Marbash Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg vil nok også se for meg at det ville bli mindre forurensning. Hvert fall det som virker logisk i mitt hode. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 tror det hele ligger at staten ikke har penger å formidle så de kjører en propaganda så de slipper Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvis utbyggingen tillater biler å kjøre hurtigere gjennom uten kødannelse eller kjøre i et jevnt tempo i forholdsvis høyt gir og lavt turtall: nei, da vil de føre til mindre forurensning. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 OT, men det har vært diskutert tidligere i posten. Nye biler burde hatt lavere avgift, samtidig kunne bensinavgiften være høyere. Da ville det være mindre lukrativt å kjøpe SUV og andre biler som drikker bensin, samtidig ville vi fått en fornuftig utskifting av bilparken. Tog til Tromsø ville vært et tapsprosjekt SV verdig.. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) bensinavgiften kunne ha vært høyre slik at en normal familie bruker mer penger på bensin slik at deres økonomiske tilstand blir enda dårligere, bra idee må jeg si! not!! det var jo forslag fra regjeringen at bensinprisen skulle helt opp ti 27,- hvis dette hadde skjedd hadde ingen i Norge hatt råd til å ha bil slik at Norge stopper opp og Norge faller økonomisk til grunne siden transport stopper opp Endret 8. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Har det vært forslag om bensinpris på 27 kroner, eller blander du med "dobling for 20 % reduksjon"? Hvor mye penger bruker vi på bensin i året? Si du kjører 15000km. En liter på mila gir 1500 liter. Si du øker avgiften på bensin med 2 kroner, da må du bruke hele 3000 kroner mer i året på bensin! *GISP!* Med andre ord vil det ha lite å si for folk flest, samtidig straffer man dem som bruker bilen mye.. Synes du avgiftsøkningen er fryktelig høy velger du å kjøre mindre bil, eller å kjøpe en ny bil med lavere forbruk.. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) for det første så ja.. det var forslag fra regjeringen om 27,- men ble fra kastet etter to dager, og så til det andre... 12,92,- er litt dyrt etter mine øyne, og særlig når alle bensinpumpene i Bodø er eid av en person slik at det er samme pris i hele kommunen. det er bra at Norge tenker grønt, men de starter i feil ende. skal man redusere CO2 utslippene må vi gå etter fabrikkene som er mye være enn det bilene produserer. som staten legger fram er Norge et av landene i verden som produserer mest drivhusgasser i verden, da stiller jeg meg spørsmålet, hvor mange prosent på verdenbasis slipper Norge ut årlig? 0,003%? synd å si det, men utkantstrøkene i hele Norge er nedprioritert, når veier er så dårligforfatning at det har blitt grusvei der det engang var asfalt, skoler som råtner bort, det blir bevilget mer penger på kultur i Nordland enn transport, andre land klager på veistandaren, Oslo politikere som aldri har vært i Nordland og som er ekspert på Norden som snakker om kollektiv transport som er så dårlig utbrett og alle trikkene som "vi har" og vi betaler CO2avgift som andre land slipper ut. nei her må vi åpne øynene og se at uansett bensinpris kan vi ikke slutte å kjøre bil hvis vi gjør det vil Norge stoppe opp, det har vært snakk om siden 70-tallet om å utvide jernbanen fra Fauske til Narvik, men ingenting har skjedd foreløbig. den eneste samferdselsministeren som tenkte transport var selveste Adolf, det ligger ferdige tunneler for tog over hele norden, har gått i flere av dem og er fascinert at ikke togbane er prioritert mer enn et stygt operahus i Oslo, der hele Norges budsjett gikk med på bygningen men ikke Oslo's budsjett, med tog kunne vi ha fått trailere bort fra veien og på toget slik at det blir færre dødsulykker og utslipp. men uheldigvis er de sentrale delene av Norge: Oslo, Trondheim mm... mer prioritert enn andre plasser. i Norge er jo den gjennomsnittlige lønnen X kroner, men hva er det i hver fylke? mindre på små steder fordi det er færre jobber, færre arbeidsplasser og færre gode jobber enn storbyene har, jeg vil tro at Nordlands arbeidsstyrke tjener vesentlig mindre enn Osloværingene. skal Norge fungere i fremtiden kan vi ikke la alle pengene gå til Oljefondet.. en del av pengene skulle ha gått til forvaltning av hele Norge, som som det er i dag blir det mer og mer arbeid å gjøre siden det blir formidlet mer til unyttige ting enn hva som trengs. den kommende generasjon vil skjemmes over denne tids generasjon av den enkle grunn.... vi gjør feil som skulle ha hånderes på en annen måte. PS. dette er min mening og min synsvinkel, så det er derfor det er viktig å vite at dette er bare en mening av hundre andre slik at du ikke blir irritert og anklager meg for blasfemi MVH: Ole M Svendsen Endret 10. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Espentespen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vel, en raskt utskiftende bilpark er heller ikke særlig miljøvennlig. Greit nok at nyere biler har mindre utslipp enn gamle biler, men å stadig bytte bil er svært lite miljøvennlig da utslippene ved produksjon er ganske markante. Nei, selvfølgelig ikke. Derfor jeg foreslår å kutte avgiftene i en hvis periode for å fornye bilparken for så å returnere tilbake til den gamle ordningen. Men i prinsippet er det vel mer enn nok avgifter og reguleringer og helvete på bilbruk og kjøp, er det ikke? : | Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Det er to faktorer som teller inn når man lager større veier. Det vil selvfølgelig føre til flere biler fordi dette følger markedet som alt annet. Vi kan se på dette som om et produkt øker kvaliteten, men går ikke opp i pris. Selvfølgelig vil den oppleve større etterspørsel. Den andre er at bedre veier fører til minder misbruk av bensin som nevnt mange ganger tiderligere i tråden. Hvilken effekt som påvirker mest, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå