Gå til innhold

Kommentartråd for Ashaman's vannkjølingsprosjekt.

Anbefalte innlegg

Tar gjerne imot ris og ros i denne tråden!

Takker på forhånd for alle tips dere skulle komme med, og jeg kommer sikkert til å bruke flere av dem kjenner jeg dere rett! ;)

At the moment picture (oppdateres ved hver oppdatering):

IMG_0498.png

Kommer til å legge inn mer info her etterhvert som prosjektet går sin gang.

- Ashaman

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert det ja, men vet ikke hva som er best estetisk. Tror ikke jeg vil like det røret inni der helt... Men kan jo lage flere versjoner senere da. Har nok til 3 reservoar, må bare dreie litt mer isåfall, noe som ikke var så ille når alt kom til alt.

Har ett rør som er 2,5 cm i diameter, så går vell såvidt med litt modifikasjoner.

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar
Ble veldig pent må jeg si! :thumbup:

Venter det et kabinett senere?

Takk, syns ikke det ble så verst nei. :D

Kommer nok ett kabinett ja, inspirert av Qmicra v2 kabinettet og en tv-serie jeg ikke skal røpe navnet på enda.

Slik ser Qmicra v2 ut:

qmicra_1.jpg

Dette er beregnet på miniITX, men jeg kommer til å bygge noe lignende tilpasset ATX standaren, men fortsatt så lite som råd med liggende motherboard.

Lenke til kommentar

Skal bygge et kabinett fra scratch ja.

Blir vel alu ramme og hvite plexiplater som blir hovedmaterialet, men kommer til å lakke det.

Har endel tegninger av planen for kabinettet, men ikke ferdig enda, kommer garantert en logg når jeg har tegningene klare.

(Jepp, det er tegninger, er såpass avansert att SketchUp ferdighetene mine ikke strekker helt til, hadde hvertfall tatt lang tid.) :D

So just stay tuned!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestilt M3 skruer nå (M3 x 12mm à 200stk) blei endel, men kostet bare 36kr for så mange, så da var det ikke farlig, kan jo bare lage 25 reservoar med det antallet uansett. :D

Kjøpte meg også 1/4'' gjengetapper her om dagen, så da kan jeg få til niplene også.

Når skruene har kommet så kan jeg sette ting skikkelig sammen, så da hadde jeg håpet å få tak i litt deler etterhvert.

Har også sendt en mail til et selskap som selger store mengder med O-ringer, så dersom de kan levere endel så lukter det kanskje masseproduksjon av diverse reservoar/eller på bestilling. Dersom det blir endel som skal ha så kjøper jeg inn endel plexi også er det bare å komme med bestillingene. Håper det er noen som leser dette som tenker på å få tak i ett reservoar, isåfall er det bare å ta kontakt! Hadde vert artig om det kunne blitt litt laging av slikt, siden det er en koslig jobb å holde på med. :!:

Angående kabinettet så har jeg gjort ferdig en god del av tegningene, så gjenstår bare å scanne inn dette og så får dere se litt av planene mine. Har ogse bestillt endel meter alu-profiler til dette prosjektet nå, så kan hende jeg kommer igang med planlegging av skjelettet om ikke alt for lenge også. Gleder meg som en unge. Hehe,

Lenke til kommentar

Hei

Klarer å få tak i 50mm runde PMMA rør på:

50x44mm koster 252 kr pr meter - 2 meters lengder

50x40mm Koster 456 kr pr meter lengde 2 meter

dette er ytterdiameter/indre diameter.

Dette er klare rør.

Holder det med 3mm gods? Du som er spesialisten på slikt..Tenker på gjenging eller lignende festing så det ikke lekker.

Lenke til kommentar

Shit, for en pris på 5mm da! Men sikkert ikke så verst til å vere norsk pris da. :p

Må vel uansett lage en brakett i 8mm eller noe, som limes på, dersom det skal vere nippler på siden av røret. Har ikke prøvd å sette nippler rett i siden på røret, men tviler sterkt på att dette funker når det kommer til tetting ol.

Så 3mm vegger går fint det, er det jeg har på tankene mine.

Og med den prisforskjellen så er ikke valge på 3mm eller 5mm så veldig vanskelig... Hehe.

PMMA er vel bare en annen betegnelse på plexi/acrylic vel? Eller er det noe spesielle tilsetningstoffer i det?

Glemte å nevne at jeg har kjøpt meg søylebormaskin nå (hentes på torsdag), så da skal det borres. :D

Fant ut det var ett must å ha noe som går ann å borre nøyaktig med, på en lav hastighet, dersom man skal borre i plexi og aluminium. Bra man får gode tilbud innimellom. Hehe.

Lenke til kommentar

Hei.

Klarer du å skaffe det billigere fra Dine kontakter.

Hadde tenkt å kansje få festet niplene på lokket da det kansje er mulig å få tak i en solid kloss 30mm på endene som lokk, he, he..

Vel vet ikke hva som er i dem, men det er iallefall klare rør.

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Klarer ikke å få tak i Ø 50mm rør, men kan få tak i 60mm... Men 252,- per meter er bare en 80-90kr dyrere enn det jeg får tak i da. ;)

30mm til lokk ja, det burde vere mer en nokk. Vil tro 20mm er perfekt, og 25mm også er ganske bra. Selv bruker jeg 15mm i og med at jeg ikke fikk tak i tykkere fra der jeg kjøpte det, men det går såvidt. Hehe.

Dersom du får tak i 20mm plater eller 25mm så kanskje jeg er interresert, send meg en mail med pris da, dersom du får tak i slikt. Er mye bedre enn 15mm hvertfall.

Slo opp på nettet, og PMMA (Polymethyl Methacrylate) er en av navnene på følgende:

Plexiglas, Vitroflex, Limacryl, R-Cast, Per-Clax, Perspex, Plazcryl, Acrylex, Acrylite, Acrylplast, Altuglas, Polycast, Oroglass og Lucite.

Er nok vanlig plexi ja. :D

Lenke til kommentar

Jah... ble visst ingen update. Hadde en bit som tydeligvis ikke ble helt bra som jeg prøvde meg på. Hadde misstanke om at denne ikke ble tett så fant ut at jeg skulle prøve på den. Borringen gikk ikke så bra, men riggen til å holde alt riktig funket som banken.

Det viste seg at chucken på borrpressen min ikke kunne holde borr som var under 3mm, noe som var dritt når jeg skulle borre med 2,5mm. Derfor ble det litt kast i borret når jeg fikk rigget det til, så det resulterte i at røre sprakk 3cm innover, men kappet bare røret litt kortere, så det gikk greit. Dessuten så ble to av hullene for store, så de holdt ikke på skruene etter gjenging... Dette kunne løses med lim, men siden dette lokket ikke holdt tett så kommer jeg heller til å lage to nye lokk som jeg monterer.

Så det som kommer til å skje er at jeg må finne en måte å sette fast ett 2mm bor i pressen på, uten å få kast på det, eller kjøpe en chuck til. Deretter skal jeg borre opp den biten som nå er tilovers for å se om det funker. Dersom det funker borrer jeg opp mitt eget reservoar slik at det er klart.

For å få laget en tank til må jeg dreie to nye lokk, disse kommer ikke til å ha ett eget spor for o-ring, men en kant helt ytterst, for å få bedre plass til M3 skruene. (Skruene er helt konge btw!)

Skal si ifra når jeg har fått til å sette i ett 2mm borr, så kommer det nok noen bilder også!

Edit: glemte å nevne att jeg har blitt syk, så skjer vel ikke så mye denne uken hvertfall, kanskje mot slutten, men ikke de førsste dagene hvertfall.

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

Har desverre ikke fått gjort noe mer på reservoaret, har ikke orket noe på kveldene etter jobb siden jeg har vert syk. Men skal se om jeg finner en løsning på problemet med å sette fast 2mm/2,5mm bor i borbenken.

Men kan tease dere med at jeg fikk startet på den nye modden min i kveld, er nesten i ekstase nå når jeg har fått startet på planene jeg har gått rundt med i snart 5 måneder, men kan ikke lage noen logg før jeg har kuttet og satt sammen rammen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...