Gå til innhold

FinePix S304 vs. Olympus Camedia C-5050

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe et digitalt kamera med en del manuelle instillinger, max ca 5000 kr

Har noen noen råd?

Har egentlig bestemt meg for FinePix S304, som virker som et bra kamera, men mangler noen innstillinger. Lurer også på om noen vet når neste versjon av FinePix S602 kommer, og hvor mye den gamle modellen da vil falle i pris. Har også tittet litt på HP photosmart 850, men kvaliteten virker heller mangelfull etter de testene jeg har lest. Noen råd? Andre jeg bør titte på??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, her er jeg igjen...

photosmart har vel falt litt bort nå; men Olympus C-5050 har gjort meg nysgjerrig - har god kvalitet, mange manuelle innstillinger, og 5 Mpix men virker litt "knotete" å bruke, og har ikke 6x optisk zoom slik som FinePix S304. Kan noen som kjenner kameraet gi meg noen tips?

Lurer fremdeles på når neste modell av FinPix S602 kommer og hvor mye den gamle modellen da vil synke i pris...

Lenke til kommentar

En kraftig zoom trenger ikke være noe fordel. Hvis du sjelden bruker den så er det bortkastet og har vanligvis noen ulemper. Jeg tar flest bilder på full vidvinkel og bruker sjelden mere enn 2x zoom. Det kommer an på hvordan man har tenkt å bruke kameraet. For noen så er en skikkelig makro mye viktigere enn zoomen.

HP photosmart 850 er ganske bra i forholdt til prisen. Ta en titt i galleriet og se på de forkjellige bildene. http://akam.no/galleriet/ Det viktigste er at du blir fornoyd, ikke hva andre mener er best. Jeg er ikke så glad i farvene som fujikameraene gir, gresset blir for grønt og himmelen for blå, men for noen så er det akkurat som de vil ha det.

Jeg er veldig fornøyd med mitt C-5050, det gjør det jeg vil sånn som jeg vil og ikke masse farvet design plast som er i veien.

Lenke til kommentar

Har hatt S304 selv i noen mnd., helt ålreit kamera. Det er jo begrenset hva en får til kr 4000, men Fuji har gjort en bra avveining her.

I ettertid ville jeg ha satset på S602. Det har manuell fokusfunksjon (bra når autofokus ikke fungerer, det skjer ofte med S304 i dårlig belysning), lukkerprioritet, 640*480 30fps video, manuell ISO, TIFF, 5bps, 35 mm vidvinkel (38 mm på S304) - mao. er alle manglene hos S304 rettet opp. Riktignok "bare" 3 MP, interpolert 6 MP, men megapiksler er ikke alt. I min oppfatning er S602 noe av det beste du får til den prisen (ca. 7300,-).

Det vil jo alltid komme noe som er bedre, sånn er det med all teknologi, men hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til den nye modellen kommer og kjøpt den gamle til lavere pris. Forhåpentligvis går prisen ned et par tusen da. Tror du vil være fornøyd med det kameraet i mange år, se f.eks. testen på digit.no! :wink:

Lenke til kommentar

Jaja... Nå er jo 5050 litt ute av bildet, da den (det stod vist 4500 her på akamera) egentlig koster 7000...

Tenkt på S602, men den er jo litt dyr da, i allefall for min lommebok. :shrug:

Forøvrig har jeg fått nyss om den nye modellen det er snakk om: Den heter trolig F700, og er mer av kompaktkameratypen. Les ellers test her. Tror den slippes i løpet av mai i Norge.

Test: http://www.digit-all-cameras.com/fuji/fujifpf700.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...