer enn som så - man regner vanligvis ca 1.5 blendertrinn. Det vil selvfølgelig variere med lyset som sender inn, men filteret fungerer altså også som et ND2 gråfilter uansett lys :-)
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er redd for og bestille fra utlandet så får du samme filter for under 200.-+ frakt

Helt ok butikk og kjøpe fra.

http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...amp;Category=37

Det er mange som venter på den nye 18-200 IS fra Canon,forhåpentligvis dukker den opp i slutten av måneden.

Hva med 55-250 IS også fra Canon,du mister endel vidvinkel på den,men prisen er ca. halve 2500.-

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Men penger til filter har du? - Det kaller jeg dårlig prioritering!

Jada, jeg brukte polarisasjonsfilter et par dager i sommer,

og kommer vel kanskje til å bruke det en gang eller to i vinter også.

Har har da nevnt at han vurderer den nye 18-200 da,selv om han synes den er dyr.

Alle har forskjellige behov angående filter,jeg bruker polafilter veldig mye da jeg stortsett fotograferer ute på sjøen under våres skjønne sol.

Så og si at et polafilter er bortkastet pga. at du ikke ser noen spesielt bruksområde for det er vel en liten egotripp fra din side.Det finnes mange sider,omtrent like mange sider som det finnes fotografer.

Men er ellers enig med deg at et objektiv burde kjøpes/prioriteres før eventuelt filter.

Lenke til kommentar
Så og si at et polafilter er bortkastet pga. at du ikke ser noen spesielt bruksområde for det er vel en liten egotripp fra din side.Det finnes mange sider,omtrent like mange sider som det finnes fotografer.

Jeg sier ikke at et pol. filter er bortkastet, hvor ser du det?

Det jeg sier er at kjøp av pol. filter ikke bør gå på bekostning av objektivet.

Pol. filter og annet ekstrautstyr, kan kjøpes til senere, mens det er værre å kompensere for et dårlig objektivkjøp senere!

edit - som du sier i siste setning Nautica

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...