muvee69 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Hei! Jeg har en Dell Dimension 8310 med et i875P hovedkort. Det er en P4 3 GHz prosessor på det kortet. Ja, ikke akkurat ny. Kjøpte den i 2004, og den funker forsåvidt greit til det jeg bruker den til. Jeg kjører Windows XP pro SP2 (sikkert snart 3) Av lagringsmedier i kabinettet, har jeg 1 DVD-brenner 1 floppy diskettstasjon (!) 2 IDE-disker Det er 1 ledig plass i brønnen til DVD-drevet og 1 i brønnen til diskettstasjonen. Fra strømforsyningen er det også 2 ledige strøm-uttak som ligger ved disse brønnene. Jeg har 2 ledige PCI-kortplasser. Planen min er å sette inn en SATA controller slik som denne: http://www.pixmania.com/no/no/625113/art/a...i-3-sata-p.html og deretter montere en disk som for eksempel Samsungs 1TB Spinpoint-disk i den ledige DVD-drev-brønnen. Jeg må vel ha overgang fra "IDE-strømkontakt" til "SATA-strømkontakt". Brønnen er jo litt større enn de andre harddisk-brønnene. Så tips av noen her om å bruke O-ringer (en slags strikkoppheng) og strips. Jeg funderer også på å installere enda en harddisk - da i "floppy"-brønnen. Denne er litt trangere, så jeg kan da ikke ha på disse skinnene som fulgte med kabinettet. Må vel improvisere litt der. Spørsmål: 1. Vil hovedkortet godta dette? 2. Vil strømforsyningen holde? (Ser ingen data om antall watt på'n) 3. Vil diskettstasjon-brønnen bli for trang og varm? Håper noen kan hjelpe meg. Hilsen Mads. Endret 5. september 2008 av muvee69 Lenke til kommentar
Zink Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei, og velkommen i forumet! Den type maskin er såpass ikke-standard (OEM), at det er litt vanskelig å gi sikre råd mht. utvidelser. Du bør trolig bruke service-ID for å få detaljert info om strømforsyning etc. Det ser jo ut som f.eks. main power-kontakten bare er 18-pins, mens det normale er 20-pins (feil i manual?). 1. Vil hovedkortet godta dette? Ja 2. Vil strømforsyningen holde? (Ser ingen data om antall watt på'n) Muligens - hvis du tar ut psu, så vil det normalt stå specs på en av sidene. 3. Vil diskettstasjon-brønnen bli for trang og varm? Ja - men det er en ekstra 3-pins viftekontakt på hovedkortet. Hvis den er ledig så burde det løse saken. Lenke til kommentar
muvee69 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Heisann! Takk for velkomst og fint og ryddig svar! Jeg dristet meg til å ta ut strømforsyningen, og jeg fant denne lappen. 250W, er den på. Hvor mange pins - det er kanskje avgjørende i forhold til oppgradering..? Jeg talte 19 ledninger ut fra strømforsyningen. De gikk inn i en kontakt med 20 hull, ned på hovedkortet. Men, hei, så så jeg dette: Vil dette si at hovedkortet allerede er klart for SATA-disker? Da slipper jeg jo å kjøpe SATA-kontrolleren, og kanskje bare anskaffe strømovergang-kabler? Og apropos strøm: Her er de ledige strømkontaktene i kabinettet. Noen som vet hva strømkontakten jeg holder mellom pekefinger og tommel er til? Jeg har også disse ledige: er det strømkontakter til vifter? Håper på litt oppklaringer her, heh... Var innom Datakjeden i dag, men synes det er litt stress å pepre folka der med spørsmål når en vet en har ørten stykker bak seg i køen. Endret 15. september 2008 av muvee69 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Ene av de kontaktene du har der ser ut til å være CD Lyd, altså kabel fra drevet til lydkort, har aldri brukt dette i senere tid selv. Kontakten med 4 pinner har meg funderende litt, hva står det på selve hovedkortet rundt den? Ofte kan du få hint til hva det er ved å lese det med liten hvit skrift på hovedkortet. Og ja du har SATA kontakter, ser på bildet at det står SATA der, men det er sannsynligvis SATA 150, altså den gamle, dagens disker leveres med SATA 300. Her kan det bli krasj, i motsettning til IDE sine forskjellige moduser, så spillte det liten rolle hva du valgte, gikk tregere men lite inkompatabilitet. Noen disker må ha en jumper, enkelte skal slå over automatisk (Ikke alltid det funker) mens NOEN må ha en ny firmware. Vet 500Gb til Western Digital kan funke hos deg siden den godtar 4 pinners Molex tilkobling, men da må du IKKE fore den med noe på SATA strøm kontakten samtidig for da risikerer du å blåse disken. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg dristet meg til å ta ut strømforsyningen, og jeg fant denne lappen. 250W, er den på. Hvor mange pins - det er kanskje avgjørende i forhold til oppgradering..? Jeg talte 19 ledninger ut fra strømforsyningen. De gikk inn i en kontakt med 20 hull, ned på hovedkortet. Jepp, da er det feil i manual, de har tegnet 18-pins (se side 81: http://support.euro.dell.com/support/edocs...om/M2972A02.pdf ) Oppgitt 250w er normalt ikke konstant men max ytelse (peak). Derfor ser det ut til at du er på grensen ang. stabilitet mtp. utvidelser, men det kan jo gå utmerket. Vil dette si at hovedkortet allerede er klart for SATA-disker? Da slipper jeg jo å kjøpe SATA-kontrolleren, og kanskje bare anskaffe strømovergang-kabler? Som 007CD nevner (inkl. forbehold om riktig modus-innstillinger og tilkoblinger), så har du trolig sata150-kontakter på hovedkortet. Ikke at det betyr noe særlig for ytelsen, og sata300 er i utgangspunktet bakoverkompatibel med sata150. I tillegg må du trolig inn i BIOS for å aktivere den. Og apropos strøm:Her er de ledige strømkontaktene i kabinettet. Noen som vet hva strømkontakten jeg holder mellom pekefinger og tommel er til? Jeg har også disse ledige: er det strømkontakter til vifter? Nei, strømkontakt til ekstra vifte er en liten 3-pins header (uten plast omkring) helt ute ved kanten, tett ved front-panel connector. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå