Gå til innhold

problemer med under 1 mnd gamel hd fra komplett

Santar

Anbefalte innlegg

Hei.

Den 8 august bestilte jeg meg en Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM hd fra komplett.

I dag låste maskinen seg mens jeg drev å installerte ett spill på denne disken. Jeg tenkte ike så mye over det, men merket at spillet nesten låste seg en gang litt senere. Litt senre låste spillet seg helt, eller dvs. jeg kunne fremdeles halvveis minimere det og røre på muspekern. Så hele maskinen var ikke låst.

Etter dette bestemte jeg meg for å ta en scandisk eller var det Chkdisk det het på disken. Etter å ha stirret på 0% på trinn 3 i en evighet i programmet, uten at det så ut som disken jobbet overhodet.

Forlot jeg maskinen i ca 15 -20 min. Da jeg kom tilbake var maskinen kommet inn i xp og disken måtte formateres på nytt. maks størrelse en nå kunne formatere disken på var 10.9mb!

Jeg tror det kan virke som disken er blitt ødelagt, jeg har ikke prøvd å slette partisjonene å opprette en ny dog.

Noen som har noen tips?

Hva burde jeg gjøre? Noen som vet Hva som er vanlige ordninger med komplett på saker som denne?

Håper noen har noen tips.

Endret av Silvor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Takk for tipset.

Jeg kobblet ut disken igår og når jeg idag kobblet den inn igjen så funket den tilsynelatende som normalt igjen. Filene var tilbake på den og allting.

Jeg kjørte en quick dlg diagnostic test idag og den fant ingen feil. Rare greier.

Jeg skulle ta en full media scan test på dlg, men fikk opp en warning om at jeg burde ta backup av filene på disken. Sletter programmet filene på disken med full media test?

Vil jo helst få sjekket disken grundig så hadde vært kjekkt å vite.

Lenke til kommentar

Det er to typer media scan i slike diagnostic program.

Den ene leser alle sektorene, da slettes ingenting. (noe av det samme som Chkdsk).

Den andre skriver til alle sektorene, og da slettes absolutt alt. Det kan i tillegg rette opp en del feil.

Tror det er ganske lett å se forskjell på disse. Hvis det kommer warning på lesetesten så antar jeg det er bare lagt inn for sikkerhets skyld. Hvis disken skulle feile under en slik test så har du ialle fall blitt minnet på å ta backup, og da har amerikanske advokater mindre grunn til å ta ut søksmål. :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt en full media scan på DLG diagnostics uten å finne noe feil.

Jeg har merket meg at når jeg kopierer ting på disken så bruker maskinen veldig mye cpu, over 50% av cpu'en brukes. Når jeg kopierer ting på mine andre disker brukes knapt noe. Hva kan dette skyldes mon tro?

Endret av Silvor
Lenke til kommentar

Ta en titt på Enhetsbehandling (Device Manager). Sjekk egenskaper for disk kontroller. Antagelig finner du at en av dem står i PIO mode. Det skjer når det blir mye feil på overføring fra disken.

Du bør ha mulighet til å sette den i DMA mode.

Du kan også prøve å bytte kabel hvis du har flere feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...