djwawa Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hei! Sliter med å få laget ett script til å kunne mappe opp forskjellige windows shares på flere forskjellige servere. Jeg får mappet opp alle områdene manuelt, men får ikke til med script! Jeg skal også ha mappet opp skrivere i samme scriptet, noe jeg ikke aner hvordan jeg gjør. Som sagt det er mapping av Windows Shares i Xandros (Asus EEE default Linux distr.) #!/bin/bash set usrnm=122131 set pwd=******* set mnt=home/user/MOUNTS/ set sh1=ss-fil01/StudentBrukere/ set sh1=ss-fil01/TilStud/ sudo mount -t cifs -o username=%usrnm%,password=%pwd%,uid=user,gid=users '//%sh1%' /%mnt%; sudo mount -t cifs -o username=%usrnm%,password=%pwd%,uid=user,gid=users '//%sh2%' /%mnt%; Den/de som kan hjelpe, hver så snill og hjelp meg Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hei Scripting i linux (bash) er ikke likt scripting i Windows (Dos, batch) 1. Variabler skal ikke ha set foran 2. For å refere til en variabel, skal du ikke bruke %variabel%, men $vaariabel Så i ditt tilfelle: #!/bin/bash usrnm=122131 pwd=******* mnt=home/user/MOUNTS/ sh1=ss-fil01/StudentBrukere/ sh2=ss-fil01/TilStud/ sudo mount -t cifs -o username=$usrnm,password=$pwd,uid=user,gid=users '//$sh1' /$mnt; sudo mount -t cifs -o username=$usrnm,password=$pwd,uid=user,gid=users '//$sh2' /$mnt; Jeg regner med at den siste variabelen som blir definert skal ha navnet sh2. Også vil vel sudo fungere dårlig i script, da det kreves at man skriver inn passord. Ellers så kjenner jeg ikke til om syntaxen på mount er riktig eller ikke. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du kan jo eventuelt fjerne sudo mount .... og heller kjøre scriptet som sudo, som vil gjøre at du mounter som root. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå