Gå til innhold

"save for web" vs. "save as"....

Anbefalte innlegg

Hva er den beste måten å save på? Nå tenker jeg fks. vist man skal legge inn eit bilde på ei fotoside og bildet må være under 300kb. Jeg har alltid brukt "save for Web" men har begyndt å lure på om "save as" er bedre. Er det noen som har noen synspunkt på dette? Og/eller kansje har noen bedre forslag enn desse to alternativa også? Hadde vært artigt å hørt andres erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket program bruker du?

Hva som er best, kommer an på hva programmet gjør når du velger web-løsningen.

Videre kommer det an på hva web-området godtar av bildestørrelse og filstørrelse.

Jeg foretrekker å gjøre det manuelt, med valg av filstørrelse først. Så oppskarping før jeg lagrer i JPEG med best mulig kvalitet, altså filstørrelse opp mot det som er tillatt å laste opp.

Lenke til kommentar

Save for Web gir også mulighet for å beholde Exif. En fordel med Save for Web er at u kan velge å få opp original + komprimert versjon side ved side. Da er det lett å se hvor mye du kan komprimere uten at det går (for mye) ut over kvaliteten. Det er også enkelt å velge ulike format og se hva som gir minst filer med ok kvalitet. For bilder er det nesten alltid JPG, men for grafikk med store jevne flater kan GIF/PNG gi bedre resultat.

Edir: Første setning var feil, det er ICC-profil du kan velge å beholde.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...