ignoreme Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei alle sammen. Har satt sammen en liten pakke med deler til vannkjøling her, det jeg lurte på var om dette er det jeg trenger og om det er noe brukanes: (trenger man bridge kjøler?)(ønsker ikke og bruke mer en 2500-3000kr) EK-Wave AM2 Acetal CPU Water Block EK-FC9800 GTX SLI - Block for NVIDIA GeForce 9800 GTX Thermalright HR-05 IFX High-Riser Northbridge Cooler Virker dette greit? Forslag til pumpe og reservoar? Annet jeg trenger, kabler, klemmer etc? Eventuelt komplette sett(noe og satse på?): Cooler Master Aquagate Max Water Cooling Kit Må jo ha gpu blokk til, forslag, annet jeg trenger? Thermaltake BigWater 760i Liquid Cooling System Må jo ha gpu blokk til, forslag, annet jeg trenger? Eventuelt denne kjøleren KUN til gpu: Arctic Cooling Accelero TWIN TURBO Min hardware er: Antec nine hundred Asus m2n32 sli deluxe AMD Athlon 64 X2 6000+ THERMALTAKE 750W ToughPower XFX GeForce 9800GTX Grunnen til att jeg vil velge vannkjøling er att jeg er lei viftestøy. Har byttet vifte på cpu fra før av og er meget fornøyd med det. Har montert viftekontroll for styring av vifter i kabinett og til hdd kjølerne. Byttet fra en silverpower psu til thermaltake sin meget stillegående kjøler. Men mitt geforce 9800gtx bråker noe grusomt selv etter tweaking. Har lett etter kjøleribber for kortet men finner dessverre lite. Har aldri testet vannkjøling før men har bygget mange pcer iløpet av mitt liv og anser derfor att montering burde gå smurt! Håper noen har noen forslag og litt hjelp til en meget datainteressert fyr. Om noen har bedre sett eller ideer og komme med så tar jeg dem gjerne imot med åpne armer! Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Performance-pcs, som du har linket til, er en veldig bra butikk. (Har handlet der selv.) De her omtrent alt som finnes på markedet og har veldig god service. Men prisene deres ligger generelt litt høyere enn de aller billigste. Hvis du kan nøye deg med utvalget på sidewindercomputers eller petrastechshop kan du spare noen penger. Begge disse er også veldig gode butikker. den vannblokken du har valgt er forholdsvis gammel, og nye blokker som EK Supreme, Apogee GTZ og D-tek Fuzion V2 er mye bedre enn den. Det er liten forskjell mellom de nevnte tre, men Fuzion V2 er nok hakket bedre enn de andre to. Skjermkortblokken du har valgt er veldig bra, EK lager nok de beste fullcoverblokkene på markedet. Og etter min mening også de peneste. Du kan også vurdere å kjøpe en blokk bare til GPU. Det har følgende fordeler: * Billigere (Selve blokken koster omtrent halvparten, men du må kjøpe heatsinks til ram og mosfet, så forskjellen blir ikke så stor.) * Du slipper å skifte blokk hver gang du skifter skjermkort. Ulempene er: * De tar opp to slots. De fleste fullcoverblokker er singleslot. * Du er avhengig av luftflyt over skjermkortet. * Ikke i nærheten av like pene som fullcoverblokker. (Rimelig subjektivt dog) Ytelsen er rimelig lik mellom fullcover og gpu only. EK, Swiftech og D-tek har elle gode gpu-blokker. jeg tror ikke det er nødvendig å bytte ut kjølingen på hovedkortet ditt med det første. Vær forøvrig obs på at kjølingen på hovedkortet ditt er forbundet med heatsinks. Det betyr at skal du skifte litt, må du skifte alt. Og det blir fort dyrt. Du bør ha så stor/mange radiatorer som du har plass til, da det betyr høyere ytelse med stillere vifter. Swiftech har veldig gode og billige radiatorer, og en trippelradiator er i utganspunktet mer enn nok, men har du plass til flere er det bare å kjøre på. DDC 3.2 (samme som MCP355 og PMP400) med XSPC restop er veldig bra. Ellers kan jeg anbefale disse viftene og denne viftekontrolleren. Bruk Tygon R3603 i den dimensjonen du ønsker (større = mer flow) og noen nipler du liker. Av slangeklemmer er det meste bra. Og kjøp forresten en slik en til pumpa di. Den demper all vibrasjonsstøy fra pumpa. Komplette sett er ikke noe å satse på, i alle fall ikke de du linker til. de er nok knapt bedre enn luftkjøling. Og helt til sist: hvis du bare vil få grafikkortet ditt til å ti stilt, holder den Arctic Coolingkjøleren i lange baner. Men syns du vannkjøling virker spennende, er det absolutt noe å satse på. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Takker for ett meget grundig svar Dauemannen. Applauderer for den;) Vel slik ser handlelisten min ut: Ser dette bra ut? Endringer du ville ha gjort? Den gelen du sendte link på, noe i norge man kan få tak i med samme effekt? Ellers blir det gummimatter. Orker ikke å bestille fra to butikker. Nå kommer neste spm: Hvordan få dette igjennom tollen uten og måtte betale:P? Så til montering: Jeg tenkte slik: Reservoar ut-> pumpe inn -> pumpe ut-> radiator 1(den lille) inn -> radiator ut-> cpu blokk inn -> cpu blokk ut> radiator stor inn -> radiator stor ut ->gpu blokk inn -> gpu blokk ut -> (Radiator til????) reservoar inn. Riktig tenkt eller er jeg helt på jordet? Når først alt er koblet opp skal jeg først fylle reservoaret med kjøleveske for deretter og starte pumpen? Eller omvendt? Hva lønner seg når man skal starte for første gang? Må jo være igang før man setter igang systemet ellers vil jo cpu brenne seg etter få sekunder. Samme gjelder gpu. Pumpen kjører jo på 12volten så den vil jo starte likt med resten av systemet, regner med att dette blir riktig? Kan jeg trygt fjerne alle andre vifter fra kabinettet nå? Sitter selvfølgelig en på PSU men trenger da ikke fler nå? (annet enn de som sitter på radiatoren) Regner med og beholde 200mm i toppen ettersom denne holder god flyt i luftstrømmen fra PSU. Har aldri vært borti vannkjøling annet enn på bilen;) Så håper du ikke blir alt for frustrert når du prøver å hjelpe til. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Byttet radiatorene til: radiator Fjernet viftekontroll, fant en liggende som er helt glimrende til sitt bruk! Modifisert den til mitt bruk med litt lodding og stuff. Hehe Tok bort det flowmeteret, fant ut att jeg har en slik liggende faktisk. Prisen med frakt er $560, ikke alt for værst egentlig. Tror dette kan bli veldig bra:) Har nå lest igjennom diverse guider på nettet om installasjon og har fått svar på de fleste spm jeg stilte. Men sitter fremdeles igjen med en følelse på att jeg ikke aner hvordan jeg skal sette igang systemet, og hvordan funker dette med lufting? Endret 5. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Det oppsettet der ser for det meste bra ut, men jeg fant noen småting å pirke på: * Slangedimensjonene dine stemmer ikke. Niplene du har valgt er 3/8", som betyr 3/8" INDRE diameter på slangen, mens slangen og slangeklemmene er for 3/8" YTRE diameter. Vil forøvrig anbefale minst 3/8 ID (1/2 eller 5/8"OD) slange, da 1/4" begrenser flowen litt mye. * Du trenger vel tre vifter til en dobbel pluss enkel radiator? * Du trenger bare ti slangeklemmer, ikke tolv. Den tanken monteres direkte oppå pumpa og erstatter stocktoppen. Dette gjør at du kan velge nipler selv og gir mye bedre flow. Forøvrig: metallklemmer er mye penere enn plast (mener jeg da), men kan ødelegge slangen hvis du skrur dem for hardt fast. * fire fot slange er nok litt lite. 6-8 fot er passe for et miditower. * Flowmeter er strengt tatt ikke nødvendig. Den vil nok også senke flowen en del. *Jeg regner med du har 2+1 radiatorer fordi det passer best til kabinettet. Bare vær obs på at det btyr noe mindre flow enn en enkel trippelradiator, men forskjellen er i grunn ikke så stor. Jeg er ikke helt stø på HWLabs sine radiatorer, men jeg tror den enkeltradiatoren er bergnet på litt kraftige vifter, mens denne er for stillegående vifter. Har ikke lest noen tester av disse, men mener de er på omtrent samme nivå som Swiftech. Rekkefølgen i loopen har fint lite å si, bare tanken er rett før pumpa. (og det er den uasnett med restoppen.) Ha komponentene i den rekkefølgen som er mest praktisk i forhold til slangen. Du må ha vann i tanken før du starter pumpa. Hvis du kjører pumpa "tørr" kan den bli ødelagt. Du bør lekkasjeteste vannkjølingen en stund før du starter opp, helst i 24 timer. Dette er både av grunnen du nevnte, og for at eventuelle lekkasjer ikke skal ødelegge hardware. Når du lekkasjetester har du pumpen gående, men ikke PC-en. Det gjør du ved å bruke en ekstern strømforsyning til pumpa eller ved å koble fra alle de andre kontaktene i PC-en, og stikke en binders i to pinner i ATX-kontakten fra strømforsyningen. Husker ikke helt hvilke pinner det var, men google atx jumpstart eller noe. Du bør nok ikke fjerne de andre viftene i systemet. Når du har vannkjøling er det veldig viktig å sørge for god luftflyt over hovedkortet, da prosessorvifta, som brukte å sørge for det, er borte. Men du trenger ikke veldig raske vifter, så du trenger ikke bekymre deg for støynivået hvis du kobler dem til viftekontrolleren. ps. så den andre posten din kom mens jeg skrev, men var i grunn ikke så mye nytt i den. Linken til den nye radiatoren funker forresten ikke. Edit: Og en annen ting jeg kom på: du sier du har lest litt guider. Vet ikke om du har vært innom xtremesystems.org eller ikke, men de har i alle fall et glimrende vannkjølingsforum med magne gode guider. Endret 5. september 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Takker igjen for ett bra svar fra deg! Vel slik ser handlelisten min ut nå: Kjøper kun 2 vifter da jeg har en tilnærmet lik vifte stående bak alt. Helt riktig att en dobbel og en enkel radiator er det som passer på kabinettet best. Slangedimensjonen burde passe bra nå? 3/8 id 5/8 OD 8fot slange er lagt til. Byttet radiatorene til den du anbefalte. en dobbel og en enkel. Klemmene er også byttet til 3/8 id 5/8 OD fremdeles i plast ettersom det passer best inn i nåværende konfig. Er alt riktig nå? noe jeg har glemt? Takker også for tips til installasjon:) Men hvordan fungerer dette med lufting? Hva vil det koste i toll? (mulig å få det igjennom om firmaet skriver att verdi er 20$ uten att pakken blir fortollet da?) Endret 5. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Nå begynner det å se veldig bra ut, bortsett fra en ting som jeg nettopp kom på: kjølepasta. Vet ikke om du har det fra før, men kan på det varmeste anbefale Arctic Cooling mx-2. Og så vil du trenge en pakke ArctiClean for å få vekk den gamle pastaen. En slangekutter, slik som denne, kan også være ide. Det er mye lettere å kutte jevnt og pent med en sånn, enn med en vanlig saks, jeg har prøvd selv. Men det er kanskej ikke verdt $20 for noe så lite? Edit: kan kanskje komme med noen flere råd for installering seinere, men akkurat nå har jeg ikke tid. Edit2: Når det gjelder toll, så er det bare å be dem om å skrive en lavere verdi på pakken, så gjør de det. Alle amerikanske butikker jeg har vært borti er veldig greie på det, europeiske skriver derimot alltid riktig verdi. Endret 5. september 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Takker for all hjelp Dauemannen! Har kjøpt følgende: Kjøling: SCYTHE S-FLEX™ "F" 120mm 1600 rpm Quiet Fan - Sleeved X2 (viftene) Swiftech Radiator - MCR220 Quiet Power Series Dual 120 mm - Black - Fitting Size 3/8" Barb for 3/8" ID tube (dual radiator) Swiftech Radiator - MCR120 Quiet Power Series 120mm Heat Exchanger - Black - Fitting Size 3/8" Barb for 3/8" ID tube (singel radiator) PrimoChill ICE Non-Conductive Liquid Cooling Fluid (32 oz.) - Invisible Blue (kjøleveske)(tenkte og blande med desilert vann om nødvendig) Slanger og klemmer: Tygon 3603 3/8" ID (5/8" OD) Slange, clear. Klemmer - For 3/8" Tubing (5/8" O.D.) Pumpe og reservoar: Koolance PMP-400 High-flow Pump, Pumpa XSPC Premium Acrylic Reservoir for Laing DDC Fitting: 3/8" ID tube Reservoar Blokker: EK-FC9800 GTX SLI - Block for NVIDIA GeForce 9800 GTX - Fitting 3/8" ID tube EK-Supreme Universal Premium High Performance Water Block - Plexi - Fitting Size 3/8" ID tube Bestilt fem slike pakker, en til hver pc. Så dette skal bli meget spennende. Har både pasta og renseveske og alt nødvendig utstyr liggende. Takker igjen for hjelpen! Installasjonen burde gå smertefritt nå regner jeg med! Tang har jeg, er elektriker. Derfor jeg er skeptisk til vann hehe. Endret 5. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 hehe. Det er ikke vann som er problemet. Det er alle urenhetene som er i vannet som gjør det ledene;) Ellers ser det meget bra ut;) Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Bra det ser bra ut! Gleder meg som en liten unge og brukte derfor ekspress delivery! Trenger jeg ikke topp til pumpa??!?? KRISE? Vel dette med og kutte ledninger, bruk en kniv, legg den godt i hånda med knivbladet opp mot tommelen så tuppen hviler ytterst på tuppen av tommelen (PS: Ikke ha en lang kniv da funker dette dårlig). Ta kabelen eller ledningen du skal kutte og rull den litt hardt fra innerst på knivbladet til ytterst på bladet. Med litt trening får du det perfekte kutt hver gang. Eventuelt kjøp en slik på clas ohlson om du ikke stoler på kniven, koster svært lite fungerer VELDIG bra (test den gjerne ut, bruk først saksa på en kabel deretter en kniv og tilslutt denne): Avisoleringstang PS: Ikke bruk denne i arbeidslivet da den ikke er godkjent. Hold deg langt unna spenning satte anlegg!!! Så sant så sant, det er urenheter som fører strøm. Finnes det ikke meget fine filtre det går an og sette inn? Lest om fler som har kokt det desilitere vannet, dette må da være fryktelig dumt! Regner sterkt med att den kjelen inneholder mer urenheter enn det desilitere vannet. Tenkte og gjøre følgende når jeg får alt utstyret: Sette alle 5 anleggene til testing i 2 døgn(jeg er paranoid). Montere 2 av dem på 2 pcer, med kjølevannet jeg har kjøpt. Da får jeg grunnlegg for måleforskjeller. Er pcen kaldere? Jobber pcen bedre i idle og load? Takler den overclocking bedre? Benchmarking resultater. Å dem som teller aller mest for meg STØY! De resterende 3 anleggene skal få lov å stå i en ukes tid før jeg monterer 2 av dem. Det ene med destillert vann og det andre med en blanding av destillert vann og kjølevesken jeg kjøpte. Ny runde med målinger og benchmarking. Det siste anlegge skal få lov til og stå i en uke til og skal blandes med ett ikke ledene flytende materiale. Jeg ønsker og se hvor stor forskjell det er i støy nivået mellom de forskjellige flytende materialene for og kunne enkelt og meget grundig etter ett par ukers testing finne ut hvor stor motstand det i de forskjellige veskene. Dette skal jeg sammenligne med benchmark testing og støynivået. Målet er og finne en blanding som gjør det lett for pumpen og pumpe, dermed lavere støynivået. å som er en god blanding for overclocking i den lille grad jeg driver med det. Endret 6. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå