DementedAlbino Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Har en innlevering som skal være inne kommende mandag. Alle oppgavene har gått greit, bortsett fra oppgave en. Noen som kan hjelpe meg litt her, eventuelt gi meg svaret så jeg kan sammenligne med svarene jeg har fått selv? Ber altså ikke etter utregningen, kun etter svarene så jeg kan sjekke selv om jeg har riktig:) Den jeg er mest usikker på er moment A. Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Merk at jeg selv er på første året med Mekanikk, så jeg skal ikke stå her og garantere at dette er riktig! Gjorde det for treningens skyld, så dersom andre har fasit / vet de har rett, så er jeg også interessert i å vite hva det blir hehe Hvis jeg forstod det første spørsmålet rett så tenker jeg at Fy= kraften som understøtter hengslet A: Fy= 869N Momentet om A: MA = 210 Nm Momentet om B: MB = 156,5 Nm Hvilke svar har du fått? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Jeg har samme svar som deg på Fy og momentB, mens momentA har jeg tenkt at er 0. Men tror de vil vite Fa, men mulig jeg tar feil her. Der fikk jeg hvertfall 1103. Brukte da sin52\Fy=sin90\Fa. Ikke lett å forklare. Fikk forresten dette svaret på ett annet forum, hva tenker du om det? Hei. Vet ikke om jeg tenker helt riktig, men ser ut som dette er et standard mekanikkspørsmål, med like mange ukjente som ligninger. Du har sum krefter i X Y, samt moment ligningene. Slik jeg tyder tegningen er det opplagerkrefter i X,Y retning i A, mens det er et rullelager i B, ergo tar det bare krefter opp i X retning. Derav følgende ligninger: sumKrefterX: Bx - Ax - 900*sin15 = 0 sumkrefterY: Ay - 900cos15 = 0 --> Ay = 870N momentOmB: Ax*0.23 - 900*cos15 = 0 --> Ax = 3780N av første ligning følger da at Bx = 4010N Nå har du alle kreftene som virker på både punkt A og B. Moment er da enkelt, det er kraft*arm. Poenget er at regner du sum moment her kommer du jo til 0, derfor jeg kan bruke ligningen over, skjønner derfor ikke helt hva de spørr etter her. Håper ting ble litt klarer for deg nå, og ikke ta alt for god fisk, dette var bare en kjapp gjennomregning. Endret 5. september 2008 av svortevik Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Der fikk jeg hvertfall 1103. Brukte da sin52\Fy=sin90\Fa. Hvor fikk du sin52 fra? Når det gjelder svaret du fikk fra et annet sted, så tror jeg han nok har rett og vi har feil. Dersom det er likevekt i et system, hvilket det må være her pga de 2 festene som er brukt, så må jo momentet i både punkt A og punkt B være 0, og da kan vi jo bruke de likningene han har brukt. Jeg laget ny tegning og satte på alle kreftene, sjekket læreboken og så på oppgaven på nytt. Det virker som at du og jeg ikke har omstilt oss helt til at denne oppgaven bygger på likevekt og at momentet i de forskjellige punktene alle = 0, eller ville jo systemet hatt en rotasjon og beveget seg i en retning. Dersom systemet ikke hadde vært festet med et glidelager og et fastlager, så ville vi hatt rett i det vi har gjort, men pga lagerene så må vi se på reglene for et system i likevekt. Slik tolker nå i hvert fall jeg det nå etter å ha sett på det andre svaret og sjekket læreboken. Jeg gikk igjennom den nye tegningen min og så på alle kreftene som virket på hva og kom frem til de samme svarene som det han gjorde. Det eneste som er litt merkelig som han sier er at Momentet i både A og B må være 0 pga systemets likevekt, men muligens er dette bare et lite lurespørsmål for å hjelpe oss i gang / få oss til å skjønne at Momentet til et system i likevekt må være 0. Eller hva sier du? Lærer mye av dette og forstår det så mye bedre når man får input fra flere hold Er jo dette som er det vanskelige i Mekanikken (så langt), rett og slett det å forstå hvordan alle kreftene virker osv. Noen andre her inne som er rå på Mekanikk? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Jeg er som sagt kjempe usikker på hele oppgaven, derfor jeg spør etter hjelp her. Synes oppgaven er dårlig formulert, eller så er det bare jeg som ikke er kommet helt inn i dette og klarer å tolke oppgaven riktig. sin52 fikk jeg ved å ta tang-1 230\180. Det jeg tenkte var at om jeg gjorde dette fikk jeg en vinkel på x aksen og kunne trekke en hjelpe linje gjennom punkt A. Du kan jo se her på en hjelpetegning her har på kladden. Når jeg satt å gjorde denne oppgaven så synes jeg alt virket greit og logisk, men nå blir jeg bare mer og mer sikker på at jeg har gjort feil. Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Skjønner hva du gjorde nå ja. Nå ble jeg faktisk bare enda mer i tvil. Blir ærlig talt også bare mer og mer usikker på denne oppgaven jo mer vi snakker oss to imellom. Føler at min forståelse for Mekanikk ikke er god nok til å kunne si at sånn og sånn er det, så jeg tror ikke det er så lurt om jeg skal gripe over mer enn jeg er kapabel til. Dersom vi tolker noe feil baller det jo bare på seg til de grader. Tror rett og slett jeg skal høre med foreleseren min i Mekanikk om denne oppgaven nå i uken. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Jeg får nok løsningsforslag til uken selv, men den skal være inne mandag klokken 12, der problemet mitt er. Så i løpet av helgen må jeg ha gjort det ferdig. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Glem det, ser jeg er sent ute Endret 10. september 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Kan komme med tips likevel, for jeg vet fortsatt ikke om jeg gjorde den oppgaven riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå