Gå til innhold

Flygelederutdanning - Ny søknadsfrist 25 september 08

Aslasken

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Åssen gikk det?

Jeg var på opptaksprøve denne uken. Fase 1 gikk greit. Fase 2 var vanskelig. Etter slik jeg har forstått; står ikke mange på den, så frykter at kriteriene er veldig høye. Får vite hvordan jeg gjorde det neste uke.

Det hele var en kjempefin opplevelse.

edit: For å nevne konkret hvordan det gikk: Jeg var en av de første som ble ferdig med papirtesten, den gikk glatt. SDM testen fant jeg totalt 7 local konflikter og en opposite konflikt. Men mye feiltrykking, sikkert 5-6 stk. Jeg glemte å slette strips iblant også.

Jeg var den 2. siste å gå ut av rommet. Brukte mye tid på å lese reglene i starten.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg var og på opptak denne uken. Syntes 2. testen var kjempevanskelig, og frykter jeg datt av lasset der. Vanskelig å vite hvor mye de krever. Syntes kanskje det var spesielt vrient å oppdage konfliktene:S

Utrolig spent!!

Lenke til kommentar

Det gikk greit for min del også! Første testen gikk fint, utenom kube- brettinga. Den gikk så dårlig som det kunne gått :-) Men jeg kom videre til fase 2, og det var det viktigste.. :)

Fase 2 gikk ganske bra føler jeg. Var 5-6 spørsmål på papirdelen som jeg ikke rakk, men selve SDM testen gikk tålig bra. Hvor mange konflikter fant dere? Tror jeg fant 5-6 totalt.. Alle var lokale tror jeg, ingen "opposite". Ellers hadde jeg vel 4-5 feiltrykk i løpet av testen, hva med dere?

Dør av spenning >.<

edit: Vi får vel mail om vi IKKE blir innkalt til intervju også? Håper vi får svar på mandag :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann.

Er en av de heldige som kom inn på opptaket i 07'.

Sitter faktisk på Værnes nå (i rommet over testlokalet), og leser på teorieksamen jeg skal ha i morgen.

Jeg fikk vel svar etter ca. 4-5 dager (tror jeg tok testen på en torsdag, og fikk svar mandag eller tirsdag).

Gi lyd når dere hører noe!

/TH

Lenke til kommentar
Heisann.

Sitter faktisk på Værnes nå (i rommet over testlokalet), og leser på teorieksamen jeg skal ha i morgen.

Jeg fikk vel svar etter ca. 4-5 dager (tror jeg tok testen på en torsdag, og fikk svar mandag eller tirsdag).

/TH

Oi, så moro! Gratulerer så mye, selv om det er noe på etterskudd :)

Har et spørsmål til deg. Er det noe å forberede seg på til intervjuene? Og hvor lenge varer de?

Er det slik at Avinor siler ut mange på intervjuene, eller er det nesten som en formalitet å regne når man har kommet så langt? Jeg er klar over at dette er merkelige spørsmål, men så lurer jeg på mye rart også :)

Venter i spenning nå! Sjekker mail altfor ofte : >

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Heisann.

/TH

Oi, så moro! Gratulerer så mye, selv om det er noe på etterskudd :)

Har et spørsmål til deg. Er det noe å forberede seg på til intervjuene? Og hvor lenge varer de?

Er det slik at Avinor siler ut mange på intervjuene, eller er det nesten som en formalitet å regne når man har kommet så langt? Jeg er klar over at dette er merkelige spørsmål, men så lurer jeg på mye rart også :)

Venter i spenning nå! Sjekker mail altfor ofte : >

Jo takk - veldig gøy utdanning og jobb!

Forberedning på intervjuene.... Mja, egentlig ikke. Tenk gjerne over en del standardsvar ift. forskjellige spørsmål de kan stille (eks.: hvorfor har du mye fravær? Hvorfor hverken jobbet eller studerte du i en periode i 2007, hvordan ville du reagert dersom en kollega som skal avløse deg kommer 5 minutter for sent og unskylder seg med "måtte bare sjekke serieresultatene" etc).

Tror flesteparten kommer videre fra intervjuene, ca. 60-70 % ihvertfall

Lykke til med resultatene!

/TH

Lenke til kommentar

Takk for fint svar! Da satser jeg på at ting går greit om jeg først blir innkalt til intervju.

Hvordan vil du si utdanningen er? Er det veldig mye tungt lesestoff? Varierte undervisningsmetoder?

Er nysgjerrig på omtrent alt :-)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbakemelding. Kom ikke videre...... :(

Fikk "average" på alt utenom "Updating data on strips in response to information received as audio messages". Der fikk jeg "above average". Fikk ingen "below average".

Høye krav ja.. Skuffet nå!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Bleh, kjipt å høre!

Lokal sim-pilot i radarsimmen her kom desverre heller ikke inn :(

Lenke til kommentar

Det skal jeg nok. Hvor lenge varer intervjuet sånn ca.? Er det som et vanlig jobbintervju eller er det noe spesielt de er på kikk etter?

Under utdannelsen, er det mye hjemmestudering, eller er det forholdsvis avskilt mellom skole og fritid? Tar noen seg deltidsjobb under utdannelsen f.eks.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

De er vel først og fremst interessert i om du virkelig er motivert for å bli nettop flygeleder, samt dine evner til å fungere sosialt og som kollega. Utdanningen er særdeles kostbar for avinor, og de taper mye penger på hver elev som ikke fullfører.

Under den institusjonelle utdanningsbiten (det første året) er det skole 7-8 hver dag. De første to-tre månedene leste vi i tillegg 4-5-6 timer ekstra hver dag. Etterhvert som man går mer og mer over til å sitte i simulator synker arbeidsmengden utenfor skoletiden en hel del. Det er dog desto viktigere å bruke fritiden til rekreasjon; man blir vurdert og målt kontinuerlig hvert simulatorpass, og det er viktig å være godt uhvilt. Med bakgrunn i dette velger de aller fleste å droppe deltidsjobb (jeg kjenner faktisk ingen som hadde dette).

Håper det går bra på intervjuet!

/TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...