Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynabel BF4501, justering. Hva gjør "Subsonic" og "Phase"


RMBB

Anbefalte innlegg

Har montert en BF4501 i bilen(som forresten ikke er brokoblingsbar!)

Men synes arbeidsområde er veldig lite.. Tar jeg LPF ned får jeg kun de lave tonene skrur jeg oppover får jeg ikke med de lave..

Synes det er trangt arbeidsområde. Noen måte og stille det inn på? vet ikke hva alle de forskjellige justeringsmuligheten gjør.

Hva gjør, Subsonic og Phase?

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke brokoble en MONOforsterker nei, den har bare 1 kanal den ;)

 

Subsonic er for å ta bort de laveste frekvensene, stilles ofte på ca 20hz, litt avhengig av hvilken sub du har.

 

Phase er for å snu fasen. samme som å bytte om på pluss og minus på suben ;)

 

Still subsonic på 20hz, og lowpass på 80-100hz du ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Hvorfor henge seg opp i at den ikke er brokoblingsbar?

 

Du kan ikke brokoble en monoforsterker.

Det fysisk umulig, da det kun er èn utgang fra forsterkeren, med èn + og èn -. Altså ingen høyre og venstre utg.

På stereoforsterkere med høyre og venstreutganger kan disse brokobles til en monoutgang, og du kan på en måte si at den jobben allerede er gjort på BF4501, uten å gå noe mer i detalj på det.

 

Den andre utgangen på BF4501er parallellkoblet til den utgangen, kun for å få bedre plass til flere høyttalerkabler da denne forsterkeren er stabil ned til 1 ohm.

Lenke til kommentar

Ok, henger meg ikke opp.. Er dere som svarer hele tiden :p

Har koblet alt ferdig og er (nesten) fornøyd.. LPF er litt for lavt.. (synes det skulle tatt med litt høyere frekvenser)

 

edit: for og unngå flere svar på denne utdypet jeg svaret mitt litt.

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Ok, henger meg ikke opp.. Er dere som svarer hele tiden :p

Har koblet alt ferdig og er (nesten) fornøyd.. LPF er litt for lavt.. (synes det skulle tatt med litt høyere frekvenser)

 

edit: for og unngå flere svar på denne utdypet jeg svaret mitt litt.

 

 

Er ikke 300Hz høyt nok opp i frekvens for en sub?

BF4501 er en subforsterker klasse D, og er ikke beregnet for annet enn bass.

Og at det blir mindre bass når du stiller LPF oppover er feil. Dypbassen blir bare overdøvet litt av midbass/nedre mellomtone.

Jeg vil anbefale deg en øvre grense på LPF til 75-100Hz. Litt avhengig av størrelsen på elementet som tar over i mellomtonen.

 

Hva har du forresten av høyttalere ellers?

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvilken tonehøyde 300Hz er men det er hvertfall sanger med litt lysere bass i som den plutselig forsvinner fordi den blir lysere.. De var der på den forrige forsterkeren.. Men er ikke så farlig.. Den spiller knall ellers..

 

Jeg har to veis i dørene bak, mellomtone i dørene foran og diskant i dashen

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvilken tonehøyde 300Hz er men det er hvertfall sanger med litt lysere bass i som den plutselig forsvinner fordi den blir lysere.. De var der på den forrige forsterkeren.. Men er ikke så farlig.. Den spiller knall ellers..

 

Jeg har to veis i dørene bak, mellomtone i dørene foran og diskant i dashen

 

Har du delefilteret på 300hz?? Det er jo alt for høyt, sett det på maks 100hz, og høypass på fronthøyttalere på 100hz, da mangler du ingenting i lydbildet ;)

 

Hvilket merke er høyttalerene i bilen, og hvilken sub... hvilken forsterker bruker du på høyttalerene dine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...