Gå til innhold

Må jeg oppgradere bios?

foenix

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit ip35 pro hovedkort som jeg kjører en quad 6600 prosessor på, men har problemer med å få til høyhastighets usb på denne. Når jeg kobler til en usb enhet får jeg beskjed om at ytelsen kan forbedres osv... men etter at jeg har forsøkt å installere ny usb driver, starter maskinen seg på nytt av seg selv og jeg får beskjed om at systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil.

Da jeg søkte på Weben etter forklaring fikk jeg beskjed om at hovedkortets bios ikke støttet prosessoren (quad 6600).

Kan dette vær årsaken til problemet? Hva bør jeg i såfall gjøre for å få oppdatert bios´en??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må legge inn intels p35 express chipsett utility.

Nr. 2 på denne siden.

http://downloadcenter.intel.com/Filter_Res...ating%20Systems

Oppdatere BIOS tror jeg ikke gjør noe fra eller til for det usb greiene dine.

Mens installasjonsprosessen av dette programmet pågikk, dukket meldingen om at usb enheten kan forbedre ytelsen... opp flere ganger mens det installerte driverne for disse. Den samme meldingen dukker igjen når jeg setter in kortleseren i usb kontakten.

Jeg får disse bildene når jeg klikker på ikonet...

post-139178-1220653951_thumb.jpgpost-139178-1220653942_thumb.jpg

Innlastingen av et bilde i raw format på ca 18 mb til photoshop tar ca 20 sekunder. Har jeg koblet noen ledninger feil til hovedkortet?

Lenke til kommentar
Har du en link til denne kortleseren din ?

Alle USB portene på mitt IP35 Pro er USB 2.0 (Enhanced) kapable både de interne og eksterne bak op I/O plata.

Hvis det "virker" med overføring av filer er kablen rett koplet til mellom kortleser og hovedkort.

Er det XP du har , og er det SP2 .

Jeg har xp sp3. Jeg synes det er rart at infoen bare viser ubrukte porter til tross for at jeg har innkoblet flere enheter. Er programmet jeg lastet ned noe jeg må åpne og konfigurere?

Lenke til kommentar

Bruk "vis enheter sortert på tilkopling" i enhetsbehandlig.

Det gjør det lettere å se hva som "henger hvor" .

I mitt pic kan man se at kortleseren min ligger på usb 2.0 Enhanced Host Controlleren .

Hva slags kortleser har du , link til den please ?

Programmet jeg linket til er siste chipsett drivere til hovedkortet.

infinst_autol.exe laster du ned til din HD og kjører det , etterfulgt av restart.

post-35394-1220658786_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kortleseren er en kinesisk biligsak som jeg kjøpte på Ebay

http://cgi.ebay.com/USB-ALL-IN-1-MEMORY-CA...id=p3911.c0.m14

Det som er litt merkelig er at de tar dobbelt så lang tid å laste inn et raw bilde etter at jeg installerte dette programmet enn det gjorde tidligere.

Det bruker nå ca 4 sek. fra en minnepenn mot ca 2 sek. før, og 20 sek. fra kortleseren mot ca 11 før.

Her er en ny kopi av enhetsbehandling:

post-139178-1220663894_thumb.jpg

Det står standardvolum under. Betyr det at denne kortleseren ikke er usb2?

Lenke til kommentar

Multiflash reader og dens card slot (standardvolum) har lagt seg under UHCI kontrolleren nr 2939 (Universal Host Ctrl) hvilket vil si at den ikke "vil" gå med 2.0 high speed.

UHCI = USB 1.1/1.0

EHCI = USB 2.0

Du kan alltids rulle tilbake intel chipset inf installen i sted med systemgjenoppretting tilbake til et tidspunkt føre den var installert.

Prøve igjen om det er samme , og sjekke i enhetsbehandling.

Du har sikkert en USB 2.0 minnepen du kan verifisere om PC porten virkelig går med 2.0 high speed (sjekk at den havner på EHCI i enhetsbehandling).

Er litt tvilende til den boksen du har kjøpt egentlig.

Slike får du jo i norske nettbutikker til under 200 kroner.

Om du har mulighet kunne du prøvd den på en annen PC sin USB 2.0 port også.

Er det det samme der er den ikke 2.0 kapabel. Virker den med 2.0 speed (EHCI) på annen PC

er det noe krøll med hovedkort eller windows installasjonen din på Abit PCn.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Minnepennen la seg under 293c som er enhanced, men jeg synes det er rart at innlastingen av et 18mb raw bilde tar 4 sekunder. Kameraet mitt som også har usb2 støtte, bruker ca 10 sek. på samme bilde.

Kan jeg konfigurere kortleseren til å legge seg under en annen port?

Bare for å avklare :

Jeg regner med at du connected denne kortleseren direkte til PCn og ikke via en usb hub på tastaturet ditt eller på skjermen eller en frittstående usb hub.

Den samme kontakten som minnepennen. I fronten på pcen.

Lenke til kommentar

Nei kan ikke se hvordan du kan påvirke det da det autodetekteres av operativsystem & kontroller. Jeg har på følelsen at du har blitt "lurt".

Dvs at enheten ikke er USB HighSpeed (2.0) som annonsert , men USB full speed (1.1).

Siden minnepennen la seg som 2.0 kapabel kan vi jo fastslå at PCn med Abit kortet ikke har noe problem med USB 2.0 speed enheter.

Lenke til kommentar
Nei kan ikke se hvordan du kan påvirke det da det autodetekteres av operativsystem & kontroller. Jeg har på følelsen at du har blitt "lurt".

Dvs at enheten ikke er USB HighSpeed (2.0) som annonsert , men USB full speed (1.1).

Siden minnepennen la seg som 2.0 kapabel kan vi jo fastslå at PCn med Abit kortet ikke har noe problem med USB 2.0 speed enheter.

Prosessoren i kortleseren er en AU6371 som skal være en usb2 prosessor. Kanskje jeg trenger en driver til denne. Det fulgte ikke med noen cd i pakken. Hvordan kan jeg finne en driver på nettet?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke drivere til USB plug & play mass storage enheter.

Det står forøvrig også på ebay linken din.

Drivere til PnP usb lagringsenheter trengte man noen ganger i Win98 tiden.

Den blir gjenkjent ikkesant , aka' ingen driver nødvendig.

Du har de driverene du trenger på kontrollersiden , enten vha windows sine native eller intel chipset sine.

Edit:

Har du prøvd å tilkople den på en av de faste USB portene bak på PCn (direkte på hovedkort).

Btw hva er det jeg har merket av her :

post-35394-1220670706_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...