Goliath Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg har prøvd å søke frem til tilsvarende tråd men fant ikke noe direkte relevant da dette ikke er et 32-bits OS minneproblem. Om det er noen eksisterende tråd med samme problemstilling, gi meg lenke. Jeg har Vista x64 og har installert 4Gb minne. Systeminformasjonen i Vista viser at jeg har 4Gb minne men taskmanager viser totalt 3Gb. Hvorfor det? Har oppdatert BIOS (som gav meg et helvete men det er en annen sak) og søkt rundt på nett men finner ikke noe direkte løsning på dette. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Har du et integret skjermkort som "låner" noe av minnet ditt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det er ikke nok med kun 64bits windows. I tillegg må hovedkortet ditt sin bios støtte memory remapping , og dette må være enabled. Og hovedkortet må støtte minst 8GB address space. Sitter selv med samme begrensning på et Abit IP35 PRO , ingen remapping i hovedkortets BIOS. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Løste saken. Som du nevnte, så var det memory remapping-funksjonen som gjorde det. Slå den på (er av som default) og fikk riktig Gb. Er nok maaange som sitter å bruker 3Gb av 4Gb uten å tenke videre over det da systeminfo i Vista viser 4Gb men reelt bruk er 3Gb. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Den er av som default på alle hovedkort som støtter remapping for at systemet skal være 32bits kompatibelt. Fint det løste seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå