Gå til innhold

8800GT i SLI og andre spørsmål rundt SLI

amunds

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg (er 99% sikker på at jeg) har et XFX Geforce 8800GT 512mb XXX skjermkort, som da som kjent er fabrikkoverklokket. Vil dette fungere med andre XFX GeForce 8800GT 512mb-kort, eller bare med det som er helt likt ? (Kan egentlig to skjermkort bli 100% like?).

Hvis "ja" til at det fungerer med alle XFX 8800GT 512mb-kortene, vil det fungere med alle XFX 8800GT-kortene ? (dvs 1gb minne, 256mb minne...)

Hvis det er noen andre opplysninger som er nyttige anngående SLI, så sleng gjerne med det også... F.eks størrelse på PSU ved SLI (og minimalt med ting og tang ellers...)

Endret av amunds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle "like" kort fungerer. Det vil si at du kan bruke alle 8800GT kort. Du trenger ikke å bry om det er Club3d, XFX osv. som har laget kortet, du trenger heller ikke å bry deg om hvor mye minne det har eller frekvensen.

Men det kortet som har minst minne og lavest frekvens kommer til å holde igjen det andre kortet, så de får samme frekvens og minne.

Lenke til kommentar
Alle "like" kort fungerer. Det vil si at du kan bruke alle 8800GT kort. Du trenger ikke å bry om det er Club3d, XFX osv. som har laget kortet, du trenger heller ikke å bry deg om hvor mye minne det har eller frekvensen.

Men det kortet som har minst minne og lavest frekvens kommer til å holde igjen det andre kortet, så de får samme frekvens og minne.

Oki... Men i bunn og grunn kan jeg da kjøre SLI med alle 8800GT kort ?

Er det noe annet som virker inn på dette ? XP f.eks ?

Jeg har også bare 650i SLI. Fra 750i kjøres vel SLI i 16x istedetfor 8x ?

Stor forskjell på dette ?

Og en viktig ting til, som det er mulig jeg burde skjønt etter svaret ditt, men som jeg gjerne vil ha klarlagt - jeg har XXX-utgaven, som har 512mb 1950mhz, 670mhz. Hvis jeg da f.eks. kjøper en utgave med 1gb minne, vil det fortsatt "bare" utnytte 512mb minne ?

Endret av amunds
Lenke til kommentar

Skal være 2 x 8X i SLi konfigurasjon, men det støtter da PCI-E 2.0.

Hva X-bit labs sier om saken:

If we compare these specs with the official specifications for Nvidia nForce 750i SLI chipset, we will see that ASUS laid out only one Parallel ATA connector of two supported by the chipset, which means we can only connect two devices of four possible. However, it is more than enough for today’s needs and many manufacturers out there do the same thing. Even Nvidia nForce 650i SLI based mainboards often had only one Parallel ATA connector.

There is another difference that seem pretty interesting to me, though. According to the official specifications of the Nvidia nForce 750i SLI chipset, ASUS P5N-D mainboard supports PCI Express 2.0 x16 mode for a single graphics card. As for two graphics cards working in an SLI configuration, they put it in a pretty strange way: “hardware ready for x16, x16”. What did ASUS actually mean? We all know that NVIDIA nForce 750i SLI based mainboard can formally work only as PCI Express 2.0 x8 + PCI Express 2.0 x8. Did they imply that the bandwidth of PCI Express 2.0 x8 equals that of PCI Express 1.0 x16? Of they are driving at the fact that there may appear an enhanced nForce 750i SLI supporting PCI Express 2.0 x16 + PCI Express 2.0 x16? Or maybe they were trying to say that NVIDIA nForce 200 bridge-chip supports PCI Express 2.0 x16 + PCI Express 2.0 x16 mode and the limitations are only made in the drivers, but not in the actual hardware?

The last version seems to me the most probable. The North Bridge of NVIDIA nForce 680i SLI chipset provided only 16 PCI Express lanes. The South Bridge added another 16 lanes necessary for PCI Express x16 + PCI Express x16 mode implementation. When they modified the chipset into NVIDIA nForce 780i SLI, 16 PCI Express 1.0 lanes from the South Bridge got assigned only for the third graphics card. However, Nvidia nForce 200 chip turned 16 PCI Express 1.0 lanes from the North Bridge into 32 PCI Express 2.0 lanes to be distributed between two PCI Express 2.0 x16 slots. So, why not do the same thing again with NVIDIA nForce 750i SLI chipset? It should be technically possible, but Nvidia has to clearly distinguish between the top 780i SLI chipset and its younger brother 750i SLI.

Of course, the question is how NVIDIA nForce 200 communicates with the? What interface it uses and at what speed? On the outside there are two PCI Express 2.0 x8 slots by NVIDIA nForce 750i SLI and two PCI Express 2.0 x16 slots by NVIDIA nForce 780i SLI. And what is inside? Could it really be PCI Express 1.0 x16, PCI Express 2.0 x1 or even PCI Express 1.0 x1? In this case, the current implementation of PCI Express 2.0 in NVIDIA nForce 750i SLI and NVIDIA nForce 780i SLI seems to be just a formality and it should be fairly easy to expand the functionality of nForce 750i SLI to supporting PCI Express 2.0 x16 + PCI Express 2.0 x16. In the meanwhile the owners of NVIDIA nForce 750i SLI based mainboards can only be certain about PCI Express 2.0 x8 + PCI Express 2.0 x8 support.

Well, let’s put all suppositions and guesses aside and discuss the ASUS P5N-D mainboard in detail.

Artikkel

Så gidder jeg ikke ta noen standpunkt, da det uansett ikke har noe særlig å si.

På generelt grunnlag ville jeg heller kjøpt et bedre skjermkort som ATi 4850 eller ATI 4870 og heller solgt det 8800GT kortet du allerede eier. Så kan du kanskje heller investere i et hovedkort med bra brikkesett som Intel P45 eller X48. SLi og Crossfire løsninger koster litt mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
På generelt grunnlag ville jeg heller kjøpt et bedre skjermkort som ATi 4850 eller ATI 4870 og heller solgt det 8800GT kortet du allerede eier. Så kan du kanskje heller investere i et hovedkort med bra brikkesett som Intel P45 eller X48. SLi og Crossfire løsninger koster litt mer enn det smaker.

P45 støtter vel ikke 2x Pci-E 16(2,0)?

Lenke til kommentar

Det de mener som oftest når de skriver 2x PCI-E X16 på for eksempel Komplett så mener de IKKE båndbredden men lengden på porten, altså fysisk størrelse.

PCI-E finnes i flere lengde størrelser, de vi er mest vant med å se er 1x og 16x på de fleste hovedkort, de finnes dog i flere størrelser men det er det workstation gutta som ser mest til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...