tom waits for alice Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg sitter her og flikker på en CSS til en webside for en kunde. Siden skal opprettes i vårt utmerkede CMS. (Et kommersielt system som jeg er delaktig i, vil ikke linke siden reklame er forbudt her på forumet.) Jeg er nokså ny i CSS-gamet, og her er et spørsmål. (Det har sikkert vært diskutert før her, men jeg fant ikke noe i farten): Siden har et pent design som er laget av et designfirma i Tyskland. Som så ofte henger et godt design på valget av riktige typesnitt. I dette tilfellet har designeren valgt en pen og stilren sans serif font i headingen, og resultatet blir bare ikke like stilig med Arial eller andre standardfonter. Jeg har lært meg å bruke alternative typer, slik at man kan ha et standard-alternativ i tilfelle den "egentlige" typen ikke finnes hos brukeren. Men det er lite poeng med et førstevalg som "ingen" har allikevel. Og det forutsetter jo at alternativene av noenlunde samme vekt og ikke minst bredde, ellers funker ikke designet lenger. Så spørsmålet er: Hva gjør dere (de av dere som driver med slikt) når designeren ønsker en fancy font? Å bruke bilder istedet for tekst, som jeg ser at noen gjør, er ikke noe alternativ her, siden dette er et CMS vet vi ikke hva menypunktene heter på forhånd. I dette konkrete tilfellet trenger jeg i tillegg til fonten i headingen en smal fonttype, si Arial Narrow, til en meny. Med vanlig bredde strekker teksten seg langt ut over siden av menyen. jeg mistenker at den er "trygg" på Windows men ikke nødvendigvis på de andre plattformene. Er Arial Narrow rimelig trygt? Så har jeg lest litt om nedlastbare fonter, men forstår det som om det bare støttes sånn delvis av browsere så langt. Så det er kanskje ikke noe alternativ heller (ennå)? Geir Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hvis det kun gjelder overskrifter er sIFR et smart valg (se det i bruk her f. eks). På lengre tekster anbefales kun de "trygge" fontene Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg vil ikke si at sans serif er en fryktelig fancy font. Jeg bruker selv 'font-family : Trebuchet MS, sans-serif;', men så skal det sies at jeg kun har en hobbyside. :-) Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jooakim: Sans serif er ikke en bestemt font, et navn på den typen fonter som ikke har seriffer. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Ah - takk for opplysningen! Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) En oversikt over fonter som er "trygge" finner du her (typetester.org). SIFR er også et alternativ. Ellers er det jo også mulig å lage dynamiske bakgrunnsbilder i php som blir lagt til på samme måte som Flash- metoden (Javascript leter opp navn på eksempelvis span class='visFontSomBakgrunnsbilde', som igjen tar elementet og eksempelvis kaller opp bakgrunnstekst.php?print=Din%20overskrift og legger dette til som bakgrunnsbilde på elementet). Skal forøvrig ikke garantere at arbeidet med den siste metoden er verdt det, da det blant annet ikke vil la seg gjøre å markere teksten. Men stilig kan det dog bli. Edit: Skrivefeil Endret 6. september 2008 av funkyboy Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Bruk Comic Sans (A) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Takk for svarene, alle sammen. Joakim: Mikael har rett, jeg tenkte ikke på den fonten som Microsoft har kalt Sans Serif, men på en annen font uten seriffer. I dette tilfellet har vår selger "gitt vekk" CSS-jobben for en slikk og ingenting, så noen fancy dynamiske bakgrunnsbilder blir nok ikke aktuelt denn gangen. Geir Endret 6. september 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå