Gå til innhold

forskjellige gammakurver på skjermen. Innvirkning?

Anbefalte innlegg

Jeg har Kjøpt meg en spyder 3 pro for å kalibrere skjermen min,

men er ikke helt fornøyd med resultatet.

Det er snakk om en bærbar pc, og jeg er klar over at de ikke skal

være så gode, men det er nå det jeg har, og jeg tenkte det var greit

å være forberedt til jeg får kjøpt meg ny skjerm.

Bakgrunnsbildet i windows, eller heller den gigantiske rammen rundt

er ganske mørk, nesten svart. men det er et rødstikk der, og jeg vet

at fargen skal være nøytral.

spyder 3 pro programmet sier også at det ikke klarer å kalibrere gammaen

riktig, så jeg regner med at det har noe med saken å gjøre.

Så, det jeg egentlig lurer på, hva slags innvirkning har gammakurven når

jeg kalibrerer skjermen, hvilket resultat får jeg om jeg velger noe annet

enn 2,2?

såvidt jeg har forstått, så brukes gammakurven for å veie opp for ulinjæriteten

til en crt skjerm, og burde vel da nesten havne inne i fargeprofilen på annet vis

enn en spesifisert gammakurve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på om jeg svarer på spørsmålet ditt, men har da noen kommentarer. Har selv kalibrert en laptopskjerm et par ganger og synes det hjelper. Brukte en Spyder (1) Pro, som faktisk er ennå mer knotete å bruke enn Spyder 3, og ikke sier fra om noesomhelst som er galt.

Det er mange problemer med laptopskjermer, og på de jeg har brukt påvirker hodets plassering i forhold til skjermen fargene såpass mye at kalibrering bare hjelper så lenge du er veldig obs på innsynsvinkelen er konstant. De fleste laptoper har muligher for ekstern skjerm, og det er mye å hente på å kjøpe en ekstern hvis du skal editere mye. Trenger ikke være spesielt dyrt heller. Leste for eksempel denne http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/...sion-l220x.html artikkelen for noen dager siden. Skjermen er allerede i butikkene i Norge, merk imidlertid kommentaren om skarphet.

Når det er sagt så kan det være lurt å sjekke oppsettet på PCen, fikk du for eksempel "nullstilt" skjermen din før du kalibrerte. Hva laptopskjermer har av innstillingsmuligheter varerier en del og det er ofte ikke så mye, men lysstyrken er gjerne regulerbar. Et annet problem kan være om du allerede har kalibrert skjermen med et annet program, for eksempel Adobe Gamma. Er du usikker så sjekk om det ligger noe som laster en profil i startup folderen din. Hvis mer enn et program laster profiler kan det gi problemer, og for meg er det ikke helt klart om Spyder3-programvaren klarer å detektere dette eller ikke.

Gammakurven kompenserer i prisnippet for at øynene ikke har lineær følsomhet, og litt variasjon i gammaen trenger ikke være noen katastrofe. Mac brukte for eksempel gamma 1.8, men det er klart at alle avvik fra standard er en ulempe.

Endret av se#
Lenke til kommentar

jeg fant dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_correction

som viser til at gamma er for å veie opp for ulineæritet i crt skjermer,

noe jeg regner som mer korrekt enn det du sier, fordi det ikke er

lurt å kompansere for ulineæritet i kroppens sanseorgan. (f.eks. øret, et unntak er mp3 ;) )

jeg er ganske sikker på at skjermen ikke er kalibrert med noe annet program, men

jeg stusser fortsatt over at jeg tilsynelatende må ha spyder3 programmet kjørende for å

laste inn fargeprofilen, jeg fikk det ikke til å fungere med at windows XP selv laster inn profilen.

såvidt jeg forstår det, (kan godt være feil) så sendes billedinformasjonen til skjermen med gammakorreksjon

og deretter, så vil det enten vises med en gang (crt) eller oversettes via skjermens LUT (lcd).

så såvidt jeg har forstått det så langt, så vil en annen gammaverdi påvirke skjermens lysstyrke, og

kontrasten i visse deler av luminansspekteret.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, dette vil jeg gjerne forstå :)

Lenke til kommentar

I Spyder2 står det at man må slå av andre korrigeringsprogrammer som f.eks Adobe Gamma og påse at de ikke laster under oppstarten. Og hvis man faller for fristelsen å korrigere litt etter at skjermen er kalibrert, er man selvsagt ute å kjøre, men en laptop skjermer er vel ikke kjent for å være av den bedre typen panel.

Lenke til kommentar

klart, men det skal jo gå an å bruke fargeprofilen som spyder programmet

lager uten at programmet selv må aktivere det!

utover det så gjør jeg akkurat som du/dere sier.

noe av grunnen til at jeg lurer på dette med gamma er at jeg lurer på

om det kan hjelpe å kalibrere skjermen til en annen gamma, siden spyder3

ikke klarer å treffe helt på 2,2 (mener det var der den varslet om at den ikke traff helt)

Lenke til kommentar

Det følger med et program som heter Spyder3Utility som legger seg i startup-folderen. Det skal laste profilen automatisk hver gang du skrur på PCen. Hva som er best av Gamma 2.2 med en liten(?) feil, eller en annen "Perfekt" gamme er over mitt kompetansenivå.

Lenke til kommentar

ja, jeg bruker Spyder3Utility til å laste inn profilen,

men det burde i utgangspunktet ikke være nødvendig

når jeg har lagt den inn i windows xp som gjeldende fargeprofil.

men nok om det, det er fortsatt gammaen jeg lurer på i denne tråden,

og såvidt jeg har forstått, så er gammaen programmert inn i lcdskjermen,

fordi at en gamma på 2,2 er det datamaskinen forventer at skjermen har,

selv om det er en unaturlig fargeprofil for lcdskjermer, men i så tilfelle,

så burde det jo ikke ha noen praktisk betydning hvilken gamma spyder3 programmet

finner til skjermen, så lenge det blir riktige linjære fargekurver som kommer ut.

lurer på om akam.no kan lage artikkel om dette?

kanskje sammen med Oleg Artamonov fra X-bit labs, for han har skrevet gode

artikler, og ser ut til å ha peiling.

det hadde vært artig om akam kunne ha oversatt de skjermuspesifike artiklene hans i

alle fall ;)

Lenke til kommentar

Enig i at Xbit har my interessant (derfor linken i første innlegg), du får sende inn forslagene dine.

Ellers kan du lese mer om gamma flere andre steder. Norman Koren går grundig til verks:

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html#Gammabox

Forøvrig enig i at hva som lastes når i Windows er noe uklart. Åpner du properties for skjermen (høyreklikker på desktopen), velger Settings, Advanced og Color management finner du en default profil. Men siden både Adobe Gamma og Spyder har egne programmer for lasting virker det jo som det ikke gjøres automatisk uten noen form for tilleggsprogram.

Microsoft har forøvrig en utility (for XP, mulig den virker for Vista også) som installerer seg i controlpanel som "Color". Denne er ikke standrad med, men må lastes ned fra Microsoft. Denne kan brukes for å administrere profiler, og er nødvendig hvis du har to skjermer med ulike profiler (på samme skjermkort). Uansett, i readme filen som følger med står det at innstillingen du gjør i denne kun utføres når programmet kjører og er borte ved neste reboot. Skal du ha lastet oppsettet hver gang må du legge programmet inn i Startup-menyen med en /L-opsjon.

Edit: Enig i at det er gammen som kommer ut som er viktig, men det er jo også det Spyderen måler.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg har også noe blasse farger, og jeg regner med at det kommer av at skjermen har et trangt fargerom.

dvs. ikke en gang sRGB. jeg fantaserer nå om å kjøpe meg en 30" med S-IPS panel som støtter hele

AdobeRGB, men jeg må vente til lommeboka også er enig.

jeg har tenkt, (har ikke kommet meg så langt enda, og har ikke gjort noe som krever det enda)

å stille inn skjermen til en lavere temperatur. nå har jeg brukt 6500K lenge, og jeg synes nesten

konsekvent at det ser litt blått ut (tenkte først at kanskje jeg hadde vendt meg til feil farger.)

så planen min nå, når jeg kommer meg så langt, er å ha flere fargeprofiler, en for hver fargetemperatur,

som jeg kan skifte på etter hva som høver. 6500K skal vel være omtrent dagslystemperatur, og den

glødepæra jeg sitter under nå er definitivt varmere i fargetonen.

ang. gamma, så er min forståelse av det for øyeblikket at det er en løsning for å få en høyere

"oppløsning" i de mørke fargetonene, for å klare seg med 8 bits fargespekter.

skal man slutte med gamma, så må man visst ha noen flere bits fargedybde enn det som er

vanlig i dag.

gammaen blir da nødvendig for å jevne ut luminansskalaen, (sort hvitt) siden det er flere

verdier i den mørkeste halvdelen enn i den hvite, men det skjermen viser skal fortsatt være linjært.

(dårlig forklart men det får vel duge for nå :/ )

Lenke til kommentar

Jeg bruker bildet å gå utifra http://www.fotoimport.no/testfil.jpg

Bildet i høyre hjørnet oppe av barn + en pallet med farger. Har nemlig fått en print fra Akerfoto på dette som jeg sammenligner print med bildet på skjermen. Hudtonene blir blassere ikke gyldenbrune. Rødfargen og grønnfargen er betydelig blassere. Skal væe ganske skarpe disse.

På min stasjonære PC med Eizo CRT skjerm og RGB gain ble det veldig bra etter første kalibrering. Skjønner ikke at en 2 år bærbar HP 17" skal være så dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...