ragamuffin Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 "Canon is saying will be the highest image quality and lowest noise ever to emerge from a Canon EOS digital SLR"Lurer på hvor mange 1Ds Mk III de har tenkt å selge de neste månedene... Yes, you can so say.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Mistenker at vi vil se en "1Ds MkIIIn" i løpet av så ikke alt for lang tid... MkIII-modellene har jo faktisk vært på markedet en god stund og kan godt være modne for en mid-life-oppdatering. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Har store planer om å kjøpe meg en 5DmkII - hvis lommeboka tillater .. Har ellers en 24-70 2.8L - ville det være noe poeng i å kjøpe kit-pakken med 24-105 IS 4L og selge 24-105'en brukt, tro? (..Kunne jo hende jeg falt for den ekstra rekkevidden og IS'en, så jeg heller ville selge 24-70'en, da, som jeg har kjøpt brukt..) 5DmkII ser ellers glimrende ut med 21.1Mpx - har masser av oppløsning - de kunne sikkert skviset enda mer oppløsning inn, men så ville det gått utover skuddtakten og lysstyrken. Jeg vil anta at den vil være markant bedre på lys enn 50D, som etter sigende skulle være ganske så bra.. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Her hadde Canon sjansen til å ta grep om "high end" markedet igjen; som de delvis har tapt til Nikon. Men denne lanseringen gjør ikke saken bedre>; nei snarere tvert imot; og alle canonfanboys er påfallende stille her.. *Syns jeg å ane* )) For mye pixler og for lite fart i forhold til det jeg forventa.... Lenke til kommentar
Cardi Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg er litt enig Napoleon XIV, men jeg synes likevel det er et meget spennende kamera som duger til mye! Venter på å se test av ISO egenskaper. Endret 17. september 2008 av Cardi Lenke til kommentar
soarer Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Her hadde Canon sjansen til å ta grep om "high end" markedet igjen; som de delvis har tapt til Nikon. Men denne lanseringen gjør ikke saken bedre>; nei snarere tvert imot; og alle canonfanboys er påfallende stille her.. *Syns jeg å ane* ))For mye pixler og for lite fart i forhold til det jeg forventa.... Er helt enig! Det er sikkert et godt studio alternativ, men antallet ligger ikke der da. Ok HD 1080P video er en slags forse, men de ble vel litt sabotert av at lille Nikon D90 nesten gjør samme jobben da. Og hvem vet hva Nikon kommer med i "morgen" Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Her hadde Canon sjansen til å ta grep om "high end" markedet igjen; som de delvis har tapt til Nikon. Men denne lanseringen gjør ikke saken bedre>; nei snarere tvert imot; og alle canonfanboys er påfallende stille her.. *Syns jeg å ane* ))For mye pixler og for lite fart i forhold til det jeg forventa.... Grunnen til at der er "så påfallende stille her...", er at vi faktisk diskuterer 5DMkII i denne tråden. Men det har dere kanskje ikke fått med dere Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Her hadde Canon sjansen til å ta grep om "high end" markedet igjen; som de delvis har tapt til Nikon. Men denne lanseringen gjør ikke saken bedre>; nei snarere tvert imot; og alle canonfanboys er påfallende stille her.. *Syns jeg å ane* ))For mye pixler og for lite fart i forhold til det jeg forventa.... Nei vi er ikke stille,fordi om du hadde fulgt med hva som har vært styrken til 5D og gjordt den så suveren siden den kom ut og til nå ville du ikke bli overrasket over at den ikke hadde høyere skuddtakt. Tvert om Canon har gjordt med 5D MKll det samme som de gjorde med 5D, nemmelig vist hvor skapet skal stå Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Den eneste drawbacken med 5Dmk2 er skuddtakten. Men til gjengjeld definerer det flere detaljer (med rett optikk) og er on par med D700 på støy om jeg tolker Akam korrekt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Den eneste drawbacken med 5Dmk2 er skuddtakten. Men til gjengjeld definerer det flere detaljer (med rett optikk) og er on par med D700 på støy om jeg tolker Akam korrekt? Ja det sier litt,det har nesten dobbelt så mange piksler,alikevel er den minst like god på støy . Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Fint kamera og sånn - jeg blir veldig overrasket om det ikke legger den nye listen for bildekvalitet ved alle iso-verdier. Huset er ikke opp min gate, men jeg syns det er bra at Canon endelig forsøker å sette ord på værtetningen - 10mm regn på 3 minutter (dpreview.com). Det høres ut som en grønnjævelig regnvær, men jeg er jo ingen meteorolog, så hva vet vel jeg... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Fint kamera og sånn - jeg blir veldig overrasket om det ikke legger den nye listen for bildekvalitet ved alle iso-verdier. Huset er ikke opp min gate, men jeg syns det er bra at Canon endelig forsøker å sette ord på værtetningen - 10mm regn på 3 minutter (dpreview.com). Det høres ut som en grønnjævelig regnvær, men jeg er jo ingen meteorolog, så hva vet vel jeg... 10mm er vått ja Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg syns værtettingen virker lovende. Men jeg tror ikke det er helt på høyde med E-3 ennå. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Med satsing på megapiksler istedenfor mange fps viser at Canon fremdeles satser på 1D-konseptet. Neste generasjon kommer sikkert til å ha enorme støyegenskaper, og ikke så mange mp. Det ser ikke ut som om Canon kommer til å konkurrere med Nikon på FF til pressebruk. APS-H sensoren er god nok, så det blir nok også fremtidens presseformat for Canon. For 5D Mk II viser at de satser på privatkamera for studiofotografer, rimelige studio-oppsett og seriøse amatører som driver med alt annet enn action og å agere pressefotograf. Det er nok et kamera som er ment for de som er ferdige med å eksperimentere med den type teknisk krevende fotografering, og som har falt tilbake på å ta bilder som er mer personlige. Jeg har egentlig misstenkt Canon å la Nikon få lov til å ha FX til pressebruk uten konkurranse fra dem. Neste generasjon 1D blir nok et like godt kamera som D3 på alle områder, så det er unødvendig for dem å skifte modellstrategi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Fint kamera og sånn - jeg blir veldig overrasket om det ikke legger den nye listen for bildekvalitet ved alle iso-verdier. Huset er ikke opp min gate, men jeg syns det er bra at Canon endelig forsøker å sette ord på værtetningen - 10mm regn på 3 minutter (dpreview.com). Det høres ut som en grønnjævelig regnvær, men jeg er jo ingen meteorolog, så hva vet vel jeg... Jeg er heller ingen meteorolog, men jeg vet at med 10mm regn på 3 minutter; da er jeg innomdørs Tom Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Med satsing på megapiksler istedenfor mange fps viser at Canon fremdeles satser på 1D-konseptet. Neste generasjon kommer sikkert til å ha enorme støyegenskaper, og ikke så mange mp. Det ser ikke ut som om Canon kommer til å konkurrere med Nikon på FF til pressebruk. APS-H sensoren er god nok, så det blir nok også fremtidens presseformat for Canon. For 5D Mk II viser at de satser på privatkamera for studiofotografer, rimelige studio-oppsett og seriøse amatører som driver med alt annet enn action og å agere pressefotograf. Det er nok et kamera som er ment for de som er ferdige med å eksperimentere med den type teknisk krevende fotografering, og som har falt tilbake på å ta bilder som er mer personlige. Jeg har egentlig misstenkt Canon å la Nikon få lov til å ha FX til pressebruk uten konkurranse fra dem. Neste generasjon 1D blir nok et like godt kamera som D3 på alle områder, så det er unødvendig for dem å skifte modellstrategi. Jeg tror Canon har en veldig stødig strategi for markedssegmentet som er interessert i 5DII. Og det segmentet er DIGERT! For meg ser dette mest ut som en ikke-noe-tull-videreutvikling av 5D: En fargerik sjel i en litt uanselig kropp. 5D har blitt brukt av utallige yrkesfotografer, på tross av at de ikke var primær målgruppe, og MkII er laget for å passe enda mye bedre til dette formålet. Jeg tror ikke en skal kimse av de funksjonsmessige forbedringene som er gjort. De aller fleste bruksområder dekkes nå ganske så adekvat. Sjøl om det fins bedre alternativer til krevende action og fotografering ved ekstremt dårlige lysforhold, så er det få ting en ikke kan prøve seg på 5DII. Svært gledelig er det også at Canon nå tetter igjen det som på endel måter har vært et gap mellom proff-modellene og forbruker-modellene sine. Spesifikasjonsfetisjistene får nok ikke så mye tenning, men jeg tror dette er en modell som er mye bedre i hånda enn på papiret. Og den er ikke så verst på papiret heller. Canon har gått veldig langt i å drepe 1DsIII her, det forteller både om at konkurransen virker, og trolig også at en oppgradering av flaggskipet er under oppseiling. Jeg er ikke så sikker på om dette er et tegn på at Canon ikke vil konkurrere på FF pressebruk. Jeg tror det mer dreier seg om hva som er tilgjengelig, og hva en er sterk på i øyeblikket. Canon bruker det som essensielt virker som en iterasjon av 1DsIII-sensoren i sin entusiastmodell, Nikon brukte D3-sensoren i sin. En helt annen sak, er at Canon-entusiastene, konkurransemessig, nok bør glede seg mens de kan. For Sony kan også gjenbruke A900-sensoren i en enklere kropp, som vil kunne selge et stykke under 5DII-prisen. Og Nikon har vel ikke tenkt å la 12MP være grensen for oppløsning på FF.. I løpet av 18 måneder kan vi ha et nytt 20+MP-flaggskip fra Nikon, med en korresponderende entusiastmodell. Jeg tror ikke Nikon-ingeniørene føler Canon har lagt lista uoppnåelig høyt med 5DII.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvis ikke Nikon har en D3x på trappene blir jeg forundret. For de kan jo ikke la Canon og Sony være alene om markedet for veldig høy bildekvalitet til studio, landskap, kunst og mote. Det er jo de områdene Nikon fremdeles har hatt en solid markedsandel, og de vil neppe ødelegge den posisjonen kun for å satse på å få tilbake markedsandeler blant pressefotografene. Det er klart at pressefotografene er de mest synlige proffene, og at det fører til at almuen opplever pressekameraer som malen for kvalitet. Det har jo ført til at vanlige konsumenter er av den oppfatningen at Canon er overlegne de andre teknologisk. Men likevel kan ikke Nikon ofre sine siste lojale kundegrupper i proffsegmentet. Det er neppe deres strategi å bytte ut det de har med noe annet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 En helt annen sak, er at Canon-entusiastene, konkurransemessig, nok bør glede seg mens de kan. Tja. "Canon engineers are being held back from developing new sensor technology by marketing departments in a "race for megapixels", claims an employee of the Japanese photography company." "The employee told Tech Digest that Canon have the technology to "blow the competition away" in terms of image sensors, but are instead being asked to focus on headline figures like the number of megapixels a camera has. When asked for his opinion on the Canon EOS 5D Mark II, which we covered this morning, the employee said: I am hugely disappointed because once again Canon engineers are dictated by their marketing department and had to keep up with the megapixel race. They have the technology to blow the competition away by adapting the new 50D sensor tech in a full frame format and just easing off a little on the megapixels" http://uk.news.yahoo.com/techdigest/200809...ck-e870a33.html Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Når det gjelder en høyoppløst FF brikke i et Nikon kamera, har det gått rykter om at de vil bruke Sonys 24 mp brikke og i avtalen om bruk måtte de vente en tid etter at Sony har hatt sitt kamera på markedet før Nikon kunne annonsere sitt D3x/D4. Som sagt, rykter, men det kommer nok. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Når det gjelder en høyoppløst FF brikke i et Nikon kamera, har det gått rykter om at de vil bruke Sonys 24 mp brikke og i avtalen om bruk måtte de vente en tid etter at Sony har hatt sitt kamera på markedet før Nikon kunne annonsere sitt D3x/D4. Som sagt, rykter, men det kommer nok. Rykter ja, og ikke særlig velinformerte sådanne heller. Når en ser på de tekniske egenskapene til D3-sensoren, så er sånne scenarier, der Nikon allernådigst får lov å kjøpe noen godsensorer fra Sony bare Sony får forsyne seg skikkelig først, kanskje ikke de aller mest sannsynlige? Såvidt meg bekjent, er det fortsatt ingen som offisielt veit hvem som lager D3-sensoren - det er flere kandidater, og Sony regnes ikke som den mest sannsynlige. Nikon har lansert 4 modeller på omtrent ett år, og har på de fleste områder mye mindre kapasitet og ressurser enn Canon. Dette tror jeg er en vesentlig grunn (det fins flere) til at vi ikke har fått noen høy-MP-lansering derfra ennå: De samler kreftene om det som selger i høyere volum først. Nikon opplever jo heller ikke akkurat noen masseflukt om dagen fordi de mangler et topp studio-alternativ.. Faktisk, kanskje litt utrolig, så er det ganske mange som bruker D3/D700 til den typen jobber, og de klager stort sett ikke egentlig på oppløsningen, men på lite rom for cropping. Det som kanskje er mer interessante rykter, er hardnakkede påstander om at Nikon snuser på MF-segmentet. Det som ligger bak, kan være at en nærmer seg grensen for ytelse på 24x36-formatet, og dessuten kan sikkert Nikon tenke seg å selge glass som ikke er montert gjennom den klassiske F-bajonetten. Mitt tips er at Canon med 5DII vil være kongen på haugen i landskaps/studio-entusiastsegmentet omtrent ett år. Hva som deretter vil skje, er ganske åpent. Men at det blir hard konkurranse, er ganske sikkert. Og akkurat når det gjelder 5DII, vil nok verken Sony eller Nikon skygge unna direkte konkurranse: Canon har plassert denne modellen altfor sentralt i FF-markedet til at det går å komme rundt med annet enn modeller av typen D700. Samtidig er det vesentlig å selge kamerahus i entusiast+ -klassen - det er den eneste måten å selge lønnsomt glass og ekstrautstyr. Dermed kan vi få se ganske hyggelige priser etter hvert. Endret 18. september 2008 av capricorny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå