Gå til innhold

Flygelederutdanning - Ny søknadsfrist 25 september 08

Aslasken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Motivasjon er det ikke mangel på, dette skal bli gøy : D

Edit: dersom jeg skulle fått valg, mener du at det er noe forskjell på å begynne høstsemesteret kontra vårsemesteret?

Ingen forskjell - start så raskt så mulig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker litt på å prøve meg på denne utdannelsen når jeg blir voksen, men det jeg lurer på. Og jobbe 3 år hvor Avinor vil at jeg skal jobbe uansett hvor det er, er greit, men jeg vil alltid bo i Moss. Kan jeg da feks søke jobb på Rygge når jeg er ferdig med de 3 årene. Hva om de ikke trenger folk. Da må jeg søke et annet sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Du kan søke på stillinger i hele Norge. Alle flygeledere får tildelt et rangeringsnummer idet utdanningen er ferdig. De som ble flygeledere før deg har "bedre" nummer enn du, og alle som ble flygeledere "etter" deg har dårligere nummer. Man kan søke på ledige stillinger en gang i året, og den med "best" nummer får den gitte stilling. Du kan søke på så mange ledige stillinger du vil. Per i dag tar det gjerne mellom 3-10 år å komme dit man vil, avhengig av sted (Gardermoen, Værnes er typiske steder hvor det tar lang tid å komme til). Rygge regner jeg med at man kan få etter ca. 3-6 år.

/TH

Lenke til kommentar
Hei!

Du kan søke på stillinger i hele Norge. Alle flygeledere får tildelt et rangeringsnummer idet utdanningen er ferdig. De som ble flygeledere før deg har "bedre" nummer enn du, og alle som ble flygeledere "etter" deg har dårligere nummer. Man kan søke på ledige stillinger en gang i året, og den med "best" nummer får den gitte stilling. Du kan søke på så mange ledige stillinger du vil. Per i dag tar det gjerne mellom 3-10 år å komme dit man vil, avhengig av sted (Gardermoen, Værnes er typiske steder hvor det tar lang tid å komme til). Rygge regner jeg med at man kan få etter ca. 3-6 år.

/TH

Takk for godt svar, hvorfor kan man bare søke en gang i året? Og sånn ca hvor mange folk trengs det i et tårn?

Jobber du foresten som flygeleder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

Årsaken til at man bare kan søke en gang i året er at administreringen av opptaksprøver, intervjuer etc. er ganske omfattende og gjøres med innleid utenlandsk ekspertise (Sverige).

Antallet personer man behøver for å dekke inn vaktlistene er veldig avhengig av hvor man jobber og hvilke åpningstider flyplassen har (åpent H24, stengt helg, natt, kveld etc.)

På de større flyplassene (Gardermoen, Stavanger, Bergen, Trondheim) behøver man kanskje rundt 20 flygeledere for å dekke inn vaktene, mens man på de mindre muligens bare er 4-6 stk(Haugesund, Røros etc.)

Jeg er selv flygelederaspirant på Værnes. Sjekker ut omkring mars 10' dersom alt går etter planen :)

/TH

Lenke til kommentar
Årsaken til at man bare kan søke en gang i året er at administreringen av opptaksprøver, intervjuer etc. er ganske omfattende og gjøres med innleid utenlandsk ekspertise (Sverige).

Må du gjennom opptaksprøver for å flytte fra en flyplass til en annen, f.eks. værnes til sola flyplass?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Nei, men det kreves lokal opplæring samt lokal utsjekk. F.eks. på Sola tar nok dette 4-7 mnd. Små steder som Haugesund tar det vel kanskje 2 mnd.

/TH

Lenke til kommentar

Jeg fikk mail for ca. en uke siden om at jeg er innkalt til intervju og fase 3, så dette blir spennende. :)

Jeg er riktignok litt usikker på hva jeg skal forberede meg på med tanke på intervjuet, og lurer litt på hvordan det er lagt opp, men prøven i fase 2 ga mersmak. Håper inderlig det går bra, for dette er noe jeg virkelig har lyst til. Er det lagt opp som et omfattende jobbintervju, eller er det også en psykisk test for å sjekke motivasjon, stress etc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Lagt opp som et vanlig jobbintervju. To intervjuere. Tar ca. litt i overkant av en time. Mye av "de vanlige" spørsmåla; "hvordan ville du ha reagert i følgende situasjon ... ?" etc... De bruker også mye tid på å finne ut om du virkelig er motivert for utdanningen og jobben. Utdanningen er jævla dyr, og for alle som hopper av taper Avinor utrolig mye.

Uansett lykke til!

/TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...