sofus71 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Har i dag en Sigma 17-50 f2.8 til mitt kamera D40. Har planer om og skaffe med nytt objektiv en gang før jul. Har sett litt på Sigma 50-150 f2.8. Men 5500,- er en del penger da.. Må da selvfølgelig være sikker på at dette er det rette objektivet for meg. Tar mye bilder av barna mine. Har en liten baby som man bare må knipse mye bilder av. Med 17-50 så må man ganske nært for og ta portrett bilder av barna. Barna er ikke alltid like naturlig når man kliner kameraet rett i ansiktet på dem. Kan tenke meg at det kan være en fordel med litt avstand til dem. Tar også en del turbilder. (fisketurer, fjellturer) Tror dere at dette er objektivet for meg? Bør jeg heller satse sparepengene mine på et VR objektiv? Til slutt lurer jeg på om objektivene til D40 kan brukes på D90? Håper på at jeg har midler til ei aldri så liten kamera oppgradering ila 2009. På forhånd takk! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Har i dag en Sigma 17-50 f2.8 til mitt kamera D40.Har planer om og skaffe med nytt objektiv en gang før jul. Har sett litt på Sigma 50-150 f2.8. Men 5500,- er en del penger da.. Får det for under 5 lapper i din nærmeste Elitefoto-butikk... Det vil også fungere aldeles utmerket på D90, og det vil være et meget godt objektiv til bruken du skisserer, sammen med 18-50. Lenke til kommentar
ThePoooh Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har i dag en Sigma 17-50 f2.8 til mitt kamera D40.Har planer om og skaffe med nytt objektiv en gang før jul. Har sett litt på Sigma 50-150 f2.8. Men 5500,- er en del penger da.. Må da selvfølgelig være sikker på at dette er det rette objektivet for meg. Tar mye bilder av barna mine. Har en liten baby som man bare må knipse mye bilder av. Med 17-50 så må man ganske nært for og ta portrett bilder av barna. Barna er ikke alltid like naturlig når man kliner kameraet rett i ansiktet på dem. Kan tenke meg at det kan være en fordel med litt avstand til dem. Tar også en del turbilder. (fisketurer, fjellturer) Tror dere at dette er objektivet for meg? Bør jeg heller satse sparepengene mine på et VR objektiv? Til slutt lurer jeg på om objektivene til D40 kan brukes på D90? Håper på at jeg har midler til ei aldri så liten kamera oppgradering ila 2009. På forhånd takk! Jeg hadde dette objektivet inntil nylig da jeg byttet det for et 70-200 vr. Det var helt klart det objektivet jeg brukte mest. Greit tele, bra på portretter, lyssterkt og skarpt. I tillegg har det fin størrelse og bra byggekvalitet. Jeg hadde versjon 1. De som er til salgs nå er versjon 2 og skal være litt bedre optisk. Denne er et sikkerstikk til den prisen synes nå jeg. Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har i dag en Sigma 17-50 f2.8 til mitt kamera D40.Har planer om og skaffe med nytt objektiv en gang før jul. Har sett litt på Sigma 50-150 f2.8. Men 5500,- er en del penger da.. Må da selvfølgelig være sikker på at dette er det rette objektivet for meg. Tar mye bilder av barna mine. Har en liten baby som man bare må knipse mye bilder av. Med 17-50 så må man ganske nært for og ta portrett bilder av barna. Barna er ikke alltid like naturlig når man kliner kameraet rett i ansiktet på dem. Kan tenke meg at det kan være en fordel med litt avstand til dem. Tar også en del turbilder. (fisketurer, fjellturer) Tror dere at dette er objektivet for meg? Bør jeg heller satse sparepengene mine på et VR objektiv? Til slutt lurer jeg på om objektivene til D40 kan brukes på D90? Håper på at jeg har midler til ei aldri så liten kamera oppgradering ila 2009. På forhånd takk! Hei. Har versjon før den siste/nyeste av 50-150en, men har ikke brukt den så mye som jeg hadde tenkt. (Har endt opp med å bruke 50mm 1.4 og 85mm 1.8 istedenfor) Har prøvd å teste den litt på stativ, og det kan se ut som om resultatene blir bedre da enn på frihånd, noe jeg antar kommer av den dårlige balansen som følge av at det er relatvit kort ift tyngden - jeg synes iallefall det er vanskelig å holde det rolig på de lengste brennviddene. Sammenlignet med canons EF 70-200 f4 L IS er det iallefall veldig vanskelig å håndholde - og jeg tror ikke det er resultat av ISen i Canon-objektivet alene. Canon objektivet føles som en fjær i forhold, litt pga vekten men jeg tror også litt pga den ekstra lengden som gir bedre balanse. På EOS 30D som ikke er noen lettvekter mener jeg iallefall at dette objektivet blir veldig ubalansert (framtungt). En annen viktig detalj er minste fokusavstand (1 meter) og evt nøyaktighet ved slike avstander, som visstnok kan variere fra fabrikk - jeg mistenker min utgave for ikke å være helt presis ved korte avstander ~1 meter iallefall ved full åpning 2.8. Jeg anbefaler deg å prøve objektivet i en butikk på ditt eget eller et lignende hus før du bestemmer deg for om dette objektivet passer deg. VR mener jeg det først er behov for på brennvidder over 100mm, men på små babyer mener jeg det burdte gå fint med 50mm eller iallefall 70/85mm for å få nok avstand - du får uansett bedre kontakt hvis du er nærme enn flere meter unna. Tips: frame bildet og fjern deretter ansiktet ditt fra søkeren slik at du har kontakt med ungen. Lenke til kommentar
Mettemor68 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hei Jeg har hatt Sigma 50-150 snart et år nå, og det har blitt mitt favorittobjektiv når jeg tar portrettbilder. Jeg er kjempefornøyd med det og ville ikke vært foruten. Du kan se noen av mine bilder her og her som jeg har tatt med den linsa. Bildene er tatt med stativ. Etter min mening perfekt for portrett og nærbilder. Har også brukt den med hell til action-bilder. Det at du kan bruke så stor blenderåpning som 2.8 har alt å si. Med denne linsen kommer du deg også på god avstand fra barna dine og kan fange motivet mer naturlig. Så jeg mener: løp og kjøp! Lykke til! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Tror dere at dette er objektivet for meg?Bør jeg heller satse sparepengene mine på et VR objektiv? Det er et godt objektiv. Absolutt blant de bedre kandidatene i den klassen. Andre gode alternativer er Nikon 55-200 VR, Nikon 18-200 VR og Nikon 70-300 VR. Prisen er lavere og ulempen er 1-2 trinn mindre blenderåpning. Til slutt lurer jeg på om objektivene til D40 kan brukes på D90? Ja, det kan de. Får det for under 5 lapper i din nærmeste Elitefoto-butikk... Er det II-versjonen? (Regner med det er den han har sett seg ut) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Får det for under 5 lapper i din nærmeste Elitefoto-butikk... Er det II-versjonen? (Regner med det er den han har sett seg ut) Ja, du får ikke tak i noe annet med mindre det er gamle lagervarer nå... Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Noen som har erfaring med Sigma 50-150 til innendørs sport? Er Autofocusen rask nok? Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Takk for alle tilbakemeldinger. K-ryeng: Vet du om Elite Foto har dette på lager i Tromsø? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 K-ryeng: Vet du om Elite Foto har dette på lager i Tromsø?Ganske sikker på at de ikke har det, men har ikke vært innom der på noen dager. Du kan bare se i skapet i hvert fall - alt som de har inne skal stå i skapet i butikken også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå