Ravis Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg har netopp lest guiden skrevet av Super8, og den var knallbra. Jeg har likevel noe jeg lurer på, så jeg håper noen kan tipse litt. Når en skal kjøpe nytt, uansett hva det er, så må ens eget behov være det fundamentale for valget en gjør. Mitt problem er om jeg faktisk har en fulle og hele oversikten over mitt behov, og det er her jeg håper på assistanse. Jeg ønsker: 3 CCD Å gjøre opptak på MiniDV Å redigere video til forskjellig formål, både for web og for DVD spilleren Kunne sette lukker, blender, fokus og hvitbalanse manuelt Kunne koble til fjernkontroll under filming(bruker stativ) Jeg har Plasma HD TV, men ingen BlueRay spiller eller brenner. Jeg har nokså kraftig PC(3Ghz dualcore og 4Gb RAM, plenty med disk). Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om at det faktisk er dumt å investere i et kamera som ikke er HD, for prisen på BlueRay spiller/brenner/plater vil helt sikker synke. Kunne vært kjekt med et som hadde litt mer inn/utganger, f.eks som mitt gamle NVGS-5 som bl.a har Analog In :!: Spørsmålet er da: Bør jeg kjøpe HD kamera, evt hvilket? Er de fremdeles så dyre at vi får mer igjen for pengene om en kjøper et rimeligere, f.eks Panasonic NV-GS230 Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Er ikke så mange som leverer mini-dv og 3ccd i forbrukerklassen. Er nok kun Panasonic NV-GS 230 og 330. Kom over en annonse av en brukt Panasonic NV-GS 500 med masse utstyr og masse tilkoblingsmuligheter. Ellers er det Canon HV30 som er et bra valg på HD-siden, selv om den ikke har 3CCD. Den kan også ta opp i vanlig SD, så den er veldig anvennlig, og regnes vel som det "beste" i forbrukerklassen i dag. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Takker for svar. Det kan se ut som om spørsmålet kanskje burde vært: Bør jeg kjøpe HD kamera eller ikke? Jeg ser at Canon'en har cmos sensor, og da er den kanskje litt større? Jeg filmer mye innendørs, så dette med bildekvalitet er viktig. Vil Canon'en levere bedre bilder enn de 3ccd kameraene fra Panasonic? Det er jo det som faktisk teller til slutt. Det er nok en fordel at det er HD, det går nok ikke lenge før hardware etc er på plass i heimen min for å kunne dra nytte av det, så da er det kanskje dumt å gjøre opptakene i lavere kvalitet? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Takker for svar. Det kan se ut som om spørsmålet kanskje burde vært: Bør jeg kjøpe HD kamera eller ikke? Jeg ser at Canon'en har cmos sensor, og da er den kanskje litt større? Jeg filmer mye innendørs, så dette med bildekvalitet er viktig. Vil Canon'en levere bedre bilder enn de 3ccd kameraene fra Panasonic? Det er jo det som faktisk teller til slutt. Det er nok en fordel at det er HD, det går nok ikke lenge før hardware etc er på plass i heimen min for å kunne dra nytte av det, så da er det kanskje dumt å gjøre opptakene i lavere kvalitet? www.camcorderinfo.com HV20/30 er suverent best på innendørs. 25p, juster til 0 gain. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå