Gå til innhold

Bok som omhandler en antihelt.

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive særemne og har da valgt å utdype meg mer i temaet antihelter. Et eksempel er Harry Hole - politimannen fra bøkene til Jo Nesbø. Det jeg trenger deres hjelp til er å finne en god roman med nettopp en antihelt i hovedrollen, forfatteren må være nordisk.

På forhånd, tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hva du mener med antihelt. Definerer du det som en som faktisk gjør heltemodige ting (politi, etterforsker etc., som virkelig utretter noe konkret), eller regner du også med dem som på sin egen måte kanskje står litt opp mot etablissementet, som vi skal heie på på tross av deres feil, men som ikke har noen resultater å vise til? Hvis du skjønner hva jeg mener ...

Lenke til kommentar

Jeg mener en fremtoning som på mange måter "står i mot etablissementet" ja, men jeg er også åpen for forslag. Hva mener dere en antihelt? Krimbøker er utelukket siden jeg allerede tar for meg én krimbok.

Skal ta utgangspunkt i tre bøker, har funnet to; Snømannen av Jo Nesbø og Hoggerne av Roy Jacobsen.

Forslag jeg sitter inne med, men ikke kan bruke er; Robin Hood, Peer Gynt og kanskje også Brand. Bare så dere skjønner hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg synes den andre delen av denne ordboksdefinisjonen er spennende, men den passer kanskje ikke så godt sammen med de andre bøkene dine?

"litt. (særl. i moderne diktning og film) person som er det motsatte av ell. totalt forskjellig fra en helt, slik han vanligvis ell. tradisjonelt er oppfattet og fremstilt; (også:) passiv, handlingslammet, innadvendt hovedfigur i kunstnerisk fremstilling:"

Endret av blaakopi
Lenke til kommentar

Dvergen av Pär Lagerkvist er ufyselig skrue, og antihelt i den forstand at han det er han som styrer sin egen fortelling, samtidig som vi i bunn og grunn vemmes over ham. Som linken viser, er han en symbolsk type, noe du kanskje kan bruke som kontrast til håndfaste Harry Hole?

Barabbas av samme forfatter portretterer for så vidt kanskje den ultimate antihelt, siden helten i historien er mannen som fikk gå fri på bekostning av Jesus. Dessuten er han også nettopp nølende, unnvikende og ganske feig, selv om han absolutt ikke er en usympatisk karakter.

Jeg vet ikke helt, det blir kanskje litt komplisert ... Men fordelen med begge disse bøkene er at de er skikkelig korte! Og ikke minst godt lesestoff!

Lenke til kommentar
Tusen takk, blaakopi, du er til stor hjelp. Kan du utdype litt mer hvorfor du mener dvergen er en antihelt? Han er en fascinerende karakter og jeg skulle gjerne ha skrevet om han.

Du bør vel egentlig greie å finne ut det selv i og med at du bør ha lest boken. Tviler på at blaakopi vil gjøre leksene dine. Kan foreslå å skrive om Elling hvis du har dårlig tid, for da kan du jo bare se filmen :p

Lenke til kommentar

Har ikke lest boken og heller ikke meningen at jeg skulle ha gjort det enda, fristen som har gått ut er for listen med bøker som jeg planlegger å lese og skrive om. 3 i alt, jeg synes valget av bøker er viktig, men du har kanskje rett i at jeg burde kunne gjøre rede for slik på egen hånd. Mener dog det er berettiget med litt assistanse fra blaakopi, siden han har lest boken, og ikke jeg.

Lenke til kommentar

Vet du, det er noen år siden jeg leste den, så det som står på den sida jeg linka til, er nok bedre enn noe jeg kunne lire av meg.

Men det jeg tenker angående vinkling, kan være noe sånt som hvordan oppfatter vi en jeg-person som ikke har gode kvaliteter. Er han fortsatt noe av en helt for oss? Er vi mer positive til ham enn vi ville ha vært om noen andre beskrev ham? Gjør hans fullstendige antitetiske livsholdning ham til en helt i den forstand at han går sine helt egne veier? Eller er han bare et monster?

Og jeg kjenner ikke Harry Hole, men det kan eventuelt knyttes litt opp til om hvorvidt det gode som han gjør, får oss til å lukke øynene for hans dårlige kvaliteter. Noe annet som kan være en moment når det gjelder "den alkoholiserte etterforsker", er oppblomstringen av helter med denne typen negative kvaliteter. Hvordan beskrives slike kvaliteter (altså personlige problemer av ymse slag), hvilke virkemidler tas i bruk, hvorfor er heltene så "antiheltete", vil vi heller identifisere oss med dem, eller eventuelt føle oss bedre enn dem, enn å se opp til dem? Eller ser vi kanskje mer opp til dem fordi de trosser sine negative forutsetninger?

Alt kommer an på definisjonen din og hvordan bøkene kan knyttes sammen. Og jeg er redd for å lede deg helt på villspor med min besettelse av Dvergen, så kanskje jeg snart ikke burde si mer. Det er mulig han er litt for symbolsk ... Men kanskje du kan ha litt nytte av noen av spørsmålene jeg har reist?

(Forresten er jeg ikke en han, og jeg synes ikke jeg gjør leksene for noen. Jeg bare tupper litt i rumpa. :thumbup:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...