Gå til innhold

er det lovlig med neon/led lys utvendig på båter?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg jobber på en båtbutikk, og vi har tenkt og style opp en Demo båt for å vise kundene hva som er på markedet, og hva som er mulig.

Men er det lovlig med neon lyd eller diode lenker utvendig på båter? Det er meningen at vi skal montere blått lys under fender listen hele veien rundt, i tilleg til noen lys kanoner som lyser ned over i sjøen, men hva vil onkel politi si til dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hey.

 

får å si det sånn så tviler jeg på at det har sagt så veldig mye vist lanternene vises når man kjøre i mørket men tror båten vill heller vises bedre med neon.

syntes det va ett heftig forslag der du kom med. hadde veldig lyst til å se båten med hele pakken og pris på rundt hele båten med neon :p

Lenke til kommentar

vanskelig å si egentlig. Det er dette med at andre båter skal kunne finne ut åssen type båt som kommer i mot de og om båten kommer eller går til høyre eller venstre....sikkert lov når den ligger til kai og lignende, men tror kanskje ikke det er lov når det er mørkt. Du blir bøtelagt hvis ikke du har lanterne, men her har du kanskje for mange :p

Lenke til kommentar

Jeg skrev jo ett innlegg her tidligere, men virker som det er slettet?

 

Først ville jeg bare si at det hadde vært jævlig fett, samtidig som det hadde vært jævlig unødvendig :p

 

I og med at det er lov med bauglykter, så kan man jo også regne dette som ekstra lys.

Og på vår Commuter som er kjøpt av forhandler, er det montert blå LED-lights bak på badeplattformen som lyser bakover, som er tillatt ved kjøring, så jeg vet ihvertfall at LED er lovlig.

 

Hvorfor det ikke skulle vært lov med neon-lys, skjønner jeg abosolutt ikke. Det har jo ingenting med lanterne-føring å gjøre, og uansett så er det ingen lanterner som er blå, så det skulle ikke vært mulig å ta feil, altså å tro at LED/neon-lysene skulle være lanterne hvis man møter en båt som har dette i tillegg til lanterner.

Lenke til kommentar

Vel.. for mye av dette blir bare harry synes jeg... Men alt med måte...

 

Selv så kunne jeg tenke meg diodelys inni båten langs dørken, som lyste opp dørken inni båten. Dette er jo også mer praktisk, da båten jeg snart får (Askeladden 535 Bowrider) ikke har lys innabords. (bortsett fra på instrumentene)

 

Men neonlys rundt båten utvendig synes jeg blir litt harry, da dette ikke har noe som helst praktiske egenskaper, annet enn at man ser ut som ett flytende juletre.

Derimot har jeg sett noen båter som har lys under plattformen bak, som lyser opp vannet under hekken. Dette er riktig så tøft, men det er bare kult på større/dyrere båter synes jeg. Ser litt dumt ut på en skjærgårdsjeep liksom....

 

Men som sagt, alt med måte...

Lenke til kommentar

Her var mye moro, noe var til og med riktig :)

 

For å begynne med det TS spør om:

Regel 20 i Sjøveisreglene, punkt b:

"Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk."

 

Ikke skal kunne forveksles med lanterner, ikke nedsetter lanternenes synlighet eller hindrer ordentlig utkikk = Du kan i praksis glemme rare lys unntatt til bruk ved kai.

 

Sånn ellers:

2 hvite rundtlysende: Man ligger til ankers. Båter fom. 50 meter skal ha to, den forut høyere enn den akterut. Båter under 50 meter kan klare seg med én (som de fleste gjør), men har lov til å bruke to. Blir man slept skal man bruke lanterner som en seilbåt, dvs. sidelanterner og akterlanterne.

 

Topplanterne: lyser hvitt forover i samme sektor som begge sidelanternene til sammen, altså 225º.

Akterlanterne: lyser hvitt akterover i nøyaktig den sektor som ikke dekkes av topplanterne/sidelanterner, uten overlapp, altså 135º.

 

Motorbåt under 12 meter kan kombinere topp- og akterlanterne til én hvit rundtlysende, i tillegg til å vise sidelanterner. Motorbåt under 7 meter og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop kan klare seg med én hvit rundtlysende, men skal hvis mulig også vise sidelanterner (yeah right... når så man sist det i praksis?).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...