Reeve Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hei Jeg skal kjøpe meg bærbar PC den 15. september (lønningsdag), og jeg har også tenkt å kjøpe meg mobilt bredbånd. Siden jeg har bredbånd hjemme, og på skolen, trenger jeg bare den varianten hvor det er gratis å surfe på kveld/natt, og i helger. Jeg kommer aldri til å bruke den på dagtid, så noe pris per MB, eller makspris per dag har ingenting å si. Dekning og stabilitet har mest å si, tett fulgt av hastighet. Pris og tider for når det er gratis har lite å si, siden forskjellene er små. Alternativene jeg vet om, er Telenor, hvor det koster 119,- per måned, og sikkert en engangspris for modemet, som jeg ikke har funnet enda. Det er også gratis å bruke fra 17-07, og i helgene. Utenom Telenor, er det NetCom. Der koster det 99,- per måned, altså 20 kroner billigere. Jeg har heller ikke funnet prisen for modemet her. De har gratis bredbånd fra 17-08, altså en time lenger enn Telenor. Så NetCom er billigere, og har en time ekstra hver dag med gratis bredbånd. Selv lurer jeg på om dette kan være fordi de har dårligere dekning enn Telenor, men det vet jeg ikke, så jeg kunne tenkt meg å få vite litt om hvem som har best dekning, stabilitet og så videre. Og bare for å bekrefte, med helger mener de Lørdag og Søndag, sant? 1 Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Modemet fra Telenor koster 1kr, da med 12mnd bindingstid. Jeg valgte Telenor etter å ha sett dekningskartene. På hytta får jeg HSDPA-dekning med Telenor, mens Netcom klarer edge hvis det er klart vær, vinden blåser rett vei, og det er blikkstille på sjøen. Begge har dekningskart på hjemmesidene sine, hvor husker jeg ikke helt, men bare let litt. Helgene er inkl. i Telenor-abonnementet du sikter til, og det er makspris på 50kr/dag skulle du ønske å bruke det utover gratisperioden (hvilket jeg selv aldri trodde jeg kom til å gjøre, helt til jeg fikk det). Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Vet ikke hvordan det er med Netcom, men med Telenor betaler man 1,- for USB-modemet, men da koster det 168,- i måneden, og 119,- etter tolv måneder. Jeg mener å huske at USB-modemet koster rundt 1499,- uten abonnementet. "Helg" hos Telenor: Etter fredag kl 17, fram til mandag kl 07. Redigert: Litt sent ute, gitt. Endret 5. september 2008 av Mikachu Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 valgte netcom fritid. Sjekket dekningskartet på et område hvor mobilt er beste alternativ. Netcom viste nesten fullt turbo 3g, litt mindre 3g samt fullt edge. Telenor viste ingen turbo 3g, ellers var det likt. ikke testet. Andre punkter er netcom har "fritid" fra 17:00 - 08:00, mens telenor er kun til 07:00. Netcom modem kr 1, samt 12mnd og 99kr total årspris 1189kr. Telenor modem kr 1 + 49kr pr.mnd første år, samt 12mnd og 119kr. total årspris 2017kr. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Telenor har jevnt over MYE bedre dekning på HSDPA enn NC - de vil i løpet av året dekke alle tettsteder i Norge (d.v.s. alle steder med over 200 innbyggere iflg. SSB). Selfølgelig er det noen steder NC er bedre en TnM p.g.a. basestasjonplassering og grunn/masteier avtaler. Men når du ser på dekningskartene deres ser du det er STOR forskjell! Tar også med ICE.net's 450mhz CDMA EVDO nett. Telenor 3G: NetCom 3G: ICE.net 3G: Endret 7. september 2008 av mateogold Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Dette er ganske lett valg. Selvfølgelig velger man Telenor. Netcom er rett og slett helt elendig på 3G, det er ihvertfall min erfaring. Netcom bytter mellom edge/gprs/3g hele tiden, mens Telenor holder seg ihvertfall stabilt på 3G. Testet på flere steder, både tettsteder, i fart etc. Jevnt over er Telenor mye bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Mener å huske at med Telenor får du også tilgang til de trådløse (Wi-Fi) sonene deres. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Mener å huske at med Telenor får du også tilgang til de trådløse (Wi-Fi) sonene deres. Det stemmer, har du f.eks. Fri Kveld & Helg kan du benytte WIFI'en deres fritt på samme tider som du kan bruke GPRS fritt Lenke til kommentar
godal Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 jeg har hatt og testet samtlige modemer og abonnement på mobilt bredbånd. To tre ting: 1. Modemet som følger med Telenor (Option USB HSDPA) er mye bedre enn det som følger med Netcom (Huawei E220 USB) det er mye mer stabilt, mindre tull, bedre drivere samt at det også støtter 7,2 mbps i fremtiden. 2. MTU har fri bruk av datatrafikk på abonnementene sine, man kan jo vurdere det hvis det passer, det er dog ikke 3G kun edge. 3. ICE har også et tilbud men er ikke så stabilt som UMTS, men det er nok bedre dekning i enkelte områder. Lenke til kommentar
soft Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Henger meg på denne tråden, er det noen som vet hvordan jeg får telenor mobile broadband applikasjonen til å koble til automatisk ?, jeg har en acer one win XP, og den går i hibernate etter 5 min, når jeg starter igjen vil ikke maskinen koble på automatisk, jeg må trykke "koble til", dette gjelder også "lagrede nettverk", mega iriterende ! :-( Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har hatt begge deler, men holder meg til Netcom i Tromsø iallefall, raskere hastighet enn Telenor og noen kroner billigere. Var aldri i nærheten å få den hastigheten jeg hadde betalt for hos Telenor. Lenke til kommentar
kim Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg vurderer Connect Fritid, Telenor sitt alternativ er uaktuelt siden det koster 119kr+49kr. Jeg har tilgang til Turbo-3G der jeg kommer til å bruke det mest. Egentlig er det ikke så viktig hvor høy hastighet jeg får, så lenge internetten er stabil og har OK ping-tid. Ser helst at overgangen fra et nett til et annet (f.eks i bil) går smertefritt, men overlever noen sekunder nedetid. Kan Connect være noe for meg? Lenke til kommentar
Deriva Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det skal sies at nesten 8/10 selgere anbefaler Telenor. Lenke til kommentar
kim Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Vil tippe selgerne tjener mer på å selge et produkt som er 70% dyrere Jeg gikk for Netcom og er veldig fornøyd hittil, selv om jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Dekningen til Telenor tilsvarer ikke et prishopp på 70% for gjennomsnittsbrukeren. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det skal sies at nesten 8/10 selgere anbefaler Telenor. Hvor kommer disse tallene fra? En selger anbefaler vel bare det han selv selger .. Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Eller det han har best erfaringer med Det er selvfølgelig noe i det kim sier også, men når mengden kundestøtte i tillegg er mindre er det ganske selvsagt hva man velger å pushe. Lenke til kommentar
total Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Nå har hvertfall netcom kampanjetilbud på netcom connect fritid med 4 mnd gratis surfing uansett tidspunkt og usbdongle inkludert, noe som gir en minste totalpris på 793 kr for ett år. Bestillt idag og gleder meg til å teste ut! Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Er nok en grunn til at Telenor sitt MB slår Knock-out i dekningstester på både Netcom og Ice... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå