Gå til innhold

Nybegynner; overklokking av budsjett-pc

Anbefalte innlegg

Går med planer om å kjøpe meg ny innenfor en måneds tid og som utgangspunkt hadde jeg tenkt å få mest mulig for ca.6-7000 DKK (bor i Danmark). Jeg har ikke satt meg 100% fast på hardware ennå, men hadde tenkt meg noe i stil med dette:

1x ASUS P5Q PRO (855.00 kr.)

1x Intel Core 2 Duo E4600 (724.00 kr.)

1x Gainward PCI-E Radeon HD4850 512MB Golden Sample (1209.00 kr)

1x OCZ Platinum Dual Channel 2 x 2 GB PC2-8000 (651.00 kr.)

1x Antec Nine Hundred - Tower - 663.00 kr.

1x Antec TruePower Trio 550 EC - 550W - Strømforsyning (563.00 kr.)

2x Samsung SpinPoint F1 HD753LJ (i raid) - 750 GB (1,218.00 kr.)

Siden kronasjene er begrenset hadde jeg derfor tenkt meg å overklokke utstyret i moderate mengder (ønsker et mest mulig stabilt system også), men da jeg er nybegynner på området trenger jeg litt hjelp:

1) Er det noe av HW som med tanke på overklokking burde byttes ut med noe annet (uten at det koster skjorta)?

- CPU'en har jeg valgt fordi den er billig og fordi jeg har hørt at man enkelt kan overklokke den til ca.3.2 GHz

- Strømforsyningen må kunne trekke alt HW, men ellers bruke minst mulig strøm.

2) Hvordan ville dere overklokket dette utstyret? I utgangspunktet hadde jeg kun tenkt å overklokke CPU'en, men tar i mot tips til hva man får best ytelse/stabilitet av.

Jeg er som sagt helt noob (vet ikke engang hva timmings betyr), så jeg håper på enkle svar... :thumbup:

Endret av Agent009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en bedre kjøler

Voltmod Vcore opp 0,5-1V

Sett opp eksternfrekvensen til ønsket hastighet. :)

Hva mener du med 0,5-1V opp på VCore?

En smule høyt kanskje? :thumbdown:

Trenger normalt bare 1,3-1,4V for 3GHz på E4600.

Du trenger ikke modde hverken cpu eller hovedkort for å klare 3GHz+.

Hva med å satse på E8400 i stedet for E4600?

Oops, liten leif.

E8400 utvikler mindre varme og har bedre klokkepotensiale.

Dessuten yter den litt bedre på samme frekvens.