Gå til innhold

Canon Destined evolution( 5D etterfølger)

Anbefalte innlegg

JEg kan heller ikke se at det vil være tilstrekkelig betalingsvilje dersom 5D legger seg mye høyere i pris i forhold til D700. En veiledene pris på over 22 000,- på 5D vil være en fordel for D700 salgsmessig. Med en veiledende pris på 22kkr så sannsynligvis butikkprisen ligge på 18kkr til 20kkr det første halve året. Prisdifferansen mellom 5D og D700 vil også avhengig av hva oppfølgeren til 5D tilbyr.

Jeg ser forresten i prisguiden at lagrene for 5D ser ut til å være tomme i de fleste butikkene og prisene har gått opp for de som har 5D. Fotovideo har f.eks en 5D b-vare til 17 000. Japan photo har ikke 5D i hele tatt i sitt sortiment.

Angående oppfølgeren til 5D håper jeg det ikke bare blir en oppfølger, men to nye modeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det vil være naturlig å sammenligne disse to ja.

Husk forøvrig også på at D700 ble lansert til 23000 og ikke 18000 som man kan få den for i dag... Mye det samme vil også skje med 5Ds sønn.

Skal prisen på 5D II bli betydelig høyere enn D700, må den også gi tilsvarende mye for pengene - noe jeg tror blir vanskelig. Oppløsningen vil være betydelig høyere enn D700s, men det alene kan ikke forsvare mange tusen i forskjell.

Nå er det slik at absolutt flesteparten av potensielle kjøpere av 5DII sannsynligvis har et arsenal av Canon-utstyr fra før, selv om noen nybegynnere faktisk velger å hoppe inn i speilrefleksverdene med kamera i dette segmentet.

Og så har man de som skal bytte system bare fordi en annen produsent lanserer et kamera som er litt bedre enn ens på nåværede tidspunkt eget, men det er nok mindretallet.

Derfor er det heller ikke avgjørene at man på død og liv må kunne sammenligne to modeller.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at absolutt flesteparten av potensielle kjøpere av 5DII sannsynligvis har et arsenal av Canon-utstyr fra før, selv om noen nybegynnere faktisk velger å hoppe inn i speilrefleksverdene med kamera i dette segmentet.

Og så har man de som skal bytte system bare fordi en annen produsent lanserer et kamera som er litt bedre enn ens på nåværede tidspunkt eget, men det er nok mindretallet.

Derfor er det heller ikke avgjørene at man på død og liv må kunne sammenligne to modeller.

Helt enig,de fleste som kjøper slike kamera er folk som oppgraderer fra andre Canonmodeller akkurat som de fleste som kjøper D700 også oppgraderer fra tidligere Nikonmodeller .

Lenke til kommentar

Eller man kan ha det slik som meg. Jeg har kun et objektiv for fullformat og de objektivene jeg har for crop kan ikke brukes på FF husene til Canon. Jeg vurderer sterk å gå over til Nikon FF og med kun et "FF-objektiv" for Canon blir ikke "tapet" så stort.

Lenke til kommentar

Forøvrig så har Fotovideo idag jekket opp igjen prisen på D700 fra 17990 til 19990. Det kan vel tyde på at dette var et egenfinansiert lyskespark til Japan sine EU-modeller fra FV sin side. Men det er uansett et faktum at prisene på D700 i Europa sklir nedover på en måte som de ennå ikke har gjort i USA. Tror Nikon i lengden hadde tjent på å kjøre en pris-strategi i Europa som var mer lik den man kjører i USA, dvs en fornuftig startpris som det er mulig å opprettholde over noe lengre tid.

Lenke til kommentar

Lurer på om nie er inne på noe der, men det får tiden vise. Ellers synes jeg både raga og snekker'n taler fornuft, selv om det er en del som skifter fordi de kun har optikk til cropformat. Og så har du totale nutcases som Olar og Salvesen, og de vil alltid finnes :p

Det spørs om ikke 5D II/n/whatever kommer til å få en ny funksjon i tillegg til å være "portabelt" FF. Den kommer jo til å tangere 1Ds-modellene i oppløsning, og da er det nok mange som syntes at Ds var for dyrt tidligere som endelig går over til digital i studio også. 5D var aldri et studiokamera, men Mk II kommer sikkert til å bli begge deler. Ikke at 5D ikke fungerer i studio, men det er klart at mange megapiksler kommer til å lokke studiofotografer mer enn "stakkarslige" 12 mp. Skal bildene brukes til boards så trenger man litt mer oppløsning enn 12 hvis det skal studeres på nært hold. Vi snakker tross alt om gigantiske forstørrelser i slike tilfeller, og nå har flere anledning til å lage slike produksjoner uten å måtte leie utstyr (eller hyre ekstern fotograf).

Snirfle: Joystick, nudge nudge. Ikke bli sjalu nå, Are.

Lenke til kommentar
Snirfle: Joystick, nudge nudge. Ikke bli sjalu nå, Are.

PM, You are a man of the world!

Det som vil skille 1DsMkIII og 5DMkII er vel primært værtetting og autofokus system (antall fokuspunkter og ytelse).

Lurer på når Canon kommer med øyestyring av atufokus på digitalt. Har fått det til å virke på EOS-3 nå (45 punkter) og det er helt sjef. Ingen joysticker å bry seg om heller.

Tom

Lenke til kommentar
Lurer på om nie er inne på noe der, men det får tiden vise. Ellers synes jeg både raga og snekker'n taler fornuft, selv om det er en del som skifter fordi de kun har optikk til cropformat. Og så har du totale nutcases som Olar og Salvesen, og de vil alltid finnes tongue.gif

Takk for den, PM :) Du har nok noe rett i "nutcase", ja... Utålmodighet og et godt tilbud på mitt "gamle" Canonutstyr ført meg over i Nikon leiren, om enn så lenge..

Lenke til kommentar
Jeg husker fremdeles den gangen du kjøpte E-1 på Ebay om natten, kun for å ombestemme deg dagen etterpå ;)

Jepp er ikke helt enkelt å styre fornuften bestandig, sitter her med en "personelighet" på hver skulder der den ene sier "kjøp den nye 5D mkll" menst den andre sier "Ta til fornuft,gå for 50D " :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg husker fremdeles den gangen du kjøpte E-1 på Ebay om natten, kun for å ombestemme deg dagen etterpå ;)

Jepp er ikke helt enkelt å styre fornuften bestandig, sitter her med en "personelighet" på hver skulder der den ene sier "kjøp den nye 5D mkll" menst den andre sier "Ta til fornuft,gå for 50D " :dribble:

Amatør! ;)

Jeg har sørget for at alt jeg har av Canon-optikk er FF, og da MÅ jeg jo ha et FF kamera også, ikke sant?

Til og med samboeren min går på den der.

Lenke til kommentar

Skjønner problemstillingen. Men hvem av de to har glorie og hvem har horn :hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Skjønner problemstillingen. Men hvem av de to har glorie og hvem har horn :hmm:

Tom

For tiden har han som annbefaler 50D glorie,men hvem vet det kan dog endre seg da jeg har lyst på begge :D

Aetius

Til og med samboeren min går på den der.

Hva sa du telefonnr hennes var :devil:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Imponerende husk, det hadde jeg nesten glemt selv. Uansett, det fine med å bli "godt voksen" er at man har råd til å "virre" litt. Til mitt forsvar må det sies at jeg enda ikke har kjøpt verken Pentax eller Sony,og ikke minst E-3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...