Steina Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hei, jeg har igjennom de siste to årene erfart en del maskiner som ikke kobler til nettverket før man logger inn på maskinen. Operativsystemet det gjelder er Windows XP Professional. Jeg har faktisk også vært borti maskiner som heller ikke kobler til det kablede nettverket før de logges inn på, men dette er mer skjelden. Problemet mitt oppstår spesielt på HP maskiner, både bærbare og stasjonære. Er usikker på om jeg i det heletatt har opplevd problemet på andre maskiner, som Dell. Maskinene er meldt opp i domene, og siden vi har mange like maskiner, installert med samme installasjon (image), så vet jeg at det ikke er problemer med verken installasjon eller GPO-er. Jeg mistenker dette til å være en bug i XP, men synes dette også virker rart. Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Har jobbet på itavdeling i 3 år nå og kan si deg et dette er helt normalt, men jeg har vært borti maskiner som er koblet opp mot nettverk selv om de er avlogget. Dette har med at forskjellige brukere ikke nødvendigvis er koblet opp mot samme nettverk. På (bærbare) maskiner som var alltid koblet til nett var det ofte ett intel program som lå bak å styrte det trådløse nettverket. Endret 5. september 2008 av Xcer Lenke til kommentar
Steina Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Hei, ja jeg har jobbet på itavdeling i 2år selv på en skole, og vi drifter nå i overkant av 1000 maskiner. Jeg har derfor hyppig måtte reinstallere (speile) disse maskinene, og det er noen få av disse som absolutt ikke vil koble til nett før man logger inn med en bruker. Med en gang man logger av, mister den tilkoblingen mot trådløsnettet. Instillinger av trådløsnettet blir pushet med GPO til maskinkontoene, og vi bruker radiusserver til autentifisering. Jeg lurer faktisk på om det er selve policyene maskinene har en tendens til å miste når den logger av. Nå har vel GPO-er aldri fungert 100% optimalt i Windows XP uansett, med blandt annet av at den ikke gir slipp på GPO-ene når maskinen taes med ut av nettverket. Dette har jeg selv spurt om på et Microsoft driftkurs, uten at kursholderen (som for så vidt var sertifisert av MS) kunne gi noe svar på dette problemet. Men jeg hadde fagprøve denne uken, så jeg satte opp et eget nett, og eget WEP2 kryptert trådløsnett med en HP arbeidstasjon på trådøsnettet. Denne koblet av trådløsnettet med en gang jeg logget av med en bruker. Dette gjorde jo såklart løsningen helt ubrukelig, da domenebrukere som ikke tidligere har logget inn på den maskinen, ikke får logget inn. Fikk ikke tid til å teste flere stasjonære HP-maskiner på trådløsnettet, men så lenge jeg brukte kabel fungerte alt helt greit. Alle brukerene her var satt til lokal administrator. (domain users) Jeg har nok mer troen på at det finnes en logisk forklaring på det siste problemet mitt, da jeg ikke har noen erfaring med hvordan WEP2 kryptering i et domene oppfører seg. Kan også godt hende at det hadde løst seg med en GPO for trådløsinstillingene her. Endret 6. september 2008 av Steina Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå