Rognalf Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Windows eller/og maskinen min ser ut til å være rimelig herpa, men heldigvis fikk jeg tak i en cd med nyeste versjon av Ubuntu, som jeg nå kjører via cd. Jeg har aldri brukt Ubuntu før, og lurer på hvordan jeg får opp C: og D: stasjonene mine? Jeg tror jeg får opp begge to i én via GParted, men jeg ser ikke noe valg der for å få adgang til C: og D:. Jeg får forøvrig opp minnepinne og mp3-spiller på Places. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Repartisjonere, og kjøre disk-sjekk. Godt mulig du trenger ny harddisk. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Vet ikke om Ubuntu mounter andre partisjoner automatisk, slik som blandt annet Knoppix og mange andre distroer gjør. Du kan se om du finner noe ved å søke i en søkemotor etter noe alla -how to mount ntfs ubuntu eller noe. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det skal i teorien komme opp automatisk. Prøv å start en terminal og skriv "sudo mount -a". Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Kjørte terminal og skrev "sudo mount a", og fikk opp følgende feilmelding: "can't find a in /etc/fstab or /etc/mtab" Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Har du to eller en harddisk? Hvilke pardisjoner ligger C: og D: på? Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Jeg kan ikke så mye om data, så jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Jeg har en C og en D stasjon, som jeg antar er laptopens ene harddisk delt opp i to. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) sudo mount -a er riktig kommando. Men gi oss et bilde av gparted på riktig harddisk så finner vi nok uttav det. Evt utskriften fra kommandoen. fdisk -l Endret 5. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Linuxguiden har en fin artikkel om dette: http://www.linuxguiden.no/index.php/Montere Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Nå når jeg prøvde mount -a, fikk jeg opp melding "only root can do that". Her er forøvrig et screenshot fra gParted: Monteringsguide skjønte jeg meg ikke helt på dessverre Endret 5. september 2008 av Rognalf Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Nå når jeg prøvde mount -a, fikk jeg opp melding "only root can do that".Bruk sudo til å kjøre kommandoen med superbrukerrettigheter: sudo mount -a Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Prøvde sudo mount -a, men ingenting skjer Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Det er fordi den bare monterer det som står i fstab, og der står nok ikke diskene dine. sudo mkdir /media/disk1 sudo mount -t vfat /dev/sda1 /media/disk1 sudo nautilus /media/disk1 Copy-paste det inn i terminalen ved bruk av shift+insert (en kommando om gangen). Det burde åpne en filbehandler hvor en del av filene dine ligger. Det ser dog ut til at du har to harddisker og at den andre partisjonen ligger der. Med mindre den bare er på 2GB da? (tipper forresten at det er restore partisjonen) EDIT: og ja, det er helt sikkert for mye sudo der, jeg bare husker ikke om de to siste krever det eller ikke (sannsynligvis ikke). Endret 5. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Prøv å høyreklikke på panelet og velg add to panel. Legg så til disk mounter. Prøv å montere partisjonene derfra. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Der skjedde det noe. PQSERVICE, med mappene acer, bgi, d2d og tools, samt noen .exe, .dat, .bin og .sys filer. Hva betyr dette? Prøv å høyreklikke på panelet og velg add to panel. Legg så til disk mounter. Prøv å montere partisjonene derfra. jeg har allerede prøvd, men jeg får bare opp minnepennen og en ekstern harddisk jeg låner. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Om du ikke har lyst til å lære deg Linux, og kun ønsker å ta back-up at filene dine før du formaterer og installerer Windows på nytt hadde du spart en del tid å å lastet ned Knoppix eller en annen distro som mounter partisjonene automatisk. Da har du den også liggende til en eventuelt neste gang det skulle skje også. Om du i tillegg har lyst til å surfe på flashsider og se på videoklipp, etc. er nok Mint en bedre Live-CD, tror denne også booter disse partisjonene automatisk ... og den er på ca 700MB, i motsetning til Knoppix som er på en DVD. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Når jeg høyreklikker på dev/sda 1, som ser ut til å være partisjonen med windows og alle filene mine på, står det "not mounted". Kan dette være et spor i riktig retning? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Kommandoene jeg gav deg tidligere monterte /dev/sda1 og åpnet innholdet i en filutforsker. Det så derimot ikke ut til at den inneholdt det du ønsket, så ut som en recovery partisjon for meg. Rart forøvrig at disken din er FAT32, trodde alt av nyere Windows brukte NTFS. Du kan jo prøve å bytte ut vfat med ntfs-3g, se om det hjelper deg noe? Du kan ellers prøve å kjøre bruks-satistikk vha av "disk analyzer" som du finner i Gnome, for å se hvor all plassen på disken er blitt brukt hen. Endret 10. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) FAT32 brukes vel av Windows XP såvidt jeg vet. Jeg har prøvd å kjøre disk analyzer tidligere, men da fikk jeg bare opp dette: Å bytte fra fat32 til noe annet blir vel det samme som å formatere harddisken? Endret 10. september 2008 av Rognalf Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Det du har scannet der er live-dvd'en Du må montere disken (slik jeg har beskrevet tidligere), og så velge scan folder på den mappen som disken er montert i (/media/disk1 valgte jeg da). Ja, WinXP kan vel bruke fat32, men absolutt anbefalt er ntfs. Mener å huske at installeren maser om dette til og med, men det skal jeg ikke si for sikkert. Uansett, å montere med ntfs-3g vil bare gjøre at Linux vil prøve å tolke innholdet på disken som ntfs og ikke fat32. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå