Murdock Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 I forbindelse med at jeg mistenkte fokusfeil på et av mine objektiver, prøvde jeg å lese meg litt opp på problematikken. Jeg har imidlertid fortsatt vondt for å forstå hva som kan forårsake fokusfeil. Håper noen kan være behjelpelig. Jeg tenker her på front- eller bakfokus - ikke på evt. skjeve fokusplan For hvis fokus låses ved det punktet en fokussensor oppnår sterkest kontrast, hvordan kan da objektivet fokusere for langt foran - det er jo tross alt gjennom objektivet autofokusprogramvaren ser? Fokusfeil i et kamera kan jeg lettere forstå - her kan det jo tenkes flere feilkilder mellom software og signalet tilbake til motor/objektivets motor, men hvis noen kunne belyst objektivproblematikken eller ledet meg til en kilde som gjorde det, hadde jeg vært takknemmelig. -m- Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) For hvis fokus låses ved det punktet en fokussensor oppnår sterkest kontrast, hvordan kan da objektivet fokusere for langt foran - det er jo tross alt gjennom objektivet autofokusprogramvaren ser? Dette er en svært utbredt misforståelse. Det er ikke kontrast som sådan som måles i autofokusen på en speilrefleks, og det er ikke en prøve-og-feile-prosess. Lys kommer inn gjennom objektivet, og ledes gjennom en splittprisme, som skaper to identiske bilder, hvor det ene er speilvendt av det andre. Dette lyset ledes ned på en CCD-sensor, som "ser" lyset nærmest som to kurver - den ene speilvendt av den andre. Autofokusmodulen kan da beregne hvor mye og hvilken vei bildet er ute av fokus. Altså vet AF-modulen på forhånd hvor mye det skal justeres for å oppnå fokus. På Canon, samt Nikon AF-S/SWM, Pentax SDM, Olympus SWD og hva enn Sony kaller sin tilsvarende løsning vil kameraet så bare fortelle objektivet hva det skal gjøre for å fokusere. Om objektivet ikke gjør nøyaktig som det får beskjed om, så feilfokuserer det. Man kan se for seg at det er litt slark (hvor mange tenner er det i tannhjulene som driver fokuseringen i objektivet - færre tenner kan gi lavere presisjon), at steppermotorene er unøyaktige eller feilkalibrerte, eller at det er kameraet som feilfokuserer (avstanden inn til AF-modulen må (litt forenklet) være nøyaktig like lang som avstanden til sensorplanet). Edit: Noen lenker, som forklarer fasedeteksjon litt bedre: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13102031 http://www.nikon.com/about/technology/core...e/caf/index.htm Endret 5. september 2008 av Anew Lenke til kommentar
Murdock Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Hm. Takk, jeg visste definitivt ikke nok om AF-teknologien. Men den logiske bristen for meg er fortsatt uavhengig av hvilken måte AF-programvaren finner fokus på. Hvis jeg forsøker å fokuser på noe (med AF), kameraet gir beskjed til objektivet om hvilken vei og hvor mye fokus må justeres, og objektivet av en eller annen iboende feil ikke gjør dette nøyaktig nok - da skulle vel kameraet "reagere" på det, hvorfor skulle for eksempel fokusbekreftelsesmarkøren i søkeren lyse da? -m- Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Ikke nødvendigvis. Det er vel ikke mange som vet hvordan dette funker, men antakelsen er at AF på objektiver med innebygd motor foregår i en sk. open loop. I og med at AF-modulen vet hvor mye feil som skal korrigeres, så er det i teorien ikke nødvendig å sjekke om fokus blir oppnådd. Om objektivet gjør jobben sin, så skal fokus sitte riktig. Dette får ting til å gå mye raskere enn om man benytter en "closed loop". Mao. er fokusbekreftelsen bare en bekreftelse på at objektivet nå hevder å ha gjort jobben sin. Jeg vet ikke med sikkerhet at det er slik det fungerer (det virker jo ikke som om det er mange der ute med sikker viten om hvordan AF-systemene virker...), men dette kan i det minste forklare hvordan det er mulig med feilfokuserende objektiver. Mao. er det sammenheng mellom teori og praksis, og det pleier å styrke en teori... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Måten du forklarer dette på, anew, passer veldig godt med hvordan ting oppfører seg i praksis. Det forklarer også hvorfor man trenge en CPU i objektivet. Såvidt jeg har skjønt, så jobber Pentax litt anderledes. Dvs. kameraet ber objektivet fokusere, og så sjekker kameraet at det faktisk stemmer. Det er derfor K10D har fått rykte på at de er tregere til å fokusere. Tror jeg. Personlig, så velger jeg nøyaktighet foran astighet - så det burde vært mulighet for et slikt valg. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Såvidt jeg har skjønt, så jobber Pentax litt anderledes. Dvs. kameraet ber objektivet fokusere, og så sjekker kameraet at det faktisk stemmer. Det er derfor K10D har fått rykte på at de er tregere til å fokusere. Tror jeg. Personlig, så velger jeg nøyaktighet foran astighet - så det burde vært mulighet for et slikt valg. Nei. Da Pentax kom med SDM tok det ikke lang tid før vi hadde den første tråden med bomfokuserende Pentax+Sigma på forumet... Mao. er det open loop der også. Edit: FRACK! Langt tillegs-svar utradert av dustete plassert back-knapp på tastaturet mitt! Endret 5. september 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Nei. Da Pentax kom med SDM tok det ikke lang tid før vi hadde den første tråden med bomfokuserende Pentax+Sigma på forumet... Mao. er det open loop der også. Når du nevner det - det hadde jeg glemt. Men når Nikon og Pentax og Sony fokuserer via skrue, da pleier det vel å bli riktig? Tom Lenke til kommentar
Murdock Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Ikke nødvendigvis. Det er vel ikke mange som vet hvordan dette funker, men antakelsen er at AF på objektiver med innebygd motor foregår i en sk. open loop. I og med at AF-modulen vet hvor mye feil som skal korrigeres, så er det i teorien ikke nødvendig å sjekke om fokus blir oppnådd. Om objektivet gjør jobben sin, så skal fokus sitte riktig. Dette får ting til å gå mye raskere enn om man benytter en "closed loop". Mao. er fokusbekreftelsen bare en bekreftelse på at objektivet nå hevder å ha gjort jobben sin. Men om man ville kunne man vel i så fall åpne denne loopen ved å prøve å autofokusere på nytt - eventuelt etter å ha skrudd av og på kameraet eller byttet/byttet tilbake objektiv... -m- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå