Gå til innhold

BK serie: Portretter av Sumaiya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg tar faktisk til meg mye jeg hører her, men når jeg VET at jeg har rett, og faktisk har fakta til å backe så er det ingen grunn til at jeg skal late som jeg er enig med folk. jeg begrunner svært ofte veldig nøye hvorfor jeg bruker ting her.

 

Jeg vet meget godt hva en ringblits er, og hvordan den er tiltenkt å brukes, og jeg vet også forksjellen på det og beautydish, men selv om en blits er laget for å festes på objekitv så er det ikke tabu å ta den av å få en annen vinkel på lyset.

 

Så du har ikke rett ang hva som er rett oggalt, det er subjektivt. Det er ikke noen fasit på hvordan man bruker en ringblits, så hvordan kan du si at du har rett? Er det feil av meg å bruke makroen min til annet enn makro og?

 

Jeg mener din bruk av ringblits her ikke er optimal, at en annen vinkel ville gjort bildet bedre og du kan ikke påstå at jeg har feil og at du har rett, for det er ikke noe fasitsvar på hvordan man skal bruke den, og hvilken bruk som gir best resultat. Dette er ikke fysikk, men jeg kan påstå med 100% sikkerhet at du tar feil, når du sier at en ringblits _skal_ brukes på objektiv.

 

men ja, ringblitzer gir rar catchlight (for noen) da de er brukt slik de er laget for å brukes.

 

Jeg har lært at ikke alt skal gjøres etter boka, man må ikke følge medfølgende manual til punkt og prikke, men siden du er så jævla sikker, finn en link hvor noen tar for seg og ebviser at en ringblits _alltid_ tar seg best ut fra rundt objektivet. Så skal jeg personlig be dem slutte å legge slike påstander, for en ringblits er ikke begrenset til bruk på objektivet!

 

 

Jeg har kommentert med at ringblitsen ikke er optimal plassert, så du kan argumentere tilbake på det, ikke ringblitsens tiltenkt bruk eller plassering på objektiv.

 

Hadde jeg hørt på alle taperne folka som mener makro ikke bør taes uten blits hadde jeg hatt en mindre sjanger å vært stolt av å mestre.

Lenke til kommentar

Sa ikke at den altid tar seg best ut på objektivet. Bare at det tok seg best ut her ifht alternativet som off camera med ringblitzen. "altid" er jo ett ord som er umulig å bruke i foto ca da det meste kan brukes på flere måter.

 

du kan krangle så utrolig mye du vil her, men jeg tror det sa gir mening, og jeg forklarte at det var effekten jeg ville ha, og jeg forklarte at jeg ville ha ett essensielt SKYGGEFRITT LYS med highlightsa og den generelle effekten jeg får av en slik blitz. Ville jeg tatt ett helt annet bilde hadde jeg brukt helt andre lyskilder. Jeg tror også jeg begrunner meg selv bedre enn de fleste her, og du bare ikke liker denne typen lys.

 

For at kommentarene dine skal bli noe mere enn bare din helt subjektive mening uten noen begrunnelse må du forklare HVORFOR det ikke er optimalt, og hinte vagt mot en mere optimal lyssetting.

 

 

@kimnk, hehe litt sent å hilse nå, var jo tilbake igårkveld =9

men hyggelig kis ja, helt vill i photoshop.. lært mye.. fikk snakka litt smått med han på festen etterpå :p

Lenke til kommentar
For at kommentarene dine skal bli noe mere enn bare din helt subjektive mening uten noen begrunnelse må du forklare HVORFOR det ikke er optimalt, og hinte vagt mot en mere optimal lyssetting.

 

 

Og den ringblitsen burde vel plasseres slik at det blir "kl ti over" i øya, er det ikke noe slikt? Midt på ble litt for rart.

 

du kan krangle så utrolig mye du vil her, men jeg tror det sa gir mening, og jeg forklarte at det var effekten jeg ville ha, og jeg forklarte at jeg ville ha ett essensielt SKYGGEFRITT LYS med highlightsa og den generelle effekten jeg får av en slik blitz. Ville jeg tatt ett helt annet bilde hadde jeg brukt helt andre lyskilder. Jeg tror også jeg begrunner meg selv bedre enn de fleste her, og du bare ikke liker denne typen lys.

 

Ferdig med å skryte av deg selv og hvor flink du er å kommentere og begrunne? Jge har ikke sagt at lyset er feil, hvorfor finner du opp ting? Jeg har sagt at refleksen i øyet ikke passer meg, og at jeg ville plassert ringblitsen annerledes for å få rett catchlight. Du kan skru ned styrken på blitsen slik at du ikke får skjemmende skugger, og bare refleks, og heller burke andre lsykilder til å fjerne skyggene.

 

Sa ikke at den altid tar seg best ut på objektivet. Bare at det tok seg best ut her ifht alternativet som off camera med ringblitzen. "altid" er jo ett ord som er umulig å bruke i foto ca da det meste kan brukes på flere måter.

 

jeg kommenterte plasseringen til blitsen og ditt svar er:

 

jeg tar faktisk til meg mye jeg hører her, men når jeg VET at jeg har rett, og faktisk har fakta til å backe så er det ingen grunn til at jeg skal late som jeg er enig med folk. jeg begrunner svært ofte veldig nøye hvorfor jeg bruker ting her.

 

eller fant jeg bare det opp?

 

Jeg har aldri kommentert hva en ringblits er ment for å brukes (da det er macro) men jeg har kommentert din bruk av den, som jeg mener kunne vært annerledes. Ved å si:

men når jeg VET at jeg har rett,
sier du at du har fasit, som er feil.

 

Jeg har kommentert din plassering av blitsen, hold deg til det!

Jeg har også kommentert at øynene er blasse og uskarpe, noe de _er_, fakta faen.

 

Du får kalle det krangling, jeg for min del er allerede lei, du tror du er best og ser ikke ut til å kunne ta mine meninger seriøse, fordi du ser på deg selv som så mye bedre? Ikke vet jeg...

 

Og du får slutte å kritisere kommentarene våre, enten er de for korte, eller så er de for dålrige, for deg, ingenting ser ut til å passe, sålenge det ikke er ros. Henger vi oss opp i pirk er det negativt, sier vi noe noen andre har sagt er det negativt, bare ros er velkommen.

Lenke til kommentar

t-skje mode; hadde jeg flyttet blitzen hadde det ikke blitt den samme effekten UANSETT - da ringblitzen gir en type lys som (meg bekjent er umulig eller ihvertfall usaklig vanskelig å etterligne mulig du klarer det med mange HELT 100% like softboxer perfekt balansert plasser rundt objektivet, og jeg har max 2 stk blitzer med samme styrke btw)

 

mao det ville vært ganske umulig for meg å beholde samme uttrykket i bildet og flytte catchlighten.

 

å stille styrken ville IKKE gjort lyset mindre eller mere hardt.

hvor mykt lyset er kommer ann på størrelse av lyskilde, evt. ting som diffuserer det / sprer og hvor langt unna lyset er.

så lyskilden er like hard på 1/1 som 1/32 styrke. så hvordan skyggene legger seg ville ikke blitt forandret av det.

 

sa ikke imot deg i at øynene er uskarpe, for det er det - som du sier.

 

og ringblitzer er ikke laget for macro, men for skyggeløst lys, og er brukt av feks tannleger etc, men de litt større ringblitzene som er laget for studiobruk er IKKE laget for macro osv, men heller beauty / fashion. det er også dette de blir markedsført som av de som selger de.

 

jeg har faktisk sagt meg enig i en par av tingene du sa, og ett par av tingene andre her har påpekt. feks kimnk. har ikke noe imot pirkingen din, eller andre sin, det er velkomment. men å si at jeg bruker lyskilden min feil og at catchlighten er stygg er ikke pirking, det er jo subjektive meninger. derfor har jeg prøvd å forklare hvorfor det er slik, og hvorfor en evt. alternativ måte ville gitt helt andre bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...