TanglewoodD Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei og hopp. Nå starta ikke merca mi, da den var tom for strøm. batteri må lades, da den ikke gikk med startkabler. er en 190E, 91. Skrudde av kabelene på batteriet, å prøvde å løfte det vekk, men fant fort ut at det satt stein grise fast. Det er mørkt, å jeg ser veldig lite, men kan noen si meg hvorfor det kanskje sitter grise fast? Er det en Mercedes greie at de har noen fester eller what so ever? Aner ikke hvor lenge batteriet har sitti der, kan ha vært sia 91 for den saksskyld. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) batteriet skal være forsvarlig festet festemekanismen varierer, men på en del biler er det en stang som går vertikalt/på tvers over batteriet som må fjernes. på enkelte andre er det "haker" som blir festet på siden av batteriet, sjekk etter det. hadde batteriet vært løst hadde jo det vært rundt i hele motoren i løpet av en kjøretur edit: mange andre festeløsninger også, men dette er vel det mest vanlige... Endret 4. september 2008 av aklla Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 hadde batteriet vært løst hadde jo det vært rundt i hele motoren i løpet av en kjøretur En annen ting er jo at han ikke burde trenge å ta batteriet ut av bilen for å lade det.. Men om han ikke har mulighet til å parkere i nærheten av (sin egen) stikkontakt kan jeg jo forsåvidt forstå det. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det er festet med en klamme som holdes på plass av en mutter foran batteriet. Skru av mutteren og ta av klammen så er batteriet løst. Det er et spor bak batteriet som det må dras ut av, altså dra batteriet fram og opp. Prøv å unngå å legge en tommel på hver pol når du tar det ut. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Prøv å unngå å legge en tommel på hver pol når du tar det ut. Hvorfor unngå det? Vil jo knapt kjenne noe som helst! Vær mye mer forsiktig med skiftenøkkelen på polene.... F.eks pluss og chassi.... Da kan du få bra vondt i panna.... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Vær mye mer forsiktig med skiftenøkkelen på polene.... F.eks pluss og chassi.... Da kan du få bra vondt i panna.... Og der har vi årsaken til at man bestandig skal løsne godsforbindelsen først! Har du først løsnet minuspolen gjør det ikke noe om du så kommer borti gods og pluss samtidig med nøkkelen etterpå, da må du komme borti selve minuspolen på batteriet for å få kortslutning. (på samme måte gjør det selvsagt ingenting om du kommer borti gods når du løsner minuspolen, men kommer du borti plusspolen, derimot..) Det samme gjelder når man skal løsne en annen plussforbindelse som ikke har sikring (det vil stort sett bare gjelde for startmotoren, det meste annet er beskyttet av sikringer, men det er jo likevel kjedelig å sprenge f.eks. en 60 eller 80A sikring uten å ha reserve tilgjengelig): løsne minuspolen på batteriet først, så er du sikret mot sånne ubehagelige overraskelser. Endret 9. september 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå