Gå til innhold

Nybegynner; overklokking av budsjett-pc

Anbefalte innlegg

Går med planer om å kjøpe meg ny innenfor en måneds tid og som utgangspunkt hadde jeg tenkt å få mest mulig for ca.6-7000 DKK (bor i Danmark). Jeg har ikke satt meg 100% fast på hardware ennå, men hadde tenkt meg noe i stil med dette:

1x ASUS P5Q PRO (855.00 kr.)

1x Intel Core 2 Duo E4600 (724.00 kr.)

1x Gainward PCI-E Radeon HD4850 512MB Golden Sample (1209.00 kr)

1x OCZ Platinum Dual Channel 2 x 2 GB PC2-8000 (651.00 kr.)

1x Antec Nine Hundred - Tower - 663.00 kr.

1x Antec TruePower Trio 550 EC - 550W - Strømforsyning (563.00 kr.)

2x Samsung SpinPoint F1 HD753LJ (i raid) - 750 GB (1,218.00 kr.)

Siden kronasjene er begrenset hadde jeg derfor tenkt meg å overklokke utstyret i moderate mengder (ønsker et mest mulig stabilt system også), men da jeg er nybegynner på området trenger jeg litt hjelp:

1) Er det noe av HW som med tanke på overklokking burde byttes ut med noe annet (uten at det koster skjorta)?

- CPU'en har jeg valgt fordi den er billig og fordi jeg har hørt at man enkelt kan overklokke den til ca.3.2 GHz

- Strømforsyningen må kunne trekke alt HW, men ellers bruke minst mulig strøm.

2) Hvordan ville dere overklokket dette utstyret? I utgangspunktet hadde jeg kun tenkt å overklokke CPU'en, men tar i mot tips til hva man får best ytelse/stabilitet av.

Jeg er som sagt helt noob (vet ikke engang hva timmings betyr), så jeg håper på enkle svar... :thumbup:

Endret av Agent009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en bedre kjøler

Voltmod Vcore opp 0,5-1V

Sett opp eksternfrekvensen til ønsket hastighet. :)

Hva mener du med 0,5-1V opp på VCore?

En smule høyt kanskje? :thumbdown:

Trenger normalt bare 1,3-1,4V for 3GHz på E4600.

Du trenger ikke modde hverken cpu eller hovedkort for å klare 3GHz+.

Hva med å satse på E8400 i stedet for E4600?

Oops, liten leif.

E8400 utvikler mindre varme og har bedre klokkepotensiale.

Dessuten yter den litt bedre på samme frekvens.

Prisforskjellen er relativt liten.

E8400 gir etter min mening mye for pengene.

Selvfølgelig kan du klokke E4x00 opp betydelig, om du ikke er uheldig med CPU.

Klarer selv maks 3,6 på min (E4300), men da begynner den å kreve litt for høy spenning og utvikler for mye varme.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor aktuelt dette er..

Men nybegynners billett til OC kan godt være MSI P45 Neo2

Denne har både RapidBoost i MSI DrMOS og D.O.T. (Dynamic Overclocking Technology) i MSI Dual Core Center.

To programmer som overklokker systemet for deg på en rask og sikker måte.

Dette gir deg muligens ikke samme OC du får ved manuell overklokking. Men det er en glimredne billett inn i OC verdenen, om du ikke helt enda vet hva du gjør.

Jeg har selv testet ut D.O.T, og denne fungerte hos meg aldeles utmerket. Bare synd jegh på den tiden kun hadde stock kjøler, så jeg turde ikke gå opp mer enn 3-5% OC.

Vil du drive med Overklokking, er det essensielt at du har noe annet enn stock kjøler.

Lenke til kommentar
Høyt nei. ^^

Kanskje for Allendale, men ikke for min Prescott.

Jeg har ikke allverdens erfaring med Allendale.

Du er klar over at 0,5-1v opp betyr reell spenning fra ca. 1,7-2,2+ V?

På eldre CPU vil det ikke være noe problem, men på nyere 65nm og 45nm vil du raskt ta livet av CPU.

:)

@Svenni212000 :

Det finnes overklokkingsprogram (Automatisk OC) for Asus P5Q (og andre Asus-kort).

Hvilket hovedkort og software som er best, kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg klokker nesten alltid via BIOS.

(Kun for testing via software, untatt SetFSB og ClockGen, som er kjekk for maksklokk og CPU-Z.)

Det gir bedre kontroll over frekvenser og spenninger.

Opplever stort sett at disse programmene setter for høy spenning, eller at pc blir ustabil.

Men for moderat klokking kan de fungere.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Høyt nei. ^^

På eldre CPU vil det ikke være noe problem, men på nyere 65nm og 45nm vil du raskt ta livet av CPU.

Du har vel rett i det. :wee:

Lenke til kommentar
Høyt nei. ^^

så vær forsiktig med hva du sier da :whistle:

Lenke til kommentar
Høyt nei. ^^

Jeg vet stortsett hva jeg sier. :p

Lenke til kommentar
Høyt nei. ^^

Jeg vet stortsett hva jeg sier. :p

Den allvitende! <-- :tease:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar...

Ang. prosessoren, så valgte jeg E4600 fordi en på jobben hadde kjøpt den (E4500) og sa den var veldig enkel å klokke til ca.3 GHz. Men som sagt har jeg ikke noe imot å bytte bare ikke prisforskjellen er for stor E8400 er ca.32% dyrere (i hvert fall i Danmark) - men det overlever man vel hvis den er adskillig mere stabil... Derimot lå E7200 omtrent i samme leiet (rundt de 700,-).

Ang. hovedkort, så har jeg valgt den modellen nettopp ut fra anbefalingene her på HW.no... Jeg tror også tror jeg nok jeg er enig med Loke_h, selv om jeg er nybegynner med OK tror jeg nok jeg vil gjøre det i BIOS.

Ang. strømforsyningen ble jeg ikke mye klok på diskusjonen deres der annet enn at det var visse uenigheter om strømstyrken... Noen som har noen nybegynner-forklaringer eller andre kjøps forslag (med duganes argumentasjon)??

Hva med RAM og GPU?

Lenke til kommentar

RAMen du har valgt ser grei ut den. GPU er bra den, du kan kanskje vurdere HD4870? Ellers vil nok HD4850 også gjøre jobben.

PSU kan du vurdere en OCZ PSU

En E8400 vil selvsagt gå høyere enn 3GHz, ettersom den starter på 3 i utgangspunktet. 3,6 når du enkelt med 800MHz RAM, mens med RAM av typen du har valgt vil et naturlig mål være 4GHz. (3,6 når du med 400 FBS, mens 4 GHZ må du opp i 440-450 FSB, altså en 8xxx RAM)

Skal du overklokke mer enn 3,6 anbefales det at du kjøper en ny CPU kjøler og det kommer gjerne på en 3-400 ekstra.

På en annen side, jeg synes E7200 er en spennende prosessor jeg dessverre ikke har hatt gleden av å teste ut selv enda.. :)

Edit:

Test av E7200 Denne brikken klokket lett til 3GHz, og med ekstra kjøling kan du nok dra den høyere.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...