Gå til innhold

Klokker ram til normal fart ->ingen boot

Epsilon-

Anbefalte innlegg

Så her en dag at rammen kjørte på 667 mhz når standard er 1000 på mine brikker. Klokka de til 1000 så ville ikke maskinen starte. Tok ut to rambrikker så startet den på 1000 mhz på ram. Hva er feil her? For lite volt på ram? I tilfelle hvor mye skal jeg stille den opp?

Brikkene er av type OCZ PC2-8000 Titanium Alpha VX2 Dual Channel.

Har 4 av disse. Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3P

Endret av Epsilon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 ting kan gå rett vest her, men generelt er det raskere å kjøre RAMen synkront med CPU'n enn å klokke den opp for seg selv.

Uansett, det som kan ha streiket hos deg er eventuellt timingsene på brikken og volten.

Om du stiller disse manuellt etter hva som er spesifisert hos OCZ så skal det gå.

Lenke til kommentar

for at det skal bli "litt vanskligere" for deg å forstå.. så er FSB'en quad pumped. mens rammen er ddr (dual data rate) pumped. så når cpu'en har en fsb på 1333 så kjører chipsettet på (hold deg fast) 333mhz, så hvis du skal kjøre minne sykront med chipsett (333mhz i virkligheten) må minne kjøres på "667mhz DDR" (333mhz i virkligheten)

Lenke til kommentar

de er altid i rekkefølge.. de 4 første timingene i biosen er dette.

det er ofte man har fler.. disse kan man også tweeke.

om du skal sette deg ned å tweeke minne, så er det lurt å kjøre memtest. jeg anbefaler ikke å kjøre dette fra windows, da mye av minnet ikke kan bli testet. det er memtest på mange linux distroer. bare putt inn cd'n og velg memtest istede for noen av de andre tinga der.

Lenke til kommentar

Hehe stemmer det, tenkte ikke klart. Men da setter jeg rammen til original mhz og timings og stiller opp volten litt. Men begynner å lure på om hk begynner å ta kvelden. Det er allerede byttet inn en gang. Men er offshore akkurat nå så må teste når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...