Gå til innhold

Formel for Vcore behov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å klokke i vei, og når du ikke får det stabilt på noen annen måte enn å øke vcore har du funnet punktet hvor du må øke vcore. Fortsett slik til du er fornøyd og opererer med en spenning som ikke er overkill til 24/7 bruk. Det finnes ikke noe slik formel da det vil variere fra cpu til cpu og hardwareoppsett vil også spille inn, samt mye mer.

Lenke til kommentar

Vcore er bare en verdi på hvor mye spenning CPU'en din får, jo mer spenning jo mer stabilt blir det. Men dette reduserer også levetiden samt øker temperaturen på CPU'en. Hvor mye spenning som trengs på 3,1Ghz er umulig å si da det er for mange variabler og faktorer inn i bildet som spiller inn.

Lenke til kommentar

Vcore justeres etter kjøleløsningen du har og Cpu , eksempel :

 

Luft 65nm Intel Dual Core :

 

Vcore : + 0.01 til 0.15 er vel safe. Har du høye temperaturer så må du redusere med minst 0.05

 

Vann : +0.1 til 0.25 er ganske trygt her også, men tar utganspunkt i at kjøleløsningen er veldig bra. Mulig å øke enda mer om temperaturene holder seg stabile og lave.

 

Ønsker man å prøve seg på rekorder så er det bare å øke Vcore til cpu er stabil, dog husk det kan fort si poff og man sitter uten cpu.

 

På 45nm så er det vel litt mindre marginer, dvs man må senke maks volt man kan øke med pr kjøletype med 0.05 tipper jeg.

 

Merk dette er hva jeg anser for trygt, men det kan absolutt være faktorer som kan gjøre at du kan gjøre på langt over dette eller at du kan brenne cpu'en din ved å bruke det jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er nok litt vel pinglete..

 

har du standard-kjøler, ikke tull med vcore.

 

Har du en bra kjøler (luft eller vann...), ville jeg holdt meg under 1.5V for 65nm, og noe lavere for 45nm.

 

Pass på temperaturer. Alt over 65grader på full load vil jeg si er risikabelt.

 

Du bør egentlig ikke trenge mer enn 1.45V vcore i noe tilfelle, men i et virrvarr av bios options er det en av de instillingene du kan kjøre på litt ekstra av, og deretter skru den ned igjen seinere, når du har funnet ut av hvor langt prosessoren går.

 

Mer vcore betyr mer stabilitet opp til et visst punkt, der det ikke lenger hjelper. Klarer prosessoren din max 4GHz på 1.5V, kan det godt hende den også klarer det på 1.4 eller 1.35.

 

Du bør ikke kjøre på høy vcore lenger enn du trenger, da det sliter på prosessoren. likevel er det ikke ofte jeg hører om at prosessorer går istykker...

Lenke til kommentar

Dette med vcore er så individuellt at det ikke finnes noen formel annet enn sunn fornuft ved prøving/feiling. Det avhengier av så mange faktorer. Eksempel: Alle cpuer i dag blir produsert i batcher (FPO/Batch) i et visst antall nummer i hver serie, kvaliteten på seriene/ukene skiller noen ganger ganske mye hva gjelder overklokkingsevne og volt du må fore med. Ofte kan en cpu kjøres på lavere vcore enn oppgitt og fungere helt stabil,ofte kan en også overklokke ganske heftig på standar vcore, med et stabilt resultat.

 

En annen ting som spiller en stor rolle er HK en bruker, spesiellt Intel chipsett HK som har en innebygd feature som kalles vdroop,vdroop er forskjellen mellom faktisk vcore og fall i vcore, som gir den reelle vcore. EX. sett-1,25vcore , vdroop-.02vcore = 1,23vcore. Vdroop skiller fra HK produsent og type chipsett man bruker. vdroop varierer også mellom idling og load på cpu/prosessor

 

Ved hardmodding kan vdroopen reduseres og kontrolleres, noe som er viktig særlig ved heavy overklokking/benching.

 

Så dette med formel på vcore ser jeg på som ganske umulig,da for mange faktorer er med og bestemme.

 

Testing i sitt eget oppsett, feiling og prøving er vel det som er mest fornuftig her. Bare pass på og ikke fore på med for mye vcore på et 24/7 oppsett.

Lenke til kommentar
Pass på temperaturer. Alt over 65grader på full load vil jeg si er risikabelt.

 

Jeg har satt opp min prescott opp 0,5V og den koser seg på 70'C full load, den har vært slik i snart et halvt år, men dette er en eldre CPU da.

 

Uansett har jeg en svært stabil overklokk på stock intel-kjøler, fra 2,66Ghz til 3,1Ghz. :)

Lenke til kommentar

Har hatt endel cpu´er nå, og alle har hatt behov for forskjellig vcore innstillinger. Noen trengte mye andre lite og/eller ingenting.

 

Cpu´en jeg har i gamingpc´en min nå trenger feks ganske høy vcore for å kjøre stabilt på 3.3GHz.

 

E2220 2.4GHz @ 1.325 (stock)

3.3GHz @ 1.5050 (faller til 1.470 under load, vdroop)

 

Tempen ligger på behagelige 55++ grader i orthos stressprime:D

 

ps: Pc´en står på et kaldt soverom ;)

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

En uniform formel for vcore er som nevnt umulig. Jeg har sett noen sette opp en kurve for sitt eget individuelle system, men også den blir bare som en pekepinn for hvor mye du trenger å øke spenningen - dette innebærer likevel at du må teste overklokken for stabilitet, så om det er så mye tid spart kan vel diskuteres :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje ikke så veldig interessant for alle, men jeg har funnet ut at voltbehover på prosessoren er ganske avhenging av hvordan du belaster minnet...

 

Jeg klarer nå på min qx9770 4,33 med 1,65volt som er 1,57 -1,6 reelt...

 

Eller la meg omformulere... du må sørge for at du stiller inn minnet før du prøver å finne ut om prosessoren trenger rett volt... det er lett å tro at cpu regner feil pga lite volt... men det kan altså være minnet som må stilles bedre inn

Lenke til kommentar
Kanskje ikke så veldig interessant for alle, men jeg har funnet ut at voltbehover på prosessoren er ganske avhenging av hvordan du belaster minnet...

 

Jeg klarer nå på min qx9770 4,33 med 1,65volt som er 1,57 -1,6 reelt...

 

Eller la meg omformulere... du må sørge for at du stiller inn minnet før du prøver å finne ut om prosessoren trenger rett volt... det er lett å tro at cpu regner feil pga lite volt... men det kan altså være minnet som må stilles bedre inn

 

Håper du har vannkjøling.

Ser ut som overklokken din i alle fall gir minst 50% økning I watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...