Gå til innhold

Canon Destined evolution( 5D etterfølger)

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt Canon selv (har hatt Nikon, Minolta/sony og har nå Pentax/samsung nå :p ) men likevel er det gøy å se følge med på hva Canon kommer med denne gangen :)

Klart det er akkurat som det er morro å prøve andre system enn det en har selv.

Blir litt (for å si det pent) irritert når en ser folk som har kjøpt seg et bestemt merke og utroper dette til det eneste som duger og som regel seg selv til ekspert :hmm:

I dag var jeg forresten på tur og fikk der prøve en D200, en veldig grei opplevelse selv om det meste virket uvant fra det jeg er vant med,men utrolig hvor fort en venner seg til ting. Eieren av D200 brukte mitt kamera og han ble faktisk imponert over dette,spesielt menysystemet og plasseringen av funksjonshjulene,spesielt det bak på Canonen (det var hans første møte med Canon) :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakhjulet er noe vi med Canon elsker, og som Nikon fanboys elsker å hate. Morsomme saker det, snekker'n. Jeg synes det er helt genialt til hurtig arbeid, så Canon kan det å bygge ergonomiske kameraer for PMnormal :thumbup:

Modellnavnet har vi spekulert i en lang stund, og jeg skal ikke hevde at min teori stemmer. Logikken til Canon i valg av modellnavn har vært et grunnlag for humor tidligere, så det er ikke rart vi er litt uenige. Eller skal vi si forvirrede? Selv har jeg egentlig ingen aning om hva som blir navnet på modellen, men jeg tror de holder seg til tallet 5. And so what. I couldn't care less.

Men mp skremmer meg lite. Dette er i den høyere prisklassen, og jeg vil tro at Canon ikke kommer til å gå for mye på kompromiss med støyen. De har økt iso-egenskapene hver gang de har kommet med flere piksler på sensorene frem til nå. Det har kun gitt utslag i mattere kontrast i rawbildene, men ikke veldig mye. Og mange etterbehandlere synes det er bedre. Det er verdt å merke seg uttalelsen til Olar, der han veldig klart gir uttrykk for sine erfaringer. Alle skjønner at Canon ikke kommer til å lage noe dårligere. Og når 5D har en liten hårsbredd i forhold til D700 på lav iso, så blir det spennende å se om de haler litt innpå mtp støy på høy iso. Ingen av modellene i prisklassen gruser de andre, men forskjeller i prioritering gjør at vi kan ha forskjellige oppfattelser av hvilket som gir best bilder. Selv tror jeg at kanskje den nye 5D blir det beste kameraet på markedet etter min smak. Yes, litt fanboy må jeg få lov til å være. For jeg hadde ikke brukt Canon i dag hadde det ikke vært for at jeg liker deres filosofi godt.

La meg legge til at jeg ikke synes Velvia er noen film for meg, men at mange rett og slett elsker den. Slik er det bare. Noen liker lakris, andre liker peppermynte.

Lenke til kommentar
Bakhjulet er noe vi med Canon elsker, og som Nikon fanboys elsker å hate.
Ja, jeg klarer det ikke. Synes det fungerer mye bedre med horisontalt hjul, tommelen min er hengslet slik at den klarer den bevegelsen lettere :-) Både Pentax, Nikon, Sony og Olympus har disse, så vi er i flertall :-)
Lenke til kommentar
Bakhjulet er noe vi med Canon elsker, og som Nikon fanboys elsker å hate.
Ja, jeg klarer det ikke. Synes det fungerer mye bedre med horisontalt hjul, tommelen min er hengslet slik at den klarer den bevegelsen lettere :-) Både Pentax, Nikon, Sony og Olympus har disse, så vi er i flertall :-)

Smaken er som baken og det er ikke alltid flertallet har rett :) '

Neida,her handler det vel nettop om hva en er vandt med,men morro var det at en svoren Nikon fan fant dette som bedre enn på sitt :cool:

Lenke til kommentar

Det bakhjulet er veldig ålreit til sitt bruk, tror det bare hadde vært vanesak for min del. Jeg gleder meg veldig til å se hva som kommer, det jeg ikke gleder meg til er at han jeg deler bad med gnåler om dette kameraet i et halvt år før han endelig kjøper det. ;)

Lenke til kommentar

Bakhjulet er mye raskere enn klikk klikk-hjulene til de andre. Klikkene er mykere og måten hjulet beveger seg på gjør at jeg kan skifte fra 100 til 3200 iso før andre har kommet halvveis. Du bare snurrer hjulet som et løperhjul, for å si det på litt gammelmodig måte. De fleste hater det nok fordi Canon i dette tilfellet har funnet på noe genialt som andre nekter å lære seg å utnytte.

Og flertallet? "Flertallet tar alltid feil" - Bakunin.

Lenke til kommentar
Bakhjulet er mye raskere enn klikk klikk-hjulene til de andre. Klikkene er mykere og måten hjulet beveger seg på gjør at jeg kan skifte fra 100 til 3200 iso før andre har kommet halvveis.
Skal vi sjekke hvem som tar ISO100-1600 kjappest? ;-)

(GX-10 har ikke 3200 dessverre)

Lenke til kommentar

Jeg kommer vel til å hate meg selv for å la meg trekke inn i en tullediskusjon...Det digre hjulet bakpå kanonene kjennes fint og flott ut, men for oss som faktisk bruker de AF-punktene produsentene har gitt oss, så er det håpløst klønete. Til å skifte mellom 5, 11 eller 51 punkter er en multivelger helt uovertruffen... Uansett skifter auto-iso kjappest. :roll:

Flertallet har forøvrig Canon. ;)

Edit: Huff... For utenforstående ser vi vel nå ut som en gjeng med fanboys...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg kommer vel til å hate meg selv for å la meg trekke inn i en tullediskusjon...Det digre hjulet bakpå kanonene kjennes fint og flott ut, men for oss som faktisk bruker de AF-punktene produsentene har gitt oss, så er det håpløst klønete. Til å skifte mellom 5, 11 eller 51 punkter er en multivelger helt uovertruffen... Uansett skifter auto-iso kjappest. :roll:

Men du kan jo velge om du vil bruke joysticken eller hjulet på baksiden til velge af-punkt?

På 40D har jeg heldigvis bare 9 punkter, enten kan jeg rulle igjennom alle med hjulet, eller velge direkte ved å dytte joysticken til punktet jeg vil ha. Ett ekstra dytt velger alle, og om man trykker rett inn velger man midten.

Lenke til kommentar

Jøss... joystick? Den var jeg ikke klar over. :blush: Alt er Toms feil - det var han som lærte meg å skifte AF-punkter på 30D'en hans, og det var ikke akkurat en smidig metode han viste meg... (rulle med hjulet) Forøvrig skylder jeg på samfunnet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mange glemmer den søte lille joysticken som sitter over hjulet. Vi har altså to hjul og en joystick. Nikon og Pentax har to gammeldagse multihjul fra langt tilbake i forrige årtusen. Og null joystick, dakars små gutter. Hva er vel en gutt uten joystick? Totalt ubrukelig ifølge en del moderne kvinner.

Lenke til kommentar
Mange glemmer den søte lille joysticken som sitter over hjulet. Vi har altså to hjul og en joystick. Nikon og Pentax har to gammeldagse multihjul fra langt tilbake i forrige årtusen. Og null joystick, dakars små gutter. Hva er vel en gutt uten joystick? Totalt ubrukelig ifølge en del moderne kvinner.

For ikke å snakke om Set-knappen midt i tommelhjulet. Den, sammen med det berømte tommelhjulet gjør navigering i menyer til en lek.

Det som jeg har satt mest pris på med Canon-husene oppgjennom årene er først og fremst muligheten til legge autofokus på * knappen på baksiden (tommelen til fokus). Custom function 4 til 1 er jeg 100% avhengig av (andre har fått det etterhvert) Men også tommelhjulet, som jeg har hatt på alle mine EOS, fra 50E til i dag, er også høyt verdsatt :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
For ikke å snakke om Set-knappen midt i tommelhjulet. Den, sammen med det berømte tommelhjulet gjør navigering i menyer til en lek.

Det som jeg har satt mest pris på med Canon-husene oppgjennom årene er først og fremst muligheten til legge autofokus på * knappen på baksiden (tommelen til fokus).

Har egen AF-knapp på Pentax også, og ser ikke at det vertikale hjulet skal rulle så veldig mye bedre enn det horisontale på Pentax/Samsung. Hva gjør Set-knappen som jeg ikke får gjort med OK-knappen min? ;-)
Lenke til kommentar

Det som jeg har satt mest pris på med Canon-husene oppgjennom årene er først og fremst muligheten til legge autofokus på * knappen på baksiden (tommelen til fokus).

Har egen AF-knapp på Pentax også, og ser ikke at det vertikale hjulet skal rulle så veldig mye bedre enn det horisontale på Pentax/Samsung. Hva gjør Set-knappen som jeg ikke får gjort med OK-knappen min? ;-)

Jeg har ikke oversikt over alle modeller og merker lenger, bare trekker frem noe som jeg ikke ville hatt det en millimeter annerledes på Canon ;)

AF på tommelen har som sagt blitt tatt i bruk av andre etterhvert, men om ikke jeg tar helt feil var dette noe Canon syslet med på egenhånd på 80 og 90-tallet. Correct me if I'm wrong. Den eneste tingen jeg er avhengig av i fotoverdenen er dette.

Lenke til kommentar

Det skal bli interessant å se hvilket prisleie Canon velger for sin nye 5D (eller hva de nå enn velger å kalle den). Gamle 5D koster 14900,- hos Fotovideo, mens samme butikk selger norsk D700 for 17990 inkl 3 års check & clean.

Virker som Nikon har startet en offensiv for å gjøre nye 5D sin fødsel så trang som mulig.

På den annen side koster jo D700 i USA fremdeles 2999$ som den har gjort siden intro, mens prisen i Norge har falt fra 22990 til 17990,- på to mnd. Det som skjer nå skjer i Norge ser ut for å være en trend for D700 i hele Europa, men som sagt ikke i USA.

Muligens litt off-topic i forhold til 5D, men Canon vil være nødt til å forholde seg til konkurransen fra D700 og da kan ikke jeg se at det vil være tilstrekkelig betalingsvilje i markedet derosm Canon f.eks. priser 5D til 24.990,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...