Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få registret en eldre trans am i norge ?


The Ghost

Anbefalte innlegg

Leste netopp autofil bladet og kom over en artikel der det stod at det er mange bom turer ved import fra usa da det er forskejllige data systemer i bilene og sånt som ikke er godtatt i EU eller Norge så man ikke får registrert den.

 

Er det noe sånt på en eldre trans am la oss si ikke noe nyere enn 1985 modell ?

 

Også er det sånn at om det er en veteran så behøver man ikke å momse på den ved import?

 

 

cata13.jpg

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo supert, men fant ut at staten er noe J**** dyre på import i form av avgifter.

Siden det er en 6.6l motor blir det utrolig dyrt, er det mulig å få tak i en mindre motor og registrere den på det forså å sette inn igjen 6.6literen ?

 

eks. noe i nærheten av 2l eller 1.6l eller noe sånt ?

Lenke til kommentar

Nuvel.. Sååå dyre er dem vel ikke hvis vi snakker om en bil som er +30 år gammel - for jeg regner med du tenker på modeller fra 78 og eldre?

 

Da betaler du moms + vraktpant og litt smågebyrer til skilt osv. INGEN engangsavgift på veteranbiler.

 

Når det gjelder å registrere dem derimot, bør man ha tunga rett i munn.

 

Sakset fra Amcar:

For enkelt å få godkjent en 1971-modell og nyere veteran/bevaringsverdig motorvogn må denne være i original stand eller tilnærmet original stand slik det står i § 1-9 i Kjøretøyforskriften. Hvis bilen er ombygd betraktes den ikke som bevaringsverdig motorvogn og må registreres som vanlig bruktimport. Bilen må da tilfredsstille norske tekniske krav som gjaldt i det året da den var ny. Dette innebærer krav til bilbelter, riktig farge på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 m.m. Slik dokumentasjon er umulig å skaffe til veie. For å slippe fremlegging av dokumentasjon når det gjelder bilbelter, lys, støy, bremser osv. er altså alternativet å registrere 1971-modell og nyere som bevaringsverdig motorvogn. Da kan det gis unntak fra kravet om at bilen skal godkjennes etter de norske tekniske krav som gjaldt for aktuelle årsmodell.

Men husk at det er krav til at bilen er original!

 

Ombygd bil kan heller ikke benytte de forenklede godkjenningsreglene etter § 1-15 i Kjøretøyforskriften da det også her kreves at bilen er original som fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Møtte på en fyr idag med en 5.7l 1992 trans am ;)

Ble stående å prate litt og jeg ble omentrent frelst :p

 

Tror dere denne eks. er orginal nok til å importeres som en bevaringsverdig motorvogn ?

 

LINK eller LINK

 

Den oransje der så ikke så ille ut, men man vet jo selvsagt aldri hva som finnes under lakken.. :) Det beste tipset er vel egentlig å reise over og titte litt selv. Finnes mengder av gratis annonseblader rundt om kring, dem står i slike "avisbokser"uten for hoteller, bensinstasjoner og supermarked. Dette er lokalannonser. En ukes tur over med fly, hotell og leiebil burde ikke bli dyrere enn 10 lapper + mat.

 

Min far har akkurat kjøpt en 07 Mustang Shelby GT fra Florida og frakten over på RORO båt (roll on, roll off) kom på rett over 10.000,- inkl forsikring.

Lenke til kommentar

Har et par sånne blader et eller annet sted, men de er ifra 2004 da jeg var i florida :p

 

Selv om 10000,- kanskje ikke er så mye så er det for mye for emg da jeg ennå ikke har tatt lappen og driver å sparer for harde livet

 

Edit:

 

Hva tror dere om denne ?

link

 

Havner på 55K inkl. moms, beregna 500$ i frakt, da har jeg ikke tenkt noe som helst på gebyrer eller engangsavgift ..

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Husk at det er mye som må ordnes når man importerer bil. Frakt internt MED forsikring. Forsikring på havna. Frakt over dammen med forsikring. I tillegg må man ha "clear title" - altså vognkort uten heftelser (ikke stjålet osv).

 

Når det gjelder så gamle biler, så vet jeg erfaringsmessig amerikanerene har en helt annen standard enn hva vi forventer i Norge. Reparasjoner blir ofte gjort billig og fort, og de synes det blir helt ok. Biler med T-tak ville jeg vært ekstra nøye med å sjekke da de gjerne begynner å lekke etter noen år. Rust i gulv er ikke gøy og resulterer gjerne i total utskiftning. Stålsparkel er også et kjent fenomen i USA uansett hva de skriver i annonsene. Dem sparkler heller i stedenfor å rette ut bulker.

 

Frakt på 500$ holder ikke over dammen, men er gjerne hva man betaler for en intern frakt i USA på trailer til nærmeste havn som skal frakte videre over til Norge. Du må som sagt fort regne 10.000,- inkl forsikring.

 

Ville nok heller begynt å titte i Norge før man vender snuten mot horisonten. Finnes mye flott her i landet og da har man også mulighet å ta juvelen i nærmere øyensyn.

 

F.eks:

1986 Chevrolet Camaro Z28 med 305 V8 - 79.000,-

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

1979 Pontiac Firebird Formula 400 - 89.000,-

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1969487

 

1977 Pontiac Firebid Esprite 60.000,-

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1935393

Lenke til kommentar

Har sett igjennom salgs annonser på autodb og der finner jeg ikke en bil som jeg føler appelerer til meg til den rette prisen.

 

Så også en 1994 modell der til 59000,- den var importert og stod i norge, men engangs avgiften var ikke betalt ennå så det jeg lurer på er om jeg har mulighet til å ta inn en 1979 modell i år og vente med å "betale" engangsavgift til januar 09 (da jeg fyller 18) som en veteran ?

Eller må jeg da vente med å få den tilsendt til meg, sånn at den ikke kommer inn til landet før 2009 ?

 

Noen som kanskje har erfaring med disse folka ?

Er de "billige" ?

Lenke til kommentar

Bare tenker litt åpent nå, hvis jeg kjøper en bil her i norge uten motor og gir, det er en til salgs på autodb, koster 47K, det er vel alt for mye ?

 

Men om ejg da kjøper gir og motor i USA og setter inn, åssen blir det da med registrering og diverse avgifter ?

 

Noen som vet hvilke årsmodeller av motorer som passer i et 89 "chassie" ?

Lenke til kommentar

Er ikke det selv, men kjenner en fyr som mekker 24/7 på gamle jaguarer alt fra v4 til v8 om ikke mer, tar de helt fra verandre og gir dem overhaling før alt går sammen igjen og bilen suser av gåre. Tror han kan klare det ;)

 

 

 

Men legger det hele på hylla da jeg har funnet ut at jeg ikke har råd, og lån vil jeg ikke ha noe av :p

 

Blir nok en Mazda MX3 eller toyota celica/mr2 .....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...