Gå til innhold

HTPC til ca 6000kr

Anbefalte innlegg

Har et gamelt mediasenter fra før og ønsker å oppgradere spesifikasjonene på dette. Trenger hovedkort, minne, skjermkort, CPU og kanskje muligens en PSU. Jeg ønsker å legge vekt å kjøpe skikkelig hovedkort og skjermkort slik at dette ikke blir for gamelt om noen måneder.

Eneste konkrete kravet jeg har er at hovedkortet skal optisk utgang med DTS og Dolby Digital.

Noen som har noen anbefalinger på bakgrunn av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å bygge meg denne HTPC'n her hvert øyeblikk. Bruker onboard skjermkort og lyd, beregnet for å kjøre alt over HDMI rett i reciever / forforsterker.

Det er ikke tatt med RAM, for det har jeg fra før. Og du kan fjerne DiNovo Mini og Vista-lisensen, så er du ca på budsjett hvis du legger til 4GB med grei DDR2 ram. Du kan evt også ikke kjøpe Blue-Ray brennern fra LG og bare kjøpe en billig DVD-brenner og komme ned under 5.000.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fordi han har gitt deg feil link. Han mente denne https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=80579

i forhold til hva han anbefaler så vil jeg si at 4850E cpuen til AMD er bedre i en HTPC. den har 2 kjerner som er kjappere enn de han anbefaler (2x2,5 GHz vs 4x4GHz). Tviler på at du får noe særlig bruke for 4 kjerner i en HTPC innen den er utdatert uansett... Også ville jeg vurdert større harddisk. under 1000kr for 1TB ;)

Lenke til kommentar

Sånn, det var admin linken og ikke vis vogn linken jeg brukte. Fikset nå.

Kommer ikke til å kjøre media lager på min HTPC, det vil uansett ligge på egen server eller et NAS. Så ideelt sett burde man putte inn en SSD for yttligere stillhet.

4850E er jo en gammel X2, den er jo enda mer "gammel teknologi" enn Phenom. Quad er sannsynligvis ikke så veldig vits å bruke til annet encoding.

Men nå vurderer jeg kanskje heller kjøpe Intel-et-eller-annet og sette sammen en HTPC basert rundt et vifteløst Radeon HD 4650. (koster 5-600kr og har full 1080p-støtte og 8-lydkanaler)

Lenke til kommentar

4850E er 45W og er rask nok til htpc bruk

i tilegg vis man ikke trenger 7.1 lossless LPCM via hdmi så er gigabyte GA-MA78GM-S2H et bra altenativ støtter FullHD 1080p Blu-Ray Disc avspilling, DTS Connect, som encoder alt til DTS 5.1 lettere sakt og er bedre en Dolby Digital :)

jeg hadde gått for to 1TB 3,5" disker, da får man mye plass ;P

Endret av wiak
Lenke til kommentar
4850E er 45W og er rask nok til htpc bruk

Har diskutert denne cpu'en med noen andre folk her på forumet, og kan det være at den blir litt for svak i en Linux løsning ved 1080p? har tenkt å bygge en selv kombinert med enten 780g eller 790gx...

til blu-ray 1080p må man bruke et brikkesett/skjermkort med hardware dekoding støtte

dette støtter ikke linux enda, men det er håp, siden amd har lekket info om HDCP støtte i linux ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Hva med HD sendinger fra parabol (720p) og komprimerte mkv'er da? det går vel fint med denne cpu?

720p h264, 720p/1080i mpeg2 fra parabol og x264 vil gå fint i linux

alt kommer ann på skjermen, vis den er 720p (~95% av alle HD Ready skjermer er *bare* 720p!) så gå for 720p

Endret av wiak
Lenke til kommentar
goodie, nå kan jeg snoke i vogna di:P

har du lest noe om den bluraybrenneren du har oppi? vurderer å kjøpe en selv, men er usikker på hva jeg skal velge.

noen som har erfaringer med forskjellige brennere? tips?

en ting *vent*

tomme blu-ray er svindyre for tia alså 5 stk for 500kr!

kjøp heller 500GB harddisk for 500 kr ;)

Lenke til kommentar
noen erfaringer med stillegående drev da? føler at den kombi greia ikke er like mye for pengene. den er gammel, og hvis de også har hd-dvd teknologi i samme boksen så frykter jeg dårlig kvalitet. har selv kikket på sony og aopen spiller, men vet ikke hva som er å anbefale...

bare å bruke anydvd det

sett på speed control ;)

denne burde gå fint

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79132

den vil også spille av 1080p x264 som Big Buck Bunny, og Blu-Ray i 1080p med inkludert BD Spilleren ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...