Hei på deg! Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Ettersom Google lanserte nettleseren dems Chrome. Chrome er en nettleser som er laget på nytt ifra bunn og funker på veldig mange sider. Den kom ut for noen dager siden og etter det så har Opera mistet aksler og synker og synker. De hadde håpet på at Google skulle kjøpe de men ettersom de kom med en ny nettleser selv sier seg selv at de ikke kjøper de opp. Nettleseren Chrome skal komme på mobil etter hvert påpeker dem i artikkelen på e24.no. Bare at nettleseren hadde vært ute en døgn hadde den ALT tatt 1% av markedet. Kilde: VG.no "Ett døgn etter at Chrome ble lansert, var nettleseren større enn Opera." ( http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=535199 ) Opera sier de var avanserte men ettersom Google har på peket det selv at den ikke var så avansert likevel så lagde de sin egen. Kilde e24.no ( http://e24.no/boers-og-finans/article2635425.ece ) Er ikke bare Chrome som er konkurrenten til Opera, du har Firefox, Internet Explorer (Kommer med en ny versjon snart), Safari og andre små nettlesere. Hvem vinner kampen? Det ser dårligst ut for Opera. PS: Jeg er ikke fanboy av noen. Jeg bruker den jeg synes er BEST for min del. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Klart at google sin nettlesar blir lasta ned mykje å prøvd ut av mange no i starten. Google er verdenskjent og 1% er heilt naturlig so raskt. Må vente ei stund og sjå etter den største hypen har roa seg ned kva talet kjem på. Personlig trur eg ikkje at Opera kjem til å forsvinne. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det er plass til alle, den eine utelukker ikkje den andre. Så lenge alle Opera-brukarane ikkje skiftar ser eg ingen grunn til at det skulle forsivinne. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det er plass til alle, den eine utelukker ikkje den andre. Så lenge alle Opera-brukarane ikkje skiftar ser eg ingen grunn til at det skulle forsivinne. Og hvor mange er det? Greit nok at Opera har en liten lojal brukerbase, men det er ikke nok. Opera tjener så vidt jeg vet svært lite på nettleseren sin. Opera tjener penger på nettleseren for andre enheter, som mobiler, Nintendo Wii og lignende. Nå får de konkurranse fra flere hold, blant annet vil Google lansere en nettleser til Android-platformen sin, Mozilla kommer etterhvert med en nettleser til mobil, Apple har allerede Safari til iPhone. Opera skal få det tøft de kommende årene ... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Chrome er en nettleser som er laget på nytt ifra bunn og funker på veldig mange sider. Nja, Opera fungerer på flere sider enn Chrome, men Chrome nyter godt av at Apple allerede har vært der ute og jobbet for at sider skal støtte WebKit. Den kom ut for noen dager siden og etter det så har Opera mistet aksler og synker og synker. Opera har ikke "mistet aksjer", og i går gikk den opp igjen over 10%. Det som skjedde var en overreaksjon grunnet generell kraftig nedgang på børsen. Men slike kortsiktige svingninger er irrelevante for Operas daglige gjøremål. Eller forresten, kraftig nedgang kan være veldig positivt, fordi Opera har et opsjonsprogram som koster mer penger jo høyere kursen er. Nå skal Opera i gang med å kjøpe tilbake egne aksjer for å kunne utdele nye opsjoner, og da er det en enorm fordel hvis aksjen er lav. De hadde håpet på at Google skulle kjøpe de men ettersom de kom med en ny nettleser selv sier seg selv at de ikke kjøper de opp. Opera hadde håpet på at Google skulle kjøpe dem opp? Tvert imot. Opera-sjefen har klart og tydelig uttalt en rekke ganger at han ikke ønsker at Opera skal lbi solgt. Nettleseren Chrome skal komme på mobil etter hvert påpeker dem i artikkelen på e24.no. Chrome er i praksis på mobil allerede. Googles Android har vært ute i snart et år, og har hatt en egen nettleser hele tiden. At de ikke har kalt den Chrome hittil er en helt annen sak, men de som påstår at det liksom er noe stort og nytt at Google skal inn på mobiler har sovet i timen. Google-browseren for mobil har vært her lenge, og Opera har bare halt inn nye gigantkontrakter på løpende bånd hele tiden. Bare at nettleseren hadde vært ute en døgn hadde den ALT tatt 1% av markedet. Dette er jo ekstremt dårlig når du tenker på den enorme medieoppmerksomheten, og det at Chrome ble reklamert for på Googles egen forside. Og som vi vet er google.com en av verdens mest besøkte nettsider. Til tross for dette massive markedsføringsapparatet har Chrome såvidt klart å komme frem på radaren. Opera sier de var avanserte men ettersom Google har på peket det selv at den ikke var så avansert likevel så lagde de sin egen. Nei, det var ikke Google som "påpekte" dette. Det var en anonym "analytiker" som tydeligvis er like tapt bak en vogn som alle de andre "analytikerne" som ikke har fått med seg at Google allerede har en nettleser for mobil. Det analytikeren sa var: "Det har vært hevdet at Opera har en helt unik nettleser, men i mine øyne er den ikke så avansert." Denne uttalelsen blir ganske morsom når man ser på hva Google selv har uttalt, nemlig at de har brukt mer enn to år på å utvikle Chrome. Og da bygget de den ikke engang fra bunnen, men brukte bare Apples WebKit-motor. En helt enkel nettleser med et minimum av funksjoner tok altså to år å lage. For et firma med hundretusenvis av ansatte. Det sier kanskje litt om hvor komplisert dette med nettlesere er. Er ikke bare Chrome som er konkurrenten til Opera, du har Firefox, Internet Explorer (Kommer med en ny versjon snart), Safari og andre små nettlesere. Ingen av disse utgjør noen stor trussel for Opera. Det er kun Opera som har ekspertise i det å skreddersy produkter, og hverken Mozilla, Google eller Microsoft tilbyr dette. Og selv om de skulle gjøre det en gang i fremtiden, er det plass til flere produkter i markedet. Hvem vinner kampen? Det ser dårligst ut for Opera. Alle vinner. Markedet blir bare større og større, og det er plass til mange. Opera spesielt vinner fordi den stadig økte fokusen på nettleseren som det viktigste programmet man har gjør at de får flere brukere og kunder, og den er såpass liten at det er mye rom for vekst. Opera har tross alt jobbet mot dette i alle år, og har skaffet seg uvurderlige kontakter og en god kundeportefølje. Dessuten kan ingen måle seg med Opera Mini, selv om mange har prøvd. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det er plass til alle, den eine utelukker ikkje den andre. Så lenge alle Opera-brukarane ikkje skiftar ser eg ingen grunn til at det skulle forsivinne. Og hvor mange er det? Hvor mange er hva? Det er plass til mange nettlesere. Men det er såpass kompliserte greier at terskelen for å komme inn i nettlesermarkedet er relativt høy. Greit nok at Opera har en liten lojal brukerbase, men det er ikke nok. Opera har visstnok over 20 millioner brukere over hele verden, og antallet har fordoblet seg på to år. Men i tillegg til det har Opera en haug med bedriftskunder som Sony, Nintendo, Sony Ericsson, Motorola, Samsung, T-Mobile, Adobe, osv. som betaler Opera for å tilpasse en nettleser for dem. Opera tjener så vidt jeg vet svært lite på nettleseren sin. Opera har en halv milliard i kontanter, og overskuddet i andre kvartal ble tidoblet eller noe slikt. Inntektene steg med 50% på alle områder (vel, PC-versjonens steg "bare" med 49% siden andre kvartal 2007). Opera tjener penger på nettleseren for andre enheter, som mobiler, Nintendo Wii og lignende. Nå får de konkurranse fra flere hold, blant annet vil Google lansere en nettleser til Android-platformen sin, Mozilla kommer etterhvert med en nettleser til mobil, Apple har allerede Safari til iPhone. Opera skal få det tøft de kommende årene ... Android har allerede en nettleser, og den bruker samme motor som Chrome. I praksis er nettleseren på Android "Chrome", bare at den ikke kalles det enda. Dessuten vil Android aldri få monopol, noe som er nødvendig for at den skal skvise Opera. Forøvrig kommer Opera (Mini) for Android uansett, så Android er faktisk et mulig marked for Opera. De har sikkert store kunder som vil ha skreddersydde løsninger selv om de bruker Android, og da er det jo nesten bare Opera de kan gå til. Mozilla har lovet og lovet, men har feilet i sine forsøk på å komme inn hos Operas kundebase (f.eks. operatører). Derfor skal de rette seg direkte mot sluttbrukere. Safari for iPhone er ikke en konkurrent for Opera, siden iPhone ikke er en enhet Opera har vært inne på uansett. Faktisk var lanseringen av iPhone veldig bra for Opera fordi andre mobilprodusenter skjønte at nå holdt det ikke med dårlige WAP-lesere lenger. Nå trengte man en skikkelig nettleser. Og hvem gikk de til? Jo, Opera. Opera har tjent gode penger på iPhone-lanseringen. Dette markedet har alltid vært tøft, men Opera har spilt kortene sine riktig, i allefall på mobilsiden. Tøft er det alltid i næringslivet, men alle piler peker i riktig retning for Opera. Dessuten er det plass til flere platformer og nettlesere, og Opera vil fortsatt kunne tilby ting som skreddersydde løsninger, som giganter som Google og Microsoft aldri vil kunne tilby. Man skal heller ikke ignorere dette med at Google og Microsoft er store og mektige giganter som kan utgjøre en fare for andres forretningsmodell, mens Opera er liten og uavhengig. Derfor vil Opera ha en stor fordel her som de ikke ville hatt dersom de lot seg kjøpe opp av f.eks. Google eller andre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Opera er vell en av få (om ikke den eneste) som faktisk gjør penger på dette markedet, nettopp fordi de har satset riktig. Tror ikke man trenger å bekymre seg for at opera forsvinner med det første. Lenke til kommentar
Daye.04 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Ikke skrem meg på den måten der! =P Et øyeblikk var jeg redd Opera skulle forsvinne ... Heldigvis er det ikke det som er tilfellet =D Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Chrome er en nettleser som er laget på nytt ifra bunn og funker på veldig mange sider. Den kom ut for noen dager siden og etter det så har Opera mistet aksler og synker og synker. De hadde håpet på at Google skulle kjøpe de men ettersom de kom med en ny nettleser selv sier seg selv at de ikke kjøper de opp. Noe jeg personlig synes er bra, med mindre de hadde kjøpt dem opp og gjort den åpen. Google sine tjenester omhandler mye som er nettrelatert, og om den hadde vært lukket kunne det gitt dem de samme noe urettferdige forholdene som MS har med Windows og IE. Man blir nødt til å se på kostnadene på å utvikle en egen nettleser, eller kjøpe en annen (dermed miste en konkurrent som kan være veldig strategisk) og måtte tilpasse denne sitt behov. Da kildekoden til Chrome er tilgjengelig vil nok denne nettleseren få en liten boost i utviklingen, så det å bruke masse penger på å kjøpe opp Opera hadde kanskje ikke vært like gunstig. Nettleseren Chrome skal komme på mobil etter hvert påpeker dem i artikkelen på e24.no. Firefox kommer også til å bli tilgjengelige til mobil. Nå er vel alle disse tre gratis for mobil og desktop, så det er ikke her inntektene til Opera kommer fra. Bare at nettleseren hadde vært ute en døgn hadde den ALT tatt 1% av markedet. Det ser ut til at Opera fortsatt har den samme brukermassen de har hatt en god stund nå, derimot øker bruken av både Safari og Chrome. Skal ikke forundre meg om en del av andelene blir snappet fra Firefox og IE. Du kan følge med, med daglige oppdateringer, her: http://getclicky.com/global-marketshare-statistics . Google er i en mye større posisjon til å drive markedsføring, med sine populære sider som Youtube, Gmail, Google, osv. så det er ikke så rart til at de kommer til å ende opp med en noe rask økt brukermasse. Opera sier de var avanserte, men ettersom Google har på peket det selv at den ikke var så avansert likevel så lagde de sin egen. Hovedgrunnen til at Google bestemte seg for å lage sin egen nettleser var vel for å kunne videutvikle den til å fungere optimalt til sine tjenester og nye tjenester, og siden den er åpen, også andre nettlesere. Tviler på at Google har noen hensikt med å legge hindre for andre nettlesere da dette vil medføre at brukere av andre nettlesere ikke vil få like lett tilgang til deres tjenester. Den uttalelsen høres nesten ut som en vanlig PR-uttalelse, uten at jeg har lest kilden, ingen utviklere liker å innrømme at andres produkter er bedre enn deres egne. Er ikke bare Chrome som er konkurrenten til Opera, du har Firefox, Internet Explorer (Kommer med en ny versjon snart), Safari og andre små nettlesere. Hvem vinner kampen? Det ser dårligst ut for Opera. Andelene er under konstant bevegelse, og det virker som om det er der det er mest å hente som mister mest andeler. Opera har sine økonomiske inntektskilder som blandt annet Nintendo som gjør det veldig bra for tiden, så jeg tror ikke de forsvinner med det første. Selv om det virker som om Google har et godt forhold til Mozilla, er jeg litt redd for at det er Firefox som kommer til å lide litt her. Om utviklere av forskjellige distroer finner nettleseren og lisensen tilfredsstillende vil nok en del ende opp med å implementere denne som standard nettleser. PS: Jeg er ikke fanboy av noen. Jeg bruker den jeg synes er BEST for min del. Og nå har du kanskje en ny potensiell nettleser, Google Chrome, valg er en fin ting Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 En annen ting å legge merke til her er hvem som byttet til Chrome. Og det er tydeligvis de som bruker Opera. Dette er ikke overraskende. Grunnen til det skal jeg generalisere til de grader. For brukermassene til de forskjellige nettleserene er etter min mening helt ulike. IE - 2 grupper. Gruppe 1 er de som gir faen i nettleser og bruker den som er innstallert (Ref: Den gemene hop). Gruppe 2 er alle de som er låst til den på sin jobb pga admin-rettigheter eller andre ting. Mozilla - Igjen, 2 grupper. Gruppe 1, de opplyste, webutviklere og andre som har gjort seg avhengig av addons. Gruppe 2, de som har byttet fra IE fordi de har hørt av noen andre av Mozilla var bedre. Opera - de eksperimentelle Dette er brukermassen med den åpne mentaliteten. De er villige til å prøve nye ting. Og har således lettere for å hoppe på andre tog som.. Chrome - som består for det meste av åpne brukere som vil teste det ut. Ta dette for hva det er, en ekstremt generaliserende teori og ingenting annet. Hadde forøvrig vært spennende å se hvordan nettlesertallene ligger ann idag. For å se hvordan fordelingen er. Eirik Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 IE - 2 grupper. Gruppe 1 er de som gir faen i nettleser og bruker den som er innstallert (Ref: Den gemene hop). Gruppe 2 er alle de som er låst til den på sin jobb pga admin-rettigheter eller andre ting. Du glemte en 3. gruppe som nok er veldig stor: De som bruker IE fordi de vil ha en nettleser som fungerer på flest mulig nettsider og som gjør akkurat det brukeren har behov for. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 IE - 2 grupper. Gruppe 1 er de som gir faen i nettleser og bruker den som er innstallert (Ref: Den gemene hop). Gruppe 2 er alle de som er låst til den på sin jobb pga admin-rettigheter eller andre ting. Du glemte en 3. gruppe som nok er veldig stor: De som bruker IE fordi de vil ha en nettleser som fungerer på flest mulig nettsider og som gjør akkurat det brukeren har behov for. De går under gruppe 1. Ble nesten skremt et lite sekund der, helt til folk kom og beroliget meg om at Opera er store på mobile enheter. Har brukt Opera i 5 år selv, sida det (ihvertfall etter mitt inntrykk) det var mer populært enn Firefox, ihvertfall i Norge. Hoppa på toget selv, og er den dag i dag en lojal Opera-bruker. Liker interfacen, Firefox ser så hjemmelaget ut, ihvertfall med standardskin (som jeg vet det er fullt mulig å bytte ut, men er for vanedyr). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 De går under gruppe 1. Eh... Nei. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jo. Om de virkelig vil ha en skikkelig nettleser som gjør akkurat det brukeren har behov for, så hadde de byttet til ett av de andre alternativene. Å surfe sikkert er nemlig ett av behovene brukere har Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Det er alltid like morsomt når det kommer noen og forteller andre hvilke behov de har. Men særlig nyttig er det jo ikke. Det har vært og er åpenbare sikkerhetsutfordringer for IE, men det har det sannelig vært for de andre alternativene også. Jeg gidder ikke nok en diskusjon om at "jammen IE er verst" og "jammen opera er best". Meningsløst. Jeg gjentar bare det jeg skrev tidligere: Ønsker man en nettleser som er mest mulig kompatibel med eksisterende websider er IE det beste alternativet. Nettopp derfor velger mange å bruke IE. Den dekker også den funksjonaliteten mange ønsker av en nettleser og det er derfor de bruker den. Å fremstille det som om det bare er "idiotene" eller de som må som bruker IE er misvisende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå