Gå til innhold

Hva er religion om 100 år?

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig en follow-up av en tråd som ble stengt, men som hadde et tema jeg syntes var intersant...

Vi ser i dag en helt klar tendens. ihvertfall her i landet og i det meste av europa, til at folk blir mer sekulæriserte og at kirker og tros instutisjoner er på vikende fronter, spesielt blandt de unge i dag. (De er på vei i USA også, men der er de fleste skap ateister enda, da ateister generelt blir undertrykket og noen ganger forfulgt for sin mangel på tro..) Til og med muslimer blir mer og mer skeptiske til sin tro når de lærer å tenke kristisk og stille spørsmål. Men hvor vil dette ende?

Vil vi fortsette å sekularisere oss til vi om 100 år er mer eller mindre sekulariserte hele bunten, eller av religiøserte :), eller vil vi kanskje dreie inn på en mer gudsfryktig vei? For meg så virker det som om ihvertfall kristendommen, og da tenker jeg på den vanlige døpte mannen i gata, mer og mer går vekk fra sin barne tro og erstatter det med vitenskap. Det er ihvertfall min gjengse oppfattningen av Norge i dag, der de fleste VET at evolusjons teorien stemmer og at skapelses beretningen i bibelen ikke kan stemme.

Spørsmålene er:

1)Men tror du at religion vil være være om hundre år (i år 2108)?

2.)kan vi leve uten gud(er)?

(De troende vil her sikkert si "nei, vi kan ikke leve uten gud!" og de ikke troende vil si at "joda, det kan vi!", men jeg vil at du skal forsøke å gjøre deg noen tanker på hvorfor begge veier.. pros and cons.... :) )

3.) Og vil vi putte inn andre "spirituelle" ting om hundre år? Ikke nødvendigvis guder, men "noe" å tro på? Trenger vi som mennesker "noe" å tro på?

(Får håpe moddene ikke stenger denne tråden også da :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for at du startet en ny tråd! Jeg ble sur da min tråd ble slettet sånn uten videre, så jeg gadd ikke å lage en ny en, men nå får vi håpe denne overlever da.:)

Over til spørsmålene:

Jeg tror den vil eksistere, men bare i små samfunn hvor alt er helt privat. Jeg tror også vi har blitt så kunnskapsrike, at religion blir forbudt i det offentlige som barnehager, skoler og jobb. Jeg kan også gå så lang å si at hellidagene vil ble omgjort til noe som ikke har noe med religion å gjøre.

(De troende vil her sikkert si "nei, vi kan ikke leve uten gud!" og de ikke troende vil si at "joda, det kan vi!", men jeg vil at du skal forsøke å gjøre deg noen tanker på hvorfor begge veier.. pros and cons.... :) )

-De beste stedene man kan leve på kloden idag er de mest sekulære og demokratiske statene i Europa. Jo mer religiøst samfunnet blir desto mindre blir levestandarden, mens konflikter oppstår mye fortere.

Uten tvil vil samfunnet vårt blomstre uten at vi tilber guder og lignende fantasivesner.

-Det positive jeg ser med en stor offentlig religion, er at det blir lettere å holde kontroll på den. Det blir vanskligere å danne småsekter, og det er fare for at kristendommen går motsatt vei og blir mer fundamental, mens islam vil kjempe for å ta over etter kristendommen.

3.) Og vil vi putte inn andre "spirituelle" ting om hundre år? Ikke nødvendigvis guder, men "noe" å tro på? Trenger vi som mennesker "noe" å tro på?

Hvis ikke Gud selv banker på døra og sier at han eksisterer, så tviler jeg på at vår nasjon vil begyne å tilbe alternative guder.

The future is bright. :)

Lenke til kommentar

1) Om hundre år tror jeg vi har et samfunn hvor man forhåpentligvis har skilt kirke og stat. Religion vil være en privatsak, men det vil alltid være uroelementer som forsåker høylytt å forfekte sine meninger og tro.

2) Om vi kan leve uten Gud? Det er svært mange som lever uten noen gud i dag. Og mange som lever med sin gud, enten de kaller h*n for Allah, Gud, el.lign. Tror det vil være mye som i dag.

3) Ja. Slik er det i dag også. Hvis vi likestiller ordet tro med overbevisninge eller vitenskap/kunnskap, så ser vi at de fleste mennesker trenger "noe."

Lenke til kommentar

Spørsmålene er:

Ja, jeg tror at religion vil være til om hundre år, og også i lang tid etter det. Religion er i bunn og grunn å tro på at det eksisterer en høyere makt.

(De troende vil her sikkert si "nei, vi kan ikke leve uten gud!" og de ikke troende vil si at "joda, det kan vi!", men jeg vil at du skal forsøke å gjøre deg noen tanker på hvorfor begge veier.. pros and cons.... smile.gif )

Jeg tror vi kan leve "uten" guder, men jeg tviler sterkt på at de vil forsvinne. Uansett så har en del av disse "gudene" mange gode leveregler innbakt i religionen sin.

Jeg tror at det er godt for oss å ha noe å tro på, man kan lett se at mange søker til religion for trøst, støtte og hjelp i forskjellige situasjoner. Når da "noe" innebærer en høyere makt, så har du allerede religionen på plass.

Endret av Nafanua
Lenke til kommentar

Husk mennesket skapte Gud, og så lenge mennesket og deres skrifter eksisterer vil man alltid finnr noen "troende".

Hva legger du i å "leve"? En ikke troende vil svare ja og en troende vil svare nei uansett hvordan man vender på det.

Alt mennesket gjør er basert på tro. Mennesket vet ektremt lite og det meste er en form for tro. Jeg tror for eks at jeg sitter og skriver et innlegg atm, om jeg faktisk gjør det er vel heller tvilsomt. Men det er vel ikke et slikt svar du er ute etter.

Så lenge noe er "spirituellt" og mangler basis i empiri og vitenskap så vil det være en form for tro.

Lenke til kommentar
Dette er egentlig en follow-up av en tråd som ble stengt, men som hadde et tema jeg syntes var intersant...

Vi ser i dag en helt klar tendens. ihvertfall her i landet og i det meste av europa, til at folk blir mer sekulæriserte og at kirker og tros instutisjoner er på vikende fronter, spesielt blandt de unge i dag. (De er på vei i USA også, men der er de fleste skap ateister enda, da ateister generelt blir undertrykket og noen ganger forfulgt for sin mangel på tro..) Til og med muslimer blir mer og mer skeptiske til sin tro når de lærer å tenke kristisk og stille spørsmål. Men hvor vil dette ende?

Vil vi fortsette å sekularisere oss til vi om 100 år er mer eller mindre sekulariserte hele bunten, eller av religiøserte :), eller vil vi kanskje dreie inn på en mer gudsfryktig vei? For meg så virker det som om ihvertfall kristendommen, og da tenker jeg på den vanlige døpte mannen i gata, mer og mer går vekk fra sin barne tro og erstatter det med vitenskap. Det er ihvertfall min gjengse oppfattningen av Norge i dag, der de fleste VET at evolusjons teorien stemmer og at skapelses beretningen i bibelen ikke kan stemme.

Spørsmålene er:

(Får håpe moddene ikke stenger denne tråden også da :) )

Nå er forøvrig din påstand feil. Kristendommen blant unge er ikke på vikende front og tedensen tilsier at den er i vekst. Sverige er et eksempel på dette. Mye av den kristne forståelsen (blant liberale) er at vitenskapen gir oss større forståelse av hvordan Gud har skapt det hele. Evolusjon kan derfor ikke brukes som et argument som motbeviser noe. Og selvsagt vil religion bestå om 100 år.

Lenke til kommentar
Nå er forøvrig din påstand feil. Kristendommen blant unge er ikke på vikende front og tedensen tilsier at den er i vekst. Sverige er et eksempel på dette. Mye av den kristne forståelsen (blant liberale) er at vitenskapen gir oss større forståelse av hvordan Gud har skapt det hele. Evolusjon kan derfor ikke brukes som et argument som motbeviser noe. Og selvsagt vil religion bestå om 100 år.

Lurer på hvorfor BÅDE sverige OG norge er øverst på listen over land som er mest sekulære jeg-... :whistle::innocent:

Tenk hvor fint det hadde vært om du faktisk tok deg tid til å svare på spørsmålene enn å bare kaste fra deg usakeligheter.... Du er også blandt de som til stadighet klager over at ateister ødelegger tråder, men vit at du nå var den som var med på dette selv. Hold deg til topic or stay out of it!

Lenke til kommentar

Religion vil gjennomgå evolusjon gjennom naturlig utvelgelse den òg (det som funker bra i sitt miljø vil videreføres, resten vil gradvis forsvinne). Nøyaktig hvilken retning det tar er selvfølgelig vanskelig å si, men jeg holder også en knapp på deisme/panteisme, fordi disse ikke blander seg inn med påstander som kan verifiseres og blir automatisk kompatible med alt, i motsetning til mono-/polyteistisk religion og mytologi som gjerne forteller om svært spesifikke hendelser/handlinger.

De eldgamle argumentene om at det ikke går an uten en gud vil nok overleve lenge blant dem som ikke har nok kunnskap, for det ser ut som det er lettere å forholde seg til uvissheten rundt universets og livets opprinnelse når den ligger i hendene på en farsfigur, om enn innbilt.

Nå er forøvrig din påstand feil. Kristendommen blant unge er ikke på vikende front og tedensen tilsier at den er i vekst.

Og hvor er de nøytrale kildene som viser dette?

http://www.young-germany.de/news-verwaltun...html?no_cache=1

For å ta Tyskland som eksempel. Selvom også artikkelen tar for seg resten av verden.

Artikkelen sier ikke det døyt om Tyskland spesifikt (men Tyskland er representert i undersøkelsen). Jeg tror heller ikke du har lest artikkelen, langt mindre tatt en nærmere titt på selve undersøkelsen. Du har nok sett litt for kjapt på «German study»-biten i overskriften.

Denne undersøkelsen var vi innom for ikke så lenge siden, og det viser seg at Skandinavia ikke er representert i det hele tatt. Videre er den øvrige verdensbefolkningen i sterkt overtall, men ikke på noen måte representativ for Europa og spesielt Skandinavia. Til slutt sier denne studien intet om Sverige, så jeg må be deg vise til en kilde som tar for seg nettopp Sverige:

Kristendommen blant unge er ikke på vikende front og tedensen tilsier at den er i vekst. Sverige er et eksempel på dette.

Jeg viser til et tidligere svar jeg skrev angående denne undersøkelsen:

Undersøkelsen viser også, kanskje ikke så overraskende, at ungdommer som holder til i vestlige land er mindre religiøst orienterte enn ungdommer fra utviklingsland og land i Østen.

[...]

Ingen Skandinaviske ungdommer har deltatt i undersøkelsen.

De 20 landene som er representert i undersøkelsen, fra mest til minst religiøs: Nigeria, Guatemala, Indonesia, Marokko, Brasil, Tyrkia, USA, Israel, India, Italia, Polen, Thailand, Australia, Sveits, Tyskland, Sør-Korea, Storbritannia, Østerrike, Frankrike og Russland.

http://www.bertelsmann-stiftung.de/bst/en/...987_24988_2.pdf

Jeg vil tro det som er interessant for oss er hva folk anser seg selv som i Norge og Skandinavia, ikke hva ungdom sysler med i Nigeria. ;)

Her er en oversikt som viser en klar nedgang.

http://www.religioustolerance.org/worldrel.htm

Jeg ser det ikke, ser bare at antallet uten religion har synket som tilsier det motsatte.

Det var vel ingen som påsto noe annet heller. :) Det var kristendom som var spørsmålet akkurat nå så vidt jeg forsto:

Christianity | 30 CE | The Bible | 2,039 million | 32% (dropping)

Mye av den kristne forståelsen (blant liberale) er at vitenskapen gir oss større forståelse av hvordan Gud har skapt det hele. Evolusjon kan derfor ikke brukes som et argument som motbeviser noe.

I den grad den abrahamittiske guds eksistens defineres av hvorvidt diverse hendelser i Bibelen kan tilskrives denne guden, så kan denne gudens eksistens avkreftes, jo, under argumentasjonen «vi trodde det var en gud som gjorde dette, men det viste seg å ikke være tilfelle likevel». Jamfør personifisering av solen (f.eks. den egyptiske solguden Ra). Det vi ser i dag er at folk blir tvunget til å allegorisere store deler av Bibelen, fortrinnsvis GT, dersom de skal kunne rettferdiggjøre sin tro på den, ettersom den bibelske skapelsesmyten går vitenskap midt imot (jorda og himmelen før lys; Eva av ribbeinet til Adam). Videre regelrett ignorerer man mye av Bibelen, da igjen spesielt GT, ettersom den ikke passer inn med dagens moral.

Jeg synes det er komisk hvordan folk postulerer en tro på nettopp denne guden og hans sønn, mens alt det som guden visstnok skal ha gjort, det er bare poesi som mennesker har diktet opp (eller noe i den duren, hva vet jeg). :p

Og selvsagt vil religion bestå om 100 år.

Begrunnelser er fine greier. :)

Edit: Leif.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Her er en oversikt som viser en klar nedgang.

http://www.religioustolerance.org/worldrel.htm

Jeg ser det ikke, ser bare at antallet uten religion har synket som tilsier det motsatte.

-Spørsmålet her var om kristendom økte...

Uansett er hovedpoenget at statistikk er upålitelige saker uansett og det spiller ingen rolle om så alle i hele verden begynte å tilbe en grønn skillpaddegud som angivelig gulpet opp hele universet.

Det ville like fullt ikke ha noe som helst å gjøre med hvordan ting virkelig henger sammen, akkurat som med all annen religion ;)

Lenke til kommentar

Om religion har økning eller nedgang kommer alt an på hvilken land du ser på.

I Norge vil du mest sannsynlig se en nedgang, men ser du på et misjonsland i Afrika er det helt sikkert økning.

Personlig tror jeg at Jesus er komt igjen om 100 år så jeg bekymrer meg ikke :)

Lenke til kommentar

Man kan jo se på de vestlige landene, spesielt i Skandinavia der religiøsiteten har hatt en drastisk nedgang. Modernisering + velferd kan være den eneste logiske årsaken i mine øyne, jeg tror så raskt de mer religiøse u-landene kommer opp på samme nivå vil vi se samme nedgang.

Ser ingen grunn til at vi skal bli mer religiøse når vi vet stadig mer og mer om vitenskapen. Vi får svarene vi trenger uten å måtte ty til en enkel forklaring, og vi behøver heller ikke en trøstende overtro om at dette ikke er det eneste livet. Avhenger mye av hvordan verden utvikler seg på de 100 årene, etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...