cyclo Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Har drevet og konfigurert min mythtv boks (som tidligere har kjørt 24/7) til å automatisk skru seg av og på ved behov. Wake on lan når jeg vil se på TV og RTC alarm når den har planlagt å ta opp et program. Har i timesvis strevd met at boksen ikke vil boote orntlig etter at den er blitt slått av (uavhengig av om den våkner via RTC alarm, Wake On Lan, eller med fysisk trykk på av/på knappen). Det som skjer er at i stedet for POST skjerm lyser harddisklampen kostant og PCspeaker hyler høyt og konstant helt til jeg trykker reset knappen. Etter at jeg trykker reset knappen booter maskinen normalt. Jeg tror jeg har klart å finne ut hva det er som gjør at feilen oppstår (uten at jeg har den ringeste anelse om hva feilen faktisk er). Jeg har ikke fått testet det nok til at jeg er 100% overbevist, men det virker som om følgende gjelder: maskinen slås av med sudo halt - booter som normalt maskinen slås av med sudo shutdown -h -P - feilen oppstår Noen som har en ide om hva årsaken til dette kan være? Er litt bekymret siden både hovedkort og PSU ble skiftet for et par uker siden, siden det forrige hovedkortet røyk. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Bare bruke shutdown -h som shutdown-kommando? Hva er det -P kommandoen gjør som er spesielt egentlig? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Jeg aner ærlig talt ikke. Jeg fulgte en (forholdsvis rotete og dårlig) guide for å få mythtv til å selv slå av og på backend ved behov. Den sa man skulle bruke sudo shutdown -h -P. Er det noen grunn for å ikke bruke halt? Den avslutter på normal måte, ikke sant? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 anbefaler deg å lese 'man shutdown'. Jeg bruker kommandoen 'shutdown -h now' for å skru av min maskin. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Ikke bruk -h -P da, bare -h fungerer i lange baner. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Samme feil skjer dersom jeg bare bruker -h switchen også. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Kan du ikke bruke sudo halt da? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Joda, jeg gjør det. Det jeg er interessert i er å vite hva det er dette kommer av, noe galt må det jo være ett eller annet sted. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Fra manpage'n til halt : Under older sysvinit releases , reboot and halt should never be called directly. From release 2.74 on halt and reboot invoke shutdown(8) if the system is not in runlevel 0 or 6. This means that if halt or reboot cannot find out the current runlevel (for example, when /var/run/utmp hasn’t been initialized correctly) shutdown will be called, which might not be what you want. Use the -f flag if you want to do a hard halt or reboot. Dette betyr jo at uansett om du bruker "shutdown" eller "halt", skal det være samme programmet som blir kjørt, altså shutdown. Det burde altså ikke vært noen forskjell i oppførsel på maskinen heller.. så dette hørtes rart ut. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Er jo lite sannsynlig, men kanskje det har noe med bios å gjøre :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå