Gå til innhold

Oppgradert minne, ikke lenger orthos stabilt, hva kan det være ?

Anbefalte innlegg

Hei, har byttet ut mitt minne fra 2gb corsair 800mhz til 4gb g.skill 1000mhz, tingen er nå det at det nye minne vil ikke lenger være stabilt når jeg kjører det på 800mhz som er synkronymt med fsb'en på 400. Jeg har stilt inn og prøvd masse forskjellig innstillinger med volt og latencyer uten at det hjelper. Klarer bare et par sekunder før ram stress testen i orthos feiler ( 4-11 sec !) Men når jeg kjører cpu på standard frekvens (266 fsb) så består dem, da tenker jeg at vi kan utelukke hardware feil eller ?

Det gamle 2gb corsair settet klarer det helt fint på de innstillingene ennå de nye modulene er spesifisert for enda høyere frekvenser.

Hva kan dette komme av ? Hva skal jeg gjør ?

post-87643-1220650289_thumb.jpg

Edit: Har nå kjørt litt memtest86+, først prøvde jeg med pc'en i oc klokket stand, det kom da etterhvert masse skrift med rød bakgrunn i bunnen (feil ?), men jeg fullførte ikke for etter at den hadde kjørt til over 100% så begynte den bare på nytt fikk derfor inntrykk at det kanskje var en endless loop. Men så klokket jeg ned pc'en til alt av standardfrekvenser og lot memtest kjøre over natta, og til morran så var den complete uten noen errors.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Så pm din.

Tar det bare her så kan andre komenter å rett på noe hvis jeg er uti det blå.

Har ikke så kjempe mye peiling på dette. Men for meg høres det ut som at det er biosen som fusker eller at du har fått noen dårlige minnebrikker.

Prøv å se litt på Asus sitt forum. Og evt legge inn den siste biosen. Kan være det blir bedre.

Lenke til kommentar

Det viste jeg ikke, skulle gått for noen pc8500 isteden for da kanskje.

Men prøvde og klokke ned cpu og bruke minne ratioen for og få opp minne på 800mhz igjen og da gikk det helt fint, det betyr vell at minne modulene fungerer som de skal. Lurer på om det er hk som lager problemer, vært litt fristet av P5Q deluxe.

Orthos kjørte ihvertfall mye lenger når jeg satt opp volten på FSB Termination Voltage, men etter å prøvd på 1,55 som er fult så var det tydligvis fortsatt ikke nok. De gamle modulene klarte det jo fint så jeg kjønner ikke dette her ass.

Ang at post bare viste 3074mb fikk jeg fikset, fant en ny option i biosen etter oppgradering som hette memory remapping som vist skulle stå på om man brukte 64-bit. Etter at jeg slo den på så fant den alle 4gb.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Nei, ikke vanligvis - da de ligger automatisk inne i Vista.

Still worth a shot.

Var det jeg også trudde at de lå i vista, nå har jeg akkura installert ei vifte i sidedøra som virkelig gjorde underverker for chipset tempen,...... prøve litt mer, så prøve nyeste chipset drivere hvis asus lar meg laste ned eller har dem(prøvd før, da viste asus siden 0 treff). If still no go så skaffer jeg meg like godt et P5Q deluxe. For det må jo vær hk siden rammen er stabil i "OC" tilstand bare så lenge ikke cpu\fsb er det(OC).

Ram på dette hk virker som alltid har problemer med tRC blir for lav og bios gir ingen mulighet til og stille på den.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...