RamGuy Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg har hatt diverse problemer med maskinen min siden jeg byttet fra mitt gamle AMD Socket A system for litt over 1.5år siden. For det meste har det gått ut på elendig overklokking til BSOD nærmest daglig i perioder, samt BIOS Checksum errors osv osv.. Derfor har jeg i etterkant gått til innkjøp av nye minnebrikker (Crucial Ballistix PC-8500 (1066MHz), CL5) som skulle være noen av de beste og minst problematiske brikkene som var å få tak i. Samt har jeg byttet min E6600 med en Q6600, og min Seagate Barracuda 120GB IDE harddisk med 2x Hitachi Dekstar 160GB S-ATA2 disker, og nå for noen uker siden fikk jeg sendt inn mitt P5N32-E SLi (nForce680i) hovedkort til PCUtstyr og fikk et ASUS P5Q-Deluxe (Intel P45) i erstattning. Altså har nesten all maskinvaren blitt byttet ut sammenlignet med hva jeg kjøpe for litt over 1.5år siden, men problemene vedvarer for det? Etter at jeg fikk meg det nye hovedkortet har det dukket opp noen nye problemer som jeg aldri opplevde med nForce680i kortet og det er harddisk korrupsjon, har opplevd nå å måtte re-installere 3-4ganger på disse ukene bare på grunn av at partisjonen har blitt korrupt, det har skjedd både når jeg har forsøkt meg på RAID0-oppsett samt å kjøre begge diskene i ACHI. Når jeg kom hjem fra jobben idag opplevde jeg at maskinen stå ved booting av Windows XP og den blå laste baren bare gikk frem og tilbake, og sånn hadde den trolig stått i flere timer? Ved restart så fikk jeg bare en rask bluescreen, restarter igjen og samme bluescreen, jeg prøvde å gå inn i BIOS og endre på noen instillinger men til ingen nytte. Til slutt endte det med at jeg fikk beskjed om at noen systemfiler hadde forsvunnet og ergo måtte jeg putte inn Windows XP disken igjen å re-installere, først prøvde jeg med en WinXP 64bit SP2 disk, men med den fikk jeg bare bluescreen når installasjonen skulle søke etter tilgjengelige harddisker, mens med min WinXP SP3 disk hvor SATA / RAID driveren for Intel ICH10R alt er integrert gikk det fint, maskinen installeres og starter opp. Men ved første restart så fryser den ved oppstart av Windows, den blåe laste baren går frem og tilbake et par ganger også fryste alt. Restartet maskinen på nytt og da kom den seg inn igjen. Jeg mistenker at problemet ligger i minnebrikkene, enten er en av brikkene defekt (kjører altså 4x 1GiB Crucial PC-8500 brikker) elllers så er det et kompabilitetsproblem? Når jeg kjører memtest86+ så finner jeg ingen feil, men om jeg kjører den dagen etterpå kan den fort finne feil selv om jeg ikke engang har kjørt maskinen siden sist dag? Altså går det frem og tilbake hvorvidt det dukker opp feil i memtest86+ eller ikke. Det har ikke med overklokking å gjøre heller, fordi det er de samme symptomene om jeg så kjøre overklokket, alt på default eller alt på stock. Men min mistanke til minnebrikkene blir litt redusert ettersom enkelte memtest86+ tester ikke indekerer noen feil? Men det kunne jo ha forklart problemene jeg opplevde med mitt forrige hovedkort også, ettersom problemene ser ut til å vedvare nå med et helt nytt hovedkort med et helt annet brikkesett? Kanskje problemet ligger i harddiskene? Men når jeg kjører full diagnostic av diskene finner den ingen feil på selve disken, bare i selve partisjonen, alstå er det ingen fysisk feil? Denne korrupsjonen kan jo komme av diverse bluescreens som forutsakes av minnebrikkene, eller kanskje det er noe rart med sørbrikken på hovedkortet? Jeg mistenker ikke prosessor ettersom jeg har byttet min E6600 med en Q6600 og jeg har opplevd problemer når jeg har kjørt begge to? Et tredje alternativ er muligens PSU, jeg kjører en Hiper Type-R 730W, men jeg er jo ikke i nærheten av å belaste den fult ut? Noen gode ideer om hvor problemet ligger? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har du notert ned feilkoden du fikk i Blescreen? Lenke til kommentar
hov55 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 har du prøvd med 1 og 1 ram brikke? ta ut alle bortsett fra 1 og se hva som skjer Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Jeg gjør bare kort prosess ut av det hele, er luta lei alle dissa problemene nå. Så jeg sender enkelt og greit PSU og hovedkort til PCUtstyr, og minnebrikker og harddisk til Meeter så får vi se hva som skjer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå