Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljenivåmåler Peugeot Partner - "Småtuller"


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Peugeot Partner. Der er det en oljenivåmåler lampe som kommer på når man setter på tenninga (jeg snakker ikke om oljetrykklampa!!). Den skal lyse 2-3 sek og så slukne. Noen ganger blinker denne 15 sek, som skal angi for lavt nivå med olje, noe som er sjekket og kontrollert. Noen ganger fungerer den ok, andre ganger blinker den, bilen står på relativt plant underlag. Jeg antar det ikke er så mye dill og dall på denne, og at den vil antagelig fikses om jeg bytta selve oljenivåkontakt/bryter eller hva det er.

 

Hvor sitter den på bilen? Antar det er i og rundt bunpanne? Noen pris på denne, eller andre ting jeg bør sjekke?

 

For å gjenta meg selv. Det skal være nok olje på etter peile pinnen. Oljetrykket er også som det skal.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oljenivåmåler, og den varierer mye avhengig av om bilen står på flatt underlag, hvor lenge siden den ble stoppet sist, osv. Kan starte med måleren på midten, men stoppe, for så å slå på tenningen rett etterpå og måleren står på rødmerke.. Noe som kommer av at olja ikke har kommet seg tilbake i bunnpanna enda. Står bilen parkert i oppoverbakke, og det skal veldig lite til, så står nivåmåleren ganske nært bånn selv om den på flat mark kan stå midt mellom.

Lenke til kommentar

Pleier og sitte på bunnpanna. Finner du en dings på bunnpanna det går noen ledninger innpå er det antaglivis den føleren. Tror også jeg har vært borti at denne funksjonen sitter på peilepinnen. Altså det går ledinger inn på peilepinnen. Pleier ikke være noe hokus pokus og bytte bortsett fra at du må tappe ut olja(oljeskift) samtidig.

 

Har egentlig aldri vært borti noen periodisk problemer ang dette så veit ikke hva som kan være feil..

 

Første steg er vel bare og få lokalisert føleren og rense kontaktene til denne. Faktisk typisk franske el.feil er dårlig kontakt, irr osv. så sjekk det først.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde en ny Pug Partner fra 1999 i noen år, dette problemet hadde jeg hele tiden. Klaget på hver service, og det var bra et par uker etterpå, men det kom alltid tilbake. Må være noe designfeil med denne sensoren, jeg ga opp å få det fikset.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje det er en kjent feil på disse. For meg spiller det ingen rolle i den forstand, bortsett i fra at jeg liker å ha det i orden. Men, får se om det kan hjelpe med en rens når jeg fikser olja.

 

Takk for info iallefall.

 

Men for å slippe å opprette en tråd til, så har jeg et spørsmål om lys i instrumentpanelet. Der har jeg bare lys på klokka. Er det full prossesdyre med å demontere bilen i to for å få bytta pærer på denne og? Har ikke fått skaffa haynes boka enda.

Lenke til kommentar

Da var lyspærene i instrumentpanelet byttet. Faktisk første bil hvor alt var skrudd uten å måtte være redd for 100 klips som kunne sprekke av nårs som helst.

 

Edit:

 

Er det lys i panelet du styrer viftehastighet osv på en 1998 modell? Er mørkt der nå, men for å slippe å demontere å sjekke så lurte jeg på om noen vet det?

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er jeg en smule irritert. Ser at det kommer bittelitt olje ut fra tappepluggen. Det kommer nok av at jeg måtte bruke omigjen den gamle kobberpakninga.

 

Hvor i heite får man kjøpt et sett med kobberpakning og eller nylonpakninger for tappeplugger? Det er overhode ikke mulig å oppdrive som regel. Biltema hadde ikke (til denne bilen), bilekstra like så, og mekonomen kun til volvo/saab etter sine nettsider. Så siden jeg ikke fikk fatt i det før jeg skifta, satsa jeg på at den gamle gikk. Dessverre ikke.

 

Nå blir det vel en tur til bertel og steen i morra, bare for en pakning til 5kr. Men nå er jeg lei detta, for det er direkte vanskelig å skaffe dette. Til og med originalforhandlere har ikke dette inne bestandig, doh! Så nå vil jeg kjøpe meg et komplett sett om det er mulig. Når man leverer oljefiltere, burde man jaggu meg kunne ha pakning, og eller at det fulgte med.

 

Noen som vet?

 

Edit: Har nå skifa hele bunnpluggen med ny pakning, samt kjøpt meg 10 pakninger til den bilen så en har :D

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Nå blir det vel en tur til bertel og steen i morra, bare for en pakning til 5kr. Men nå er jeg lei detta, for det er direkte vanskelig å skaffe dette. Til og med originalforhandlere har ikke dette inne bestandig, doh! Så nå vil jeg kjøpe meg et komplett sett om det er mulig. Når man leverer oljefiltere, burde man jaggu meg kunne ha pakning, og eller at det fulgte med.

 

Noen som vet?

 

Hos økonomideler finner du opptil flere sortimentskrin med kopperringer/skiver: side 21 i

Utstyr og tilbehør-katalogen. Har du bare bruk for noen pakninger i en bestemt størrelse blir det jo litt "overkill" -men skrur man litt på forskjellige maskiner, så er det alltids kjekt å ha litt utvalg..

Lenke til kommentar
Nå blir det vel en tur til bertel og steen i morra, bare for en pakning til 5kr. Men nå er jeg lei detta, for det er direkte vanskelig å skaffe dette. Til og med originalforhandlere har ikke dette inne bestandig, doh! Så nå vil jeg kjøpe meg et komplett sett om det er mulig. Når man leverer oljefiltere, burde man jaggu meg kunne ha pakning, og eller at det fulgte med.

 

Noen som vet?

 

Hos økonomideler finner du opptil flere sortimentskrin med kopperringer/skiver: side 21 i

Utstyr og tilbehør-katalogen. Har du bare bruk for noen pakninger i en bestemt størrelse blir det jo litt "overkill" -men skrur man litt på forskjellige maskiner, så er det alltids kjekt å ha litt utvalg..

 

Takker. Det spiller i grunn ingen rolle om det er overkill. Utrolig kjipt, å stå der uten. Skur såpass at det er verdt det. Koster også å kjøre land og strand etter disse pakningene.

 

Så da skal jeg sjekke den siden og bestiller nok om det er det jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...