Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiver for D80.

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å klør meg i hodet over hva jeg skal kjøpe og hva jeg trenger!

Jeg har en D80 og en F80. Sistnevnte fikk med seg en Nikkor AF 28-105 og en Nikkor AF 70-300. Jeg har foreløpig brukt disse objektivene på D80 men er veldig misfornøyd. 70-300 objektivet blir aldri brukt, og 28-105 med makro var ok frem til den fant ut at den skulle streke.

Så egentlig står jeg her uten noe som helst av objektiver som funker for meg til D80.

Jeg trenger noe som dekker alt. Det vil si at jeg fotograferer like mye makro som landskap og portrett. Jeg fotograferer mye, jeg forstørrer noe men stort sett aldri større enn A4 str. Jeg har ikke råd til en haug med objektiver, det er også svært upraktisk og max to stk ville være ideellt. Jeg har heller ikke et pengetre i hagen. :-)

Mottar gjerne ideer på hva kan være gode objektiver når man skal begynne på scratch og har mine behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-200mm VR er jo den største allrounderen, og skal du bare ha ett objektiv er det nok dette. Men noe macroobjektiv er det ikke. Bildekvaliteten er bra, men ikke top notch. Kvalitetsmessig er nok dette objektivet å sammenligne med de øvrige kit-objektivene (som rett nok får skryt for å være gode); 18-70mm, 18-135 og 18-55mm. Kjøper du ett av disse, gjerne brukt, får du mye bang for the buck - som det heter. Du kan evt. supplere med 50mm f/1.8 til bruk når du trenger et ekstra skarpt og/eller lyssterkt objektiv. Dette objektivet er gitt bort; du får det for under tusenlappen de fleste steder.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at Nikkor 18-200VR vil være et fint objektiv for deg, Nikkor 18-135 kan også være et greit allround-objektiv. Dersom du ikke har det veldig travelt, ville jeg også ventet litt til Tamron 18-270 var i butikken, samt Nikkor 18-105VR. Klarer du deg uten bildestabilisator er også Tamron 18-250 et meget godt valg, og er litt rimeligere enn Nikon sin. Optisk er den slett ikke borte vekk heller.

Når det gjelder portretter og macro, tror jeg kanskje at du kan ha stor glede av enten Sigma 70mm f/2.8 Macro, Tamron 90mm f/2.8 Macro, eller Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8. Dette er objektiver som egner seg både til portretter og makro.

Har du det "travelt" er Tamron 18-250 + Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8 det jeg ville valgt, evt. Nikkor 18-200VR i stedet. Jeg tror kanskje jeg ville spart de siste kronene og gått for Tamron uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...