Gå til innhold

Gitarstrengen blir så lett ustemt av bending..


Snerk

Anbefalte innlegg

Synes bending av strengene ødelegger tuningen på elgitaren min altfor lett. Skjønner ikke helt hvorfor. Etter noen riff med litt sliting på strengene så er en eller flere strenger ganske ustemt.

Jeg bruker gode strenger og gitaren er helt grei. Det er en rimelig billig model men akkurat her kan det vel ikke være så mye og hente på en dyrere gitar. Eller?

 

Såeh, what gives? Kan det ha noe med hvordan jeg festen strengene?

 

Eller er det normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten gir stemmeskruene etter eller så er det strengene. Ser det allerede nevnes at strengene bør snurres et par ganger, gjerne 3 ganger rundt eller mer, spesielt på de tre første (lyse) strengene da de er glatte. Alt som strengene hviler på er med på å holde strengene igjen, så dyrere gitarer med samme type festning som din er generelt ikke bedre.

 

Unntaket er en låst tremolosystem som Floyd Rose hvor strengene klemmes fast til halsen oppe i nøtten.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke låsemekanisme på stemmeskruene nei. Heller ikke tremolo. De tre lyse (det er de som lett blir ustemt) er festet med 2-3 runder. Kanskje jeg burde festet de litt bedre, men de ser ut til å sitte veldig godt.

 

Om det kan være stemmeskruene som gir etter burde jeg vel kanskje kjøpe noen bedre. Men jeg tror jeg kjøper ny gitar før jeg begynner å oppgradere på denne.

 

Så irriterende dette..

Lenke til kommentar

Twfa tror jeg beskrev en metode for å feste strengene i stemmeskruene i den store gitartråden. Jeg klarer ikke å forklare den på noen god måte annet enn at man når man strammer strengen så låser man den løse strengenden fast slik at den ikke kan skli. Gjør det på alle mine gitarer, og med skikkelig strekking av strengene blir de ekstremt sjelden ustemt uansett hvor mye jeg bender.

 

Har du strukket strengene forresten?

Lenke til kommentar

Vel jeg skiftet for en uke siden til Elixir 011-049 strenger. Men jeg har bøyd masse på de siden da, så jeg tviler på at det er mye å hente der. Men jeg skal huske det til neste gang.

 

Men det er noe som gjør at de tre lyse strengen ikke klarer å holde på den riktige tonen etter en smule misbruk. Men jeg får se om jeg finner på noe.

 

Jeg vurderer også å kjøpe en akustisk gitar, satser på jeg ikke vil få det samme problemet med den.

Lenke til kommentar
Er gitaren justert for strenger av den tykkelsen, da? Om du ikke har gjort noe annet enn å skifte til tykkere strenger, kan nok dette være problemet. Jeg anbefaler at du får den justert. Det kan gjøres i musikksjappa, eller ved bruk av google.

Om det er en gitar av den billigste sorten, kan det være at gitaren rett og slett ikke takler det.

 

Har hørt om det før, men da snakker vi gitarer på europris etc.

Lenke til kommentar
Om det er en gitar av den billigste sorten, kan det være at gitaren rett og slett ikke takler det.

 

Har hørt om det før, men da snakker vi gitarer på europris etc.

 

Unnskyld meg, men DUST. Klarer du ikke å å god lyd ut av en billig gitar så spille du feil på den. :no:

 

Snerk, når du har festet de nye strengene så drar en og en streng fra kroppen og tilbake igjen, da pleier strengene å falle en tone eller mer. Etter at du har dratt alle strengene, bender du strengene og hører om de blir ustemte av det. Hvis de fortsatt blir det, strekk strengene igjen. Helt til strengene er stemte. Dette funker alltid på meg, og jeg har tremolo på begge el-gitarene mine :thumbup:

Endret av Pigeon
Lenke til kommentar

Takk for modent inlegg, Pigeon. Nå tror jeg han mente at noen billiggitarer ikke funker bra om man skifter til tykkere strenger, ikke at man ikke kan få bra lyd ut av en billiggitar.

 

Og lurer fortsatt på om gitaren er justert for strenger av denne tykkelsen. Er den ikke det, kan det være grunnen til at strengene ikke holder seg i tone. Regner med at han har spillt inn strengene, siden han påstår det, og at problemet har vedvart.

Lenke til kommentar
Om det er en gitar av den billigste sorten, kan det være at gitaren rett og slett ikke takler det.

 

Har hørt om det før, men da snakker vi gitarer på europris etc.

 

Unnskyld meg, men DUST. Klarer du ikke å å god lyd ut av en billig gitar så spille du feil på den. :no:

 

Snerk, når du har festet de nye strengene så drar en og en streng fra kroppen og tilbake igjen, da pleier strengene å falle en tone eller mer. Etter at du har dratt alle strengene, bender du strengene og hører om de blir ustemte av det. Hvis de fortsatt blir det, strekk strengene igjen. Helt til strengene er stemte. Dette funker alltid på meg, og jeg har tremolo på begge el-gitarene mine :thumbup:

Tror du misforsto meg litt der gitt.

Det jeg mener er at noen av de billigste gitarene ( som den på europris til 450kr inkl. forsterker) ikke takler bending.

Søstra til kompisen min hadd hvertfall en sånn, og når du bendet på den, ble den strengen ustemt.

 

Mvh DUST

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Få noen med litt erfaring til å kikke på nut'en. (den som strengene ligger i spor over, øverst før første bånd) Ofte kan sporene være filt for trange, slik at strengen ikke glir tilbake til utgangspunktet etter å ha vært strukket.

Dette er lett å gjøre noe med, men også lett å gjøre feil.

 

Gjør et lite søk i Den uoffisielle gitartråden, der bla TWFA har laget en fin guide med tegninger og alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...