Gå til innhold

Rike mennesker klager på Kapitalisme?

Anbefalte innlegg

En tanke som alltid har streifet meg er når jeg ser SUere og andre Sosialister sitte på torvet med sine laptoper, cola og ferdiglaget pizza. Også er de medlemmer i en organisasjon som sier: "Kapitalisme er udemokratisk og ødeleggende"

Dette er jo som at folk er i mot globalisering også bruker de internett og mobiltelefon..

Er dette veldig hyklersk? Hvorfor ser de så ned på det verdifulle de tar del av? Hva er så himla galt med Kapitalisme?

Endret av Espentespen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SU (o.l.) består i stor grad av "voksne" tenåringer som vil redde verden. De tenker ikke så langt at de oppdager at de nyter godt av kapitalismen selv. Det er en god tanke, men det vil aldri fungere. De som har masse kommer aldri til å gi det fra seg.

EDIT: Og de som har lite, vil selvfølgelig ha mer.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
SU (o.l.) består i stor grad av "voksne" tenåringer som vil redde verden. De tenker ikke så langt at de oppdager at de nyter godt av kapitalismen selv. Det er en god tanke, men det vil aldri fungere. De som har masse kommer aldri til å gi det fra seg.

EDIT: Og de som har lite, vil selvfølgelig ha mer.

Er forsåvidt enig i det du sier. Men så er det jo også omtrent umulig å ikke "leve kapitalistisk" i et kapitalistisk samfunn.

Lenke til kommentar

Hadde mennesker hatt vilje og evne til å dele godene vi har rettferdig ville vi ikke ha trengt militærvesen.

Desverre mangler vi både vilje og evne, dette kan endre seg hvis befolkningsmengden minsker drastisk. Uansett så kan ikke alle være rike, for hver rik person må det være mange fattige. Dette er på grunn av penger og valuta, som er årsaken til at vi har fattigdom.

Jeg ser forresten ingen løsninger overhodet på disse problemene, kun årsakene til dem.

Lenke til kommentar
En tanke som alltid har streifet meg er når jeg ser SUere og andre Sosialister sitte på torvet med sine laptoper, cola og ferdiglaget pizza. Også er de medlemmer i en organisasjon som sier: "Kapitalisme er udemokratisk og ødeleggende"

Dette er jo som at folk er i mot globalisering også bruker de internett og mobiltelefon..

Er dette veldig hyklersk? Hvorfor ser de så ned på det verdifulle de tar del av? Hva er så himla galt med Kapitalisme?

De kan da mer eller gjerne si at kapitalisme er udemokratisk og ødeleggende og fortsatt ta del i noe som er helt grunnleggende i dagens samfunn. Privat eiendom og flyt av varer og tjenester. Det er ikke nødvendigvis en motsetning der, sosialistene og SU er for større statlig styring og en utjevningspolitikk regner jeg med. Derfor er det ikke noen motsetninger å finne i forhold til at de faktisk tar del i samfunnet.

Er de imot globalisering? Vil ikke globalisering bety for dem at man har større mulighet til å påvirke periferien og dermed tilbake til den utjevningspolitikken.

Er det noe galt med kapitalisme da? Eneste er at uten statlige føringer, kan man fort få flere tilfeller der markedet blir manipulert og dermed ødelegges poenget bak kapitalisme og da perfekt konkurranse og lignende. Samt altfor stor makt i private hender. Noe de allerede har i dagens blandingsøkonomi.

Lenke til kommentar
Har flere venner som er med i SU. Fortapte sjeler.

Syns du om RU, da?

Skjønner ikke helt problemet, jeg. Man vil vel forandre på de problemene man ser i systemet, men finner det mest hensiktsmessig å ikke skille seg helt fra det, for da blir man ikke tatt på alvor.

Lenke til kommentar

Både SU og RU er en gjeng med folk som ofte virker veldig useriøse. Hvis man ser for eksempel bilder fra FpU sin sommercamp, og sammenligner disse med RU, så ser man allerede på klesstilen at folket er vidt forskjellig.

Jeg tror at det har mye med personlighet å gjøre, og ofte virker det som at mange RUere og SUere kan være folk som har hatt det litt vanskelig, selv om jeg ikke sier at alle er slik. Men etter å snakka med flere av dem, så er det mange ledere som sier "Jeg ble interessert i RU, for de ville ha en fredfull verden, og ser hvor urettferdig den er i dag. Og jeg så dette når jeg ble mobbet på skolen"

Tjen-Folket blir da en annen sak, de kan man ikke engang prøve å ta seriøst: Stalinister osv, mange har jo gått ut med "Stalin gjorde veldig mye bra for landet sitt" "Væpnet revolusjon er nødvendig"

Lenke til kommentar

RU spiller mye på de samme kortene som SU, de drar de bare mye lengre og man kan vel si at de er ennå mer fortapt.

Men det hele bunner jo som nevt ut i voksne tenåringer som ikke er ferdig med å gjøre opprør mot samfunnet de lever i. De fleste vokser det av seg.

Lenke til kommentar
Både SU og RU er en gjeng med folk som ofte virker veldig useriøse. Hvis man ser for eksempel bilder fra FpU sin sommercamp, og sammenligner disse med RU, så ser man allerede på klesstilen at folket er vidt forskjellig.

Jeg har selv vært på en sommerleir med RU, og det var hyggelig. Vi sov i telt, hadde politiske og kulturelle verksteder, foredrag og debatter på dagen og konserter og andre kulturelle innslag om kvelden. Alkohol og andre rusmidler er forbudt og den som bryter dette blir sendt bort. Inntrykket jeg har av FpUs sommerleire er at de stort sett går på fylla på kvelden og er fyllesjuk halve dagen. Mitt inntrykk er riktignok bare basert på en artikke i DN og beretninger jeg har hørt fra FpUere. At radikal ungdom kler seg "alternativt" er da heller ikke noe bevis på at de som er med er useriøse. For å snu det på hodet så viser FpUernes klesstil at de er broilere. Eller?

Jeg tror at det har mye med personlighet å gjøre, og ofte virker det som at mange RUere og SUere kan være folk som har hatt det litt vanskelig, selv om jeg ikke sier at alle er slik. Men etter å snakka med flere av dem, så er det mange ledere som sier "Jeg ble interessert i RU, for de ville ha en fredfull verden, og ser hvor urettferdig den er i dag. Og jeg så dette når jeg ble mobbet på skolen"

Tjen-Folket blir da en annen sak, de kan man ikke engang prøve å ta seriøst: Stalinister osv, mange har jo gått ut med "Stalin gjorde veldig mye bra for landet sitt" "Væpnet revolusjon er nødvendig"

Radikale miljøer er ofte veldig inkluderende og er litt "på siden" av mainstream ungdomsmiljøer, derfor kan disse miljøene ofte tiltrekke seg ungdom som har hatt det vanskelig på en eller måte, alternativ ungdom også videre. Jeg kan ikke se noe negativt i det. Det finnes også masse folk som har hatt helt streit oppvekst. Selv har jeg vokst opp i en vanlig middelklassefamilie i et middelklassenabolag og gått på en middelklasseskole. Jeg har hatt mange gode venner og aldri blitt mobbet. Sånn for å gi et annet eksempel.

Tjen Folket har forsåvidt blitt kollektivt ekskludert fra RU og flere av dem blir nå ekskludert fra Rødt. Endelig.

Lenke til kommentar

Og hva legger du i det? Er man "bedre" hvis man går i dress på teltleir?

Lenke til kommentar
Jeg har selv vært på en sommerleir med RU, og det var hyggelig. Vi sov i telt, hadde politiske og kulturelle verksteder, foredrag og debatter på dagen og konserter og andre kulturelle innslag om kvelden. Alkohol og andre rusmidler er forbudt og den som bryter dette blir sendt bort. Inntrykket jeg har av FpUs sommerleire er at de stort sett går på fylla på kvelden og er fyllesjuk halve dagen. Mitt inntrykk er riktignok bare basert på en artikke i DN og beretninger jeg har hørt fra FpUere. At radikal ungdom kler seg "alternativt" er da heller ikke noe bevis på at de som er med er useriøse. For å snu det på hodet så viser FpUernes klesstil at de er broilere. Eller?

RUere er ikke som nordmenn flest skjønner jeg. Reiser man bort om sommeren som ung nordmann på enten festival eller sommerleier så er det jo som oftest en del alkohol med i bildet. Ellers så var vel artikkelen i DN om FPUs sommerleir veldig nyansert og fokuset var vel ikke akkurat på fyllesyke ungdomspolitikere. Det overasker meg ihvertfall at RUere i

Du føler ellers at du kan uttale deg "objektivt" om seriøsiteten til en RUer iom at du selv har vært med på en RU sommerleir?

Men på den annen side så har jeg vært i kontakt med FpUere i høye posisjoner på fylkesnivå, og i mine øyne så er disse like virkelighetsfjerne som and ungdomspolitikere. Skumle folk...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor du vil når du mener SU og RU-folk er useriøse. Baserer du det på at de kler seg annerledes enn FpU? At de er forskjellige er jo ikke akkurat en nyhet.

Når det gjelder det med sterk oppvekst osv. må jeg si meg enig med Thlom

Og jeg kan være enig med deg at man ikke kan ta fanatiske stalinister veldig seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...