Gå til innhold

BK: Sauer i fjellet

Phaser_

Anbefalte innlegg

Så ett sauebilde lenger ned her så prøver å starte ett saue regime her på lik linje med fluebildene Mr.olsen hadde for en stund siden :p

Tatt på fottur i fjellet i Hallingdalen i 2006. Nyskjerrige krabater som jeg møtte på rundt en fjellknaus.

post-81990-1220628618_thumb.jpg

Panasonic dmc-lx1

1/400

f5,6

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivet er vel ikke så verst, men hele bildet bærer voldsomt preg av hardt lys og et blåskjær. Det gir det et snapshot-preg som jeg mistenker at de færreste i forumet liker. Det kan være derfor du ikke har fått noen kommentarer.

Forsøk å se om du kan justere inn hvitbalansen og skru opp fargene en smule, så vil nok bilde formidle stemningen på fjellet bedre.

Lenke til kommentar

Den nye versjonen har en bedre forgrunn med litt mer snert. Du har mistet detaljer i bakgrunnen derimot.

Bilde bærer preg av at det ikke er gjennomtenkt, som du sier et snapshot. Belysningen på sauen til venstre er fin, men den andre er i skyggenes dal. Himmel og fjell/åser i bakgrunnen har en helt annen fargetone og det er vanskelig å finne en sammenheng i delene av motivet.

Det man ofte ønsker seg er å isolere hovedmotivet fra omgivelsene. Da er det lurt å forenkle. Her kunne du kanskje beveget deg noen meter eller gått ned på kne for å forenkle bakgrunnen? Eller opp ovenfor sauene?

Når man ser noe sånt så er det ofte lurt å tenke at man ikke skal ta bildet stående og rett på, det blir oftest det kjedeligste. Hvis du kan komme ned eller opp så er det noe man kanskje ikke har sett før og dermed mer spennende.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig helt enig med haakonts, men jeg mistenker at godeste Bæ-Bæ Lille og søsteren ikke nødvendigvis vil være med på en "make love to the camera"-seanse i ti minutter. Når du da har en Panasonic dmc-lx1 og ikke D700 med 300mm f/2,8 så blir det ikke like lett å få motivet til å stå ut, hverken med utsnitt eller dybdeskarphet.

Dette bildet tror jeg vi får ta for hva det er; En stemningsrapport fra fjellet. Versjon to er blitt såpass bra at den kan gå i et album sammen med andre bilder fra turen, men jeg tviler på at noen ville hatt det på veggen eller desktopen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...